۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۹:۵۲

مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری گلستان:

دهیاران بیمه منازل مسکونی را در اولویت کاری خود قرار دهند

دهیاران بیمه منازل مسکونی را در اولویت کاری خود قرار دهند

گرگان- مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری گلستان گفت: دهیاران بیمه منازل مسکونی را در اولویت کاری خود قرار دهند.

به گزارش خبرنگار مهر، علی نصیبی عصر چهارشنبه در نخستین همایش شوراهای روستایی استان گلستان اظهارکرد: در روستاهایی که با سیل و آب‌گرفتگی مواجه بودند، به همت شوراها و دهیاران و با جلب مشارکت مردم و به میدان آوردن آن ها کارهای بزرگی انجام شد.

وی افزود: مردم در کنار دستگاه‌های اجرایی و نهادهای مختلف خودجوش وارد میدان شدند و با ایجاد سیل‌بندها، کمک به اسکان سیل‌زدگان و غیره به کاهش خسارت‌ها کمک کردند.

نصیبی با اشاره به حفظ و تکریم جایگاه شوراها از سوی دستگاه‌های اجرایی گفت: تکریم شوراها نباید منحصر به همین هفته باشد و دستگاه‌های اجرایی نه فقط در سخن بلکه در عمل باید جایگاه آن ها را به رسمیت بشناسند.

وی گفت: از دستگاه‌های اجرایی می‌خواهیم به اندک اعتبارات دهیاری‌ها برای انجام اقدامات در حوزه روستایی چشم داشتی نداشته باشند.

مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری گلستان اضافه کرد: دستگاه‌های اجرایی برای خدماتی که در سایر نقاط رایگان ارائه می‎کنند برای انجام آن در روستاها درخواست وجه نکنند و منتظر به میدان آمدن دهیاری‌ها و هزینه کردن اعتبارات اندک آن ها نباشند.

نصیبی ادامه داد: در لایحه بودجه سال ۹۷ با قطع اعتباراتی که از سوی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها به حساب دهیاران واریز می‌شد، این اعتبارات در استان نصف شد اما امسال این اعتبار دوباره برخواهد گشت.

وی بیان کرد: این اعتبارات در شرایط خاصی که دولت با آن دست و پنجه نرم می‌کند با زحمت در اختیار دهیاری‌ها و شهرداری‌ها قرار می‌گیرد برای همین لازم است شوراها با اولویت‌بندی برنامه‌ها، سلامت مالی و در چارچوب قوانین و مقررات، ایده‌های نو و غیره آن را هزینه کنند.

مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری با بیان این که حداقل ۶۰ درصد اعتبارات در حوزه دهیاری‌ها باید برای اجرای پروژه‌های عمرانی هزینه شود، گفت: شوراها و دهیاران باید این نظارت و پیگیری‌های لازم را داشته باشند تا اعتبارات اجرایی و هزینه‌ای آن ها از ۴۰ درصد تجاوز نکند.

وی افزود: در بحرانی که ابتدای سال گریبان‌گیر استان شد، بسیاری از منازل مسکونی بیمه نبودند و این مسئله مردم را با آسیب‌های بیشتری مواجه کرد. لازم است تا دهیاران بیمه اماکن مسکونی و تجاری در اولویت قرار دهند. برای این کار باید مردم را آگاه کنند و از ظرفیت خیران هم بهره بگیرند.

نصیبی عنوان کرد: سال گذشته در حوزه روستایی دستورالعملی صادر کردیم و براساس آن دهیاران و شوراها موظف بودند در روستاهای بالای هزار و نفر نفر سالانه ۳۰۰ اصله نهال و در روستاهایی با کمتر از هزار و ۵۰۰ نفر جمعیت هم ۲۰۰ اصله نهال بکارند که تاکنون اقدامات خوبی در استان انجام شد و امیدواریم امسال هم این طرح تداوم داشته باشد.

وی گفت: اعتباراتی که از محل عوارض به استان‌ها داده می‌شود ۷۰ درصد به شهرداری‌ها و ۳۰ درصد به روستاها و دهیاری‌ها اختصاص داده می‌شود. انتظار داریم در استان‌هایی مانند گلستان که ۴۶.۶ درصد جمعیت استان روستایی هستند، درصد این اعتبارات بیشتر شود.

مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری افزود: باتوجه به برداشت‌های متفاوتی که از قانون مربوط به روستاها بین اداره امور روستایی و شوراها با بنیادمسکن وجود دارد، بهتر است هرچه سریع‌تر در قالب یک تفاهم‌نامه در سطح کشور وظایف دهیاری‌ها و بنیاد مسکن به صورت شفاف مشخص شود.

کد خبر 4605970

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha