۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۴:۲۱

آیت‌الله مدرسی:

در مشکلات به اسماء الهی متوسل شوید/ توکل با استقامت و صبر

در مشکلات به اسماء الهی متوسل شوید/ توکل با استقامت و صبر

آیت‌الله محمدتقی مدرسی گفت: در گرفتاری‌ها و مشکلات، به اسمی از اسماء الهی که متناسب با گرفتاری شماست، متوسل شوید.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله سید محمد تقی مدرسی، از مراجع معظم تقلید کربلای معلی بامداد دیروز جمعه ۲۸ اردیبهشت ماه در سلسله جلسات تفسیر سوره انسان که هر بامداد ماه مبارک رمضان در دفتر تهران وی برگزار می‌شود، با اشاره به کم آوردن بشر در حوادث زندگی گفت: ما هر چند در قله‌های علم و معرفت و ایمان باشیم ولی در حوادث زندگی کم می‌آوریم، مگر اینکه در همان لحظه در حوادث از خدا استمداد کنیم.

وی ادامه داد: از این جهت در قرآن، این مسئله نسبت به تمام انبیا و حتی نبی اکرم حضرت محمد (ص) مشهود است و آنها الگوی ما بودند. بنابراین ما نباید در هیچ لحظه‌ای به خودمان اعتماد و اتکاء کنیم.

این مجتهد شیعی با بیان اینکه باید در همه حالات زندگی متوجه خدا باشیم، بیان داشت: باید همه توجه ما در همه لحظات به خداوند باشد و این نظامی است که خدا در این جهان حاکم کرده و ما نباید لحظه‌ای از او غافل شویم.

وی افزود: در قرآن آیات زیادی درباره توکل به خدا هست؛ غالباً هر جا بحث استقامت، صبر، بردباری و مقاومت در برابر دشمنان ذکر شده است، خداوند امر فرموده که به خدا توکل کنید و ذکر خدا را بگویید.

مفسر تفسیر هدایت با اشاره به آیه ۲۴ سوره انسان اظهار داشت: خداوند در این آیه امر به صبر فرموده و می‌فرماید: «فَاصْبِرْ لِحُکْمِ رَبِّکَ»؛ پس در هر کار و امری خدا حکم دارد و ما نمی‌توانیم بگوییم اینجا جای حکم خدا نیست و در این آیه نیز خداوند امر به صبر می‌کند. خداوند در این آیه در ظاهر خطاب و امرش به پیامبر (ص) است اما در حقیقت خطاب آن به همه مسلمانان است.

این استاد برجسته حوزوی با بیان اینکه در مشکلات به اسماً خدا متصل شوید، گفت: خدا می‌فرماید: هر جا کم آوردید، اسم مرا بگویید و می‌فرماید: «وَاذْکُرِ اسْمَ رَبِّکَ بُکْرَةً وَأَصِیلًا»؛ حالا چه اسمی از اسماءالحسنی خدا را بگوییم؟ خداوند اسم‌های مختلفی دارد، بگویید: «یا غفار»، «یا رحمان»، «یا شدید العقاب» و از همه مهمتر اسمی که با آن واقعه شما تناسب دارد، را بگویید.

وی ادامه داد: حالا این اسم خداوند را در چه زمانی بگوییم؟ که در ادامه آیه فرموده و به آن اشاره کرده است. «بُکْرَةً» یعنی صبحگاه، «أَصِیلًا» هم یعنی بعد از ظهر، و «وَ مِنَ اللَّیْلِ فَاسْجُدْ لَهُ» یعنی شب هم برای خدا سجده کن.

آیت الله مدرسی در پایان گفت: معمولاً ما در گرفتاری‌ها و مشکلات از خداوند درخواستی داریم و وقتی هم خداوند مشکل ما را حل می‌کند، خدا را فراموش می‌کنیم که حل این مشکل از ناحیه خداوند بوده است. مثلاً پول نداریم و از خدا درخواست پول می‌کنیم و خدا هم به ما پول می‌دهد، یا مریض داریم و خدا او را شفا می‌دهد، بعد از این عطای الهی ما آن لحظات دعا و درماندگی را یادمان می‌رود که خداوند در سوره نصر توصیه به استغفار کردن نموده است.

یادآور می‌شود، جلسات تفسیر این مجتهد و مفسر شیعی هر بامداد سحرگاه ماه مبارک رمضان در دفتر تهران وی واقع در خیابان ۱۵ خرداد شرقی - کوچه امام‌زاده یحیی (ع) برگزار می‌شود.

کد خبر 4619777

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha