به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ستاد خبری سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، فیلم سینمایی «طلسم» به نویسندگی و کارگردانی داریوش فرهنگ با حمایت و همکاری فیلمخانه ملی ایران مرمت و آماده نمایش در بخش «فیلمهای کلاسیک مرمت شده» سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر است.
«طلسم» در سال ۶۵ شمسی اکران عمومی شد و توانست در جشنواره فجر همان سال در سه رشته بهترین بازیگر نقش دوم مرد، بهترین موسیقی متن و بهترین تدوین نامزد دریافت سیمرغ شود.
داریوش فرهنگ کارگردان «طلسم» با جذاب خواندن دیده شدن دوباره فیلمهای کلاسیک آنهم باکیفیت بالا گفت: اینکه بانیان جشنواره جهانی فیلم فجر فیلمهای تاثیرگذار و ویژه تاریخ سینمای ایران را با نگاهی جدید عرضه میکنند، جای تشکر دارد.
وی «طلسم» را جزو پیشگامان آثار ایرانی که در جشنوارههای جهانی شرکت کردند، دانست و عنوان کرد: این فیلم در زمان خودش یعنی سال ۶۴-۶۵ شمسی در معتبرترین فستیوالهای جهانی مورد توجه قرار گرفت تا آنجا که در فستیوال لندن به عنوان فیلم منتخب برگزیده شد. خاطرم هست که در آن فستیوال، یکی از منتقدان معروف مقالهای در مورد فیلم با عنوان «یک فیلم درخشان از سینمای ایران» منتشر کرد.
به گفته وی، «طلسم» در بخش مسابقه فستیوال مسکو هم بود اما دیر به جشنواره رسید.
وی با اشاره به جریانسازی فیلم «طلسم» عنوان کرد: این اثر نه به دلیل ظاهر ترسناک و هیجان انگیزش بلکه به دلیل لایههای درونی آنکه درباره عشق و دربند بودن زن است توانست در زمان خودش جریان ساز شود آن هم در روزگاری که نمیشد از عشق در آثار سینمایی چیزی به زبان آورد.
این نویسنده و کارگردان افزود: شاید این نکته جالب باشد که از زمان ساخت «طلسم» تا به امروز زنان بیشتر از مردان در مورد این فیلم با من صحبت کرده و میکنند، چه جوانانی که در آستانه عبور از ۳۰ سالگی هستند و چه افرادی که ۳۴ سال پیش به تماشای این اثر نشستند. جالبتر اینکه همه میگویند «طلسم» در زمان اکران برای ما وحشت آفرین بود ولی وقتی بعد از چند سال برای بار دوم آن را دیدیم لایه دوم آن را که همان عشق است، دریافت کردیم.
وی با رد اقتباسی بودن فیلم «طلسم» از نمایشنامه «قلعه کولاک» نوشته بهرام بیضایی گفت: در ساخت این اثر با آقای بیضایی مشورت شد اما اقتباسی صورت نگرفت. من با بیضایی دوست بودم بنابراین زمانی که خواستم اولین اثر سینماییم را بسازم فکر کردم بهترین تصمیم این است که در یک فیلم دستیار او شوم بنابراین در فیلم «باشو غریبه کوچک» دستیار بیضایی شدم که اولین و آخرین تجربه دستیاری در تمام زندگی هنری من بود، بعد از این تجربه دست به کار ساخت فیلم «طلسم» شدم.
کارگردان فیلم سینمایی «تکیه برباد» با اشاره به سینمای کلاسیک دهه ۶۰ و ۷۰، کلاسیک را نه به مفهوم کهنه بلکه به مفهوم ماندگاری معنا عنوان کرد و تشریح کرد: کلاسیک فیلمی است که تعادل، توازن و تناسب دارد برای همین است که از نوجوان تا کهنسال را به خود جلب میکند. فیلمهای ماندگار مانند رمانها، موسیقیها و حتی معماریهای ماندگار دوام و ادامه دارند.
فرهنگ دهه ۶۰ و ۷۰ سینمای ایران را دوره داستان گویی، شیفتگی و شوریدگی در فیلمها دانست و گفت: در آن دوره افکار و سلیقهها دم دستی نبودند. متاسفم که بگویم مقدار زیادی به دلیل پیشرفتهای تکنولوژی و دیجیتالی، آسان پسندی رایج شده است. اگر به فیلمهای آن دوره نگاه کنید خواهید دید که کارگردانان در یک موج خلاقه بودند و این موج همه را وا میداشت که یک کار ماندگارتر و اساسیتر انجام دهند.
وی در پایان ابراز امیدواری کرد فیلم دیگرش یعنی «دو فیلم با یک بلیت» هم در آینده در بخش «فیلمهای کلاسیک مرمت شده» جشنواره جهانی فیلم فجر به نمایش درآید.
سیوهفتمین دوره جشنواره جهانی فیلم فجر از ۱۸ تا ۲۶ آوریل ۲۰۱۹ (۲۹ فروردین تا ۶ اردیبهشت ۱۳۹۸) به دبیری رضا میرکریمی در تهران برگزار میشود.
نظر شما