۲۸ بهمن ۱۳۹۷، ۱۳:۱۹

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی گلستان:

۳۰ درصد اشتغال گلستان در حوزه کشاورزی است/لزوم تغییر الگوی کشت

۳۰ درصد اشتغال گلستان در حوزه کشاورزی است/لزوم تغییر الگوی کشت

گرگان- رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان با بیان این که ۳۰ درصد اشتغال استان در حوزه کشاورزی است، گفت: با تغییر الگوی کشت می توان با کم آبی مقابله کرد.

به گزارش خبرنگار مهر ابوالفضل فرجی، ظهر یکشنبه در نشست دستاوردهای انقلاب اسلامی در استان گلستان اظهار کرد: در کشور چالش‌های مختلف آب، خاک، محیط زیست و اشتغال وجود دارد که راهکار عبور از این چالش‌ها حمایت از تولید داخلی است.

وی افزود: بیش از ۳۰ درصد اشتغال و بیش از ۲۴ درصد تولید ناخالص استان به حوزه کشاورزی اختصاص دارد و علیرغم این که تولیدات ما ۱۴ برابر رشد یافته اما باید رشد روز افزونی در این زمینه داشته باشیم.

فرجی ادامه داد: برای افزایش تولید یا باید سطح اراضی را زیاد کرده و یا این که عملکرد در واحد سطح افزایش یابد که از لحاظ اکولوژیکی مورد اول انجام شدنی نیست.

وی با بیان این که دو راهکار افزایش سرمایه گذاری و بهره برداری در افزایش تولید موثر است، گفت: کمتر از پنج درصد سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی صورت می‌گیرد و این عدد باید افزایش یابد.

فرجی با بیان این که بدون شک در افزایش بهره برداری توجه به پژوهش های کاربردی ضروری است، تصریح کرد: گلستان از استان های شاخص در حوزه کشاورزی است و ۹۲ محصول زراعی و باغی داریم و بیش از هزار و ۷۰۰ گونه گیاهی، ۴۹۰ گیاهان دارویی در استان وجود دارد.

وی اضافه کرد: در کلزا و سویا رتبه اول، در برنج رتبه سوم، در گندم رتبه دوم و در تولید مرغ هم رتبه دوم کشور هستیم.

فرجی تأکید کرد: از ۶۰۰ آفت گیاهی در کشور ۵۹۰ آفت آن در گلستان هم وجود دارد و این امر نشان از کار سخت ما در این حوزه است.

وی قدمت مرکز تحقیقات را ۶۰ سال عنوان کرد و گفت: ۶ مرکز تحقیقاتی، یک مرکز نظارتی، ۱۰ ایستگاه تحقیقاتی و مزرعه و دو پایگاه آموزشی در استان وجود دارد.

فرجی افزود: در گذشته عملکرد کشاورزان ما در تولید گندم به دو تن در هکتار هم نمی رسید اما اکنون به هشت تن هم رسیده است.

وی بیان کرد: معرفی بالغ بر ۳۰ رقم گندم آبی و دیم با عملکرد بالا، معرفی ۲۰ رقم سویا، کلزا، آفتابگردان، بادام زمینی و کنجد، معرفی ۱۲ رقم جو آبی و دیم، معرفی ارقام حبوبات، زیتون، ذرت، و گیاهان علوفه ای، صیفی جات و غیره توسط مرکز تحقیقات صورت گرفته است.

فرجی با اشاره به این که در سال جدید سه رقم باقلا که یکی رقم آن آنتی فاویسم است، خاطرنشان کرد: بیش از ۹۰ درصد منابع آبی زیرزمینی را استفاده می کنیم و راهکار مقابله با آن تغییر الگوی کشت است.

کد خبر 4544624

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha