۸ اسفند ۱۳۸۵، ۱۹:۱۲

/ در دانشگاه صنعتی امیرکبیر /

نرم‌ افزار مطالعات کیفیت توان شبکه ‌های الکتریکی طراحی شد

نرم‌ افزار مطالعات کیفیت توان شبکه ‌های الکتریکی طراحی شد

نرم‌افزار مطالعات کیفیت توان شبکه ‌های الکتریکی توسط پژوهشگران دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی امیر‌کبیر طراحی و تدوین شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه امیرکبیر، سید‌حسین حسینیان مجری طرح اظهار داشت: با انجام این طرح قادر به مدلسازی و شبیه ‌سازی شبکه ‌های الکتریکی با عناصر خطی و غیرخطی هستیم این برنامه امکان شبیه سازی 3000 گره را دارد که می‌ توان با استفاده از این نرم‌ افزار به راحتی هر شبکه‌ ای با هر سطحی از پیچیدگی‌ را مورد بررسی و آنالیز قرار داد.

سیدحسین حسینیان ادامه داد: مطالعات شبکه ‌های الکتریکی به دو بخش عمده در حالت مانا و حالت گذرا تقسیم می‌شود.

مجری طرح افزود: قابلیت نرم ‌افزار تدوین شده از نظر کمی معادل PSCAD است که در دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد. نرم ‌افزار فوق دارای یکسری عناصر اندازه ‌گیری و روشهای محاسبات پارامتر‌های کیفیت توان است به طوری که کاربر به راحتی می‌ تواند به کمک این برنامه‌ و ضعیت شبکه را از دیدگاه ‌های مختلف از قبیل فلیکر ولتاژ، هارمونیک ها، امکان برخورد صاعقه، سوئیچینگ در خطوط انتقال مورد بررسی قرار دهد و نتایج آن را به صورت گرافیکی مشاهده کند.

عضو هیات علمی دانشکده مهندسی برق اضافه کرد: با استفاده از این نرم‌ افزار می‌توان شبیه‌ سازی شبکه‌ های بزرگ با 3000 گروه را انجام داد ضمن آنکه امکان افزایش آن تا 64 هزار گروه نیز وجود دارد. همچنین می ‌توان به کمک آن حدود 6000 عنصر را شبیه‌ سازی کرد. از نظر تعداد عناصر نیز امکان افزایش آن به صورت نامحدود وجود دارد.

وی افزود: قابلیت مدلسازی عناصر خطی و غیرخطی، مدلسازی برفگیر‌ها به روشهای مختلف با توجه به اطلاعات آنها، مدلسازی ماشین‌های الکتریکی از نوع جریان مستقیم، سنکرون، آسنکرون، مدلسازی انواع کلید‌ها از جمله ویژگی‌های این نرم‌افزار است.

حسینیان گفت: با استفاده از این نرم‌ افزار کاربر می ‌توان عناصر جدید را به کمک زبان پاسکال برنامه‌ نویسی کرد این قابلیت جزء قابلیت‌های بسیار ارزشمند یک برنامه است و فقط از برنامه‌ های حرفه ‌ای در سطح بالا این امکان وجود دارد.

مجری طرح به دیگر قابلیت‌ های نرم ‌افزار تدوین شده‌ اشاره کرد و افزود: مدلسازی منابع ولتاژ و جریان به شکل‌ های مختلف مانند متناوب مستقیم، ضربه، فیلکری، هارمونیکی و ... مدلسازی خطوط انتقال و کابل ‌های 3 فاز و 6 فاز به صورت مدل پی و مدل برژورن، مدلسازی دستگاه‌های اندازه‌  گیری مانند ولتمتر، واتمتر، آمپرمتر، انرژی متر و ... مدلسازی پردازشگرهای سیگنال مانند فلیتلرتر، فرکانسمتر، هارمونیک سنج و بسیاری از عناصر دیگر از قابلیت‌ های این نرم ‌افزار است.

حسینیان در ادامه گفت: به دلیل اینکه برنامه متناسب با نیازهای صنعت برق طراحی شده است حاوی پایگاه داده بسیار بزرگی است که کاربر می‌ تواند اطلاعات را از طریق این پایگاه داده دریافت کند که این امکان در نرم‌ افزار‌های بزرگ کمتر وجود دارد.
مجری طرح به مزیت عمده نرم‌افزاری تدوین شده در مقایسه با نرم ‌افزارهای خارجی اشاره کرد و تاکید کرد: این نرم‌ افزار متناسب با نیاز اساسی صنعت برق تهیه شده است. که در آن امکان اضافه کردن برنامه ‌ها متناسب با نیاز صنعت برق وجود دارد در حالی که برنامه‌ های خارجی متناسب با نیازهای بومی طراحی نشده است و از نظر پشتیبانی ‌های جانبی مشکلات متعددی در آن ایجاد می‌شود.

با توجه به سطح مطالب علمی بالایی که در مدل ‌سازی‌ها استفاده شده است، چندین مقاله در کنفرانسها و ژورنالهای داخلی و خارجی نیز چاپ شده است.

کد خبر 454521

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha