۹ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۰:۰۷

توسط یک مجموعه‌دار شهاب‌سنگ

۷۰۰ مهمان سنگی از سیارات دیگر به کاخ گلستان آمدند

۷۰۰ مهمان سنگی از سیارات دیگر به کاخ گلستان آمدند

۷۰۰ قطعه شهاب سنگی که سالها پیش به زمین آمده‌اند و تحقیق روی آنها نتایج جالبی از زندگی در سیارات دیگر را به محققان می‌دهد در موزه ملی کاخ گلستان به نمایش گذاشته شده‌اند.

به گزارش خبرنگار مهر، ۷۰۰ قطعه شهاب سنگ توسط یک مجموعه‌دار شهاب سنگ در موزه مردم شناسی کاخ گلستان به نمایش گذاشته شد. در این نمایشگاه همچنین شهاب سنگی که در دوره ناصرالدین شاه در ورامین به زمین سقوط کرد نیز در معرض دید قرار گرفته شده است.

این نمایشگاه روز گذشته با حضور مسئولان سازمان میراث فرهنگی افتتاح شد و قرار است تا ۲۸ اردیبهشت ماه ادامه یابد. در این باره حجت کمالی پژوهشگر و مجموعه دار شهاب سنگ به خبرنگار مهر گفت: در این نمایشگاه یک سوم شهاب سنگ‌های من به نمایش گذاشته شد.

این محقق ادامه داد: من از ۱۵ سال پیش در ایران شهاب سنگ جمع می‌کنم پیش از این در کار جمع آوری الماس بودم اما متوجه شدم که الماس در ایران به سختی ایجاد می‌شود بنابراین می‌خواستم مجموعه دار چیزی منحصر به فرد باشم به همین دلیل شروع به جمع آوری شهاب سنگ‌ها کردم آن زمان هیچ کتاب و یا سایتی نبود که اطلاعاتی درباره این سنگ‌ها به من بدهد. ولی من به تنهایی سایت‌های خارجی را رصد کردم و توانستم اطلاعاتی درباره آنها به دست آورم هنوز هم هیچ رشته دانشگاهی مرتبط با این موضوع در کشور و یا مرکز تحقیقاتی نداریم.

وی ادامه داد: بولتن جهانی شهاب سنگ‌ها وجود دارد که حدود ۳۰۰ شهاب سنگ را از ایران بررسی، تأیید و ثبت کرده است. تیم سه نفره پژوهشگر ما نمونه کوچکی از این سنگ‌ها را برای بررسی و تأیید به خارج از کشور می‌فرستیم و آنها تأیید می‌کنند.

کمالی بیان کرد: بیشتر شهاب سنگ‌ها در استان‌های کرمان، یزد، خراسان جنوبی، کویر لوت مرکزی پیدا شده است و کارهای علمی و تحقیقاتی روی آنها انجام داده‌ایم. برخی از آنها سنگی، آهنی و یا سنگی _آهنی هستند که در تیپ‌ها و مدل‌های متفاوتی ایجاد شده‌اند.

این مجموعه دار بیان کرد: بررسی روی شهاب سنگ‌ها نشان خواهد داد که در سیارات دیگر زندگی به چه صورت است و یا آیا در سیارات دیگر حیات وجود دارد یا نه. ما این نتایج را دریافت نکرده‌ایم این کار علمی پژوهشگران و دانشگاهیان در خارج از کشور است.

وی افزود: کوچک‌ترین شهاب سنگی که وجود دارد سه دهم گرم و بزرگترین آن ۵۰ کیلوگرم است. در کنار شهاب سنگ‌های مجموعه من، یک شهاب سنگی نیز متعلق به کاخ گلستان وجود دارد که جوان‌ترین شهاب سنگ نامیده می‌شود چون در دوره قاجار به زمین رسیده است.

کمالی بیان کرد: قدیمی ترین شهاب سنگ ۵۰ هزار سال پیش به زمین رسیده است البته سن زمینی آنها با سن تشکیل آنها متفاوت است. برخی از شهاب سنگ‌ها چهار و نیم میلیارد سال پیش بوجود آمده‌اند که سنشان از زمین بیشتر است. بعضی از شهاب سنگ‌ها در فاصله بین مریخ و یا مشتری بوده‌اند که بر اثر برخی از عوامل مانند جاذبه زمین یا دافعه سیارات از مسیر خود خارج و به زمین رسیده‌اند.

کد خبر 4603147

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha