۱۲ فروردین ۱۳۸۶، ۱۱:۳۴

12 فروردین روز جمهوری اسلامی/ صاحبنظران در گفتگو با مهر: معمار "جمهوری اسلامی" به قرن‌ها استبداد پایان داد/ پاسداری از رای مردم در 12 فروردین 58 وظیفه‌ای همگانی است

12 فروردین روز جمهوری اسلامی/ صاحبنظران در گفتگو با مهر: معمار "جمهوری اسلامی" به قرن‌ها استبداد پایان داد/ پاسداری از رای مردم در 12 فروردین 58 وظیفه‌ای همگانی است

خبرگزاری مهر - گروه سیاسی: 12 فروردین 58 نخستین حضور شورانگیز و میلیونی ملت ایران در پای صندوق‌های رای را به خاطر می‌آورد. تنها 2 ماه از پیروزی انقلاب گذشته بود که مردم باشرکت در انتخابات "جمهوری اسلامی" را به عنوان نوع حکومت خود برگزیدند و امام (ره) در پیامی همین مناسبت تصریح کردند: ‌12 فروردین از بزرگترین اعیاد ملی و مذهبی ماست زیرا در این روز کنگره های قصر ‌2500 ساله حکومت طاغوتی فرو ریخت و سلطه شیطانی برای همیشه رخت بربست و حکومت مستضعفین جانشین آن گردید.

آنچه در پی می آید گفتگوی مهر با صاحبنظران و فعالان سیاسی در این باره است: 

"جمهوریت" منهای "اسلامیت" خیانت به خواست مردم است

عضو ارشد مجمع روحانیون مبارز با بیان اینکه امام خمنیی (ره) با انتخاب "جمهوری اسلامی" خواست درونی مردم را محقق ساختند، گفت: چنانچه کسی "جمهوریت" را منهای"اسلامیت" مطرح کند، به مردم خیانت کرده است.

حجت الاسلام عبدالواحد موسوی لاری دبیر اجرایی حزب مجمع روحانیون مبارز در گفتگو با خبرنگار مهر ، در آستانه" 12 فروردین روز جمهوری اسلامی"، اظهارداشت: عده ای نا آگاهانه و عده ای دیگر کاملا حساب شده ، تلاش می کنند نظام "جمهوری اسلامی" که بر دو پایه "جمهوریت" و " اسلامیت" استوار است، را تک بعدی کنند.

وی افزود: این عده معتقدند " اسلامیت" نظام در تعارض با "جمهوریت" است ، در حالی که این گونه نیست و اگر حاکمان به گونه‌ای وانمود کنند که برای رای مردم احترامی قائل نیستند، خائن به مردم هستند.

وزیر سابق کشور با تاکید بر اینکه نادیده گرفتن هر یک از دو بعد "جمهوریت" و "اسلامیت" خیانت به مردم و نادیده گرفتن بخشی از خواست مردم است، گفت: در روز 12 فروردین باید بر این جمله تاکید کنیم که "جمهوریت" و "اسلامیت" تفکیک ناپذیر هستند.

موسوی لاری ادامه داد: هم  جناحی که اسلام را برای اداره جامعه ناکافی می دانند و هم گروهی که حکومت را در یک شخص می‌بینند ، باید دریابند که شیوه آنان چیزی جز افراط و تفریط نیست و "جمهوری اسلامی" مظهر حضور مردمی دیندار است و لذا در 12 فروردین باید همگی بر همسویی، هماهنگی و تفکیک ناپذیری "جمهوریت" و "اسلامیت" تاکید کنیم .

وی خاطرنشان کرد:  مردم استقلال ، اعمال حق حاکمیت بر سرنوشت خود و آزادی از قید و بند های استبدادی را در پرتو جمهوری اسلامی دنبال کردند تا جمهور مردم در آن نقش داشته باشند و قوانین آن منطبق با اصول اسلامی باشد.

عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز تصریح کرد: امام خمینی به عنوان مرجع تقلید پیشوای حرکتی در جهت از بین رفتن نظام ستم شاهی و جایگزینی نظام متکی بر آرای مردم بود و همان خواسته ای را که مردم دهها سال قبل با بوجود آوردن انقلاب مشروطیت دنبال می کردند را به شکلی نو تدوین نمود.

موسوی لاری خاطرنشان کرد: مردم با تاکید بر نظام جمهوری اسلامی می خواستند در نظام اسلامی نقش داشته باشند و قوانین آن هم منطبق بر اصول اسلامی باشد.
 

 
صیانت از پیوند "جمهوریت" و "اسلامیت" ضامن بقای نظام است

محمد نبی حبیبی گفت: چنانچه دو رکن "جمهوریت" و "اسلامیت" همیشه در کنار یکدیگر ملحوظ و محفوظ نگاه داشته نشوند، ضمانتی برای ادامه انقلاب و نظام وجود نخواهد داشت.

محمد نبی حبیبی دبیرکل حزب موتلفه اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به فرا رسیدن 12 فروردین "روز جمهوری اسلامی" ، اظهار داشت: تاکید بر هر یک از دو مولفه"جمهوریت" و "اسلامیت" به تنهایی و بدون در نظر داشتن دیگری، روند تداوم نظام را با مشکل مواجه می کند.

وی افزود: "جمهوریت" و "اسلامیت" هر دو لازم و ملزوم یکدیگر و دارای پیوندی ناگسستنی هستند و لذا هیچ یک از این دو، نباید مورد بی اعتنایی، کم اعتنایی و بی مهری قرار گیرند.

دبیرکل حزب موتلفه خاطرنشان کرد: این موضوع که برخی طرفدار "جمهوریت " بدون " اسلامیت" و عده ای دیگر نیز خواهان " اسلامیت" بدون "جمهوریت" هستند ، در حقیقت طرفداری ناقص از نظام جمهوری اسلامی است.

حبیبی با بیان اینکه برای اصل پیروزی انقلاب اسلامی سه رمز مهم باید قائل شد، گفت: اول محتوای انقلاب که محتوایی توحیدی و اسلامی است، دوم مردمی بودن انقلاب و وحدت کلمه مردم و سوم رهبری، از جمله رموزی است که ضامن تداوم انقلاب نیز هستند.

وی خاطر نشان کرد: اصرار امام خمینی برای تحقق "جمهوری اسلامی نه یک کلمه زیاد نه یک کلمه کم" اشاره روشنی به دو رمز از سه رمز پیروزی انقلاب به معنی حضور و پشتیبانی مردم از انقلاب و محتوای اسلامی آن است.

 

 
معمار "جمهوری اسلامی" به قرن‌ها استبداد پایان داد

سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی گفت: جمهوری اسلامی معماری بسیار دقیق و حساب شده‌ای توسط امام (ره) بود که به قرن ها استبداد پایان داد.

سید حسین مرعشی سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی در آستانه 12 فروردین روز جمهوری اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: از هنگامیکه تفکر مطلق نبودن اختیارات حاکم در میان مردم ایران به عنوان یک تفکر نو در قبال استبداد متولد شد، دغدغه و کشمکشی قدیمی همواره بین آزادیخواهان، طرفداران مدرنیسم و اسلام گراها وجود داشت.

این نماینده سابق مجلس افزود: این کشمکش از کسل کننده ترین و مخرب ترین کشمکش های فکری و سیاسی در ایران بوده و امام خمینی (ره) پس از انقلاب با گرایش های متفاوتی مواجه بودند.

سخنگوی حزب کارگزاران تصریح کرد: برخی به دنبال این بودند که انقلاب اسلامی را به استقرار حکومت اسلامی منتهی کنند و در مقابل گروهی دیگر انقلاب اسلامی را بدون قید اسلامیت می خواستند.

مرعشی خاطرنشان کرد: امام خمینی (ره) با برگزیدن جمهوری اسلامی، جمع کننده افکار مختلف و متفاوت جامعه بودند به این معنا که در جمهوری اسلامی مردم منشاء قدرت هستند و کلیه ارکان حاکمیت توسط مردم شکل می گیرد و حکومت اسلامی است.

وی ادامه داد: چنانچه در جمهوری اسلامی به اسلامیت بی اعتنایی شود ، توده های مردم صحنه را ترک کرده و حکومت مشروعیت و مقبولیت خود را از دست می دهد و در مقابل اگر گروهی بخواهند جمهوری اسلامی را به حکومت اسلامی تبدیل کنند رای مردم را ضعیف خواهند کرد.

این فعال سیاسی با تاکید بر اینکه تنها نظام مفید برای ایران جمهوری اسلامی است، گفت: تکیه بر "جمهوریت" بدون "اسلامیت" افراط و تاکید بر حاکمیت قشر خاص نیز همانا راه تفریط است و لذا مردم باید پشتوانه نظام باشند تا نظام باقی بماند.

مرعشی خاطرنشان کرد: افرادی که راه افراط و زیر سوال بردن اسلام را در پیش گرفته اند و برخی دیگر که می کوشند، رای مردم را مخدوش و حکومت را تنها به روحانیون اختصاص دهند راه تفریط را برگزیده اند لذا نباید اجازه دهیم اینگونه افکار بر نظام ما غالب شود.

پیوند جمهوریت و اسلامیت ناگسستنی است / پاسداری از رای مردم در 12 فروردین 58 وظیفه‌ای همگانی است

نماینده ولی فقیه در نیروی انتظامی جمهوری اسلامی‌ گفت: "جمهوریت" و "اسلامیت" همچون دو بال رشد و تعالی نظام در کنار هم و غیرقابل تفکیک هستند و اکنون پاسداری از رای مردم در 12 فروردین 58 وظیفه‌ای همگانی است.

حجت الاسلام محمد علی رحمانی نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان عقیدتی سیاسی نیروی انتظامی که در آستانه سالروز رای تاریخی ملت ایران به "جمهوری اسلامی" با خبرنگار مهر گفتگو می کرد، ضمن تبریک آغاز سال جدید و این روز خجسته، اظهار داشت: حضرت امام (ره) از آغاز طرح مساله ولایت فقیه دنبال برچیده شدن نظام پوسیده 2500 ساله شاهنشاهی و به طور خاص حکومت خود خواسته پهلوی در ایران بودند.

وی افزود: پهلوی اول زمینه پیاده شدن سیاست تجاوز کارانه و استعمار گرانه انگلیس را در کشورمان فراهم کرده بود و پهلوی دوم ایران را به ژاندارم آمریکا در خاور میانه تبدیل کرده و در عین آنکه خود را بر اساس قانون اساسی مشروطه پاسدار دین مبین اسلام می دانست، قصد داشت با استفاده از تجربه آتاتورک در ترکیه و اسلام زدایی، حکومت لائیک تشکیل دهد. 

"رژیم پهلوی با تصویب برداشتن شرط مسلمان بودن از شروط نمایندگی مجلس و حذف سوگند خوردن نمایندگان ملت به قرآن مجید، زمینه ورود پیروان ادیان خود ساخته و افراد غیر مسلمان و لائیک را به رکن قانونگذاری حاکمیت فراهم کرد و حضرت امام (ره) با بررسی عواقب این حرکت، به آگاه سازی افکار عمومی مبادرت ورزیدند که شاه نیز متقابلا از ایشان خواست در زمینه سیاست و علیه آمریکا و رژیم صهیونیستی سخن نگویند اما این مساله هرگز مورد پذیرش بنیانگذار جمهوری اسلامی که برای اسلام و آینده کشور و مردم احساس خطر می کردند، قرار نگرفت".

عضو ارشد مجمع روحانیون مبارز ادامه داد: امام راحل (ره) با رصد کردن نیات پلید و اقدامات پهلوی ها، این نکته را به درستی درک کرده بودند که رژیم بدون جنگ علنی با شرع انور، به دنبال لائیتزه کردن حکومت و کشور است و به همین علت از آغاز نهضت در خرداد 42 نسبت به از دست رفتن اسلام هشدار دادند و خواستار تغییر این رویکرد شدند.

حجت الاسلام رحمانی گفت: بنیانگذاری جمهوری اسلامی در طول دوران مبارزه خود علیه رژیم منحوس پهلوی همواره از اسلام به عنوان جامع ترین دین و قرآن مجید به عنوان کامل ترین کتاب آسمانی و قانون و برنامه برای زندگی بشریت، حمایت کردند و مردم مسلمان ایران نیز ضمن پشتیبانی از قیام آن حضرت، خواهان ایجاد یک نظام اسلامی مردم سالار و در این مسیر متحمل رنج ها و سختی های زیادی شدند.

وی تصریح کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی دولت موقت مامور برگزاری رفراندوم برای تعیین نوع حکومت شد و حکومت مردمی و اسلامی در تعبیر زیبای امام خمینی (ره) جمهوری اسلامی و تاکید ایشان بر این کلمه به معنای آن بود که حکومت مورد نظر با حکومت جمهوری دموکراتیک اسلامی و تعابیر مشابه و نظام های کاپیتالیستی و کمونیستی و سوسیالیستی تفاوت اساسی دارد.

نماینده ولی فقیه در ناجا متذکر شد: جمهوری اسلامی حکومتی است که رای مردم در آن نقش موثر و سازنده دارد و مسئولان اجرایی توسط مردم انتخاب می شوند و مجری احکام اسلام به عنوان مکتب مولد و مبارزه کننده با استعمار هستند که در جمهوری اسلامی تجلی می یابد و ملت رشید ایران نیز در روز 12 فروردین 58 آگاهانه، آزادانه و قاطعانه به این حکومت رای آری دادند.

حجت الاسلام رحمانی اضافه کرد: هنگامی که قرار شد مردم در یک رفراندوم نوع حکومت را تعیین نمایند، حضرت امام (ره) آشکارا فرمودند که هدف ما دستیابی به جمهوری اسلامی است و در عین حال تاکید کردند مردم در انتخاب نوع حکومت آزادند و آنچه که برگزینند، ملاک قرار می گیرد ولی برخی قصد دارند القا کنند مردم صرفا به دلیل تبعیت از مرجعیت آن حضرت، به ایده ایشان رای مثبت دادند که این مساله با واقعیت وطابقت ندارد.

وی خاطر نشان کرد: امروز جمهوریت و اسلامیت نظام مقدس جمهوری اسلامی همچون دو بال رشد و تعالی کشور در کنار هم و غیر قابل تفکیک هستند و ماموریت بزرگ ما پاسداری از این دو عنصر تحت فرمان مقام معظم رهبری است تا انشاء الله پرچم انقلاب را به دست حضرت حجت (عج) بسپاریم.

نماینده ولی فقیه در نیروی انتظامی جمهوری اسلامی در ادامه این گفتگو به آسیب شناسی اسلامیت و جمهوریت پرداخت و اظهار داشت: هر انقلابی در طول حیات خود از سوی عوامل مختلف تهدید می شود و قصد تهدید کنندگان ایجاد انحراف و از میدان به در کردن عناصر انقلابی است.

حجت الاسلام محمد علی رحمانی افزود: از بدو تاسیس جمهوری اسلامی دشمنان ایران همواره نظام و کشور را به طرق مختلف مورد تهدید قرار داده اند که این روند همچنان ادامه دارد و آمریکا به عنوان سردمدار این حرکت و همچون افعی زخم خورده انواع سرمایه گذاری های فرهنگی و نظامی را برای براندازی نظام انجام داده است.

"امروز 150 هزار رسانه مکتوب، دیداری و شنیداری و الکترونیکی با همکاری مزدوران وابسته به فحاشی و تحریف انقلاب و سرکوب کردن آرمان های جمهوری اسلامی و دلسرد کردن مردم از نظام مشغول هستند و اتحاد و اجماع جهان کفر و همسویی برخی مسلمانان منافق با آنها برای محروم کردن ایرانیان از فناوری صلح آمیز هسته ای نمونه ای از اقدامات آنهاست".

وی بروز اختلاف و تحت تاثیر جوسازی سازمان یافته دشمن قرار گرفتن برخی افراد سست عنصر را از جمله آسیب هایی که نظام را تهدید می کند، عنوان کرد و با تاکید بر اینکه هدف دشمن از تبلیغات و فضا سازی دروغین، نا کارآمد نشان دادن مسئولان است، خواستار توجه ویژه به این مساله و چنگ زدن آحاد مردم به ریسمان اتحاد ملی و انسجام اسلامی شد.

این روحانی فعال در امور سیاسی "تشدید قومیت ها" را از دیگر تهدیدات ذکر کرد و از همه ایرانیان با هر دین و مرام و عقیده که به رشد و بالندگی این سرزمین بزرگ و کهن می اندیشند، خواست که با بیداری و هوشیاری، عمله های استعمار را در رسیدن به اهداف شوم و پلید خود ناکام کنند.

حجت الاسلام رحمانی بی توجهی به هر یک از ابعاد اصلی نظام مقدس جمهوری اسلامی را از دیگر آسیب هایی که این نظام را تهدید می کند، دانست و تاکید کرد: کسانی که اسلامیت یا جمهوریت را نفی و مخدوش می کنند، دارای اندیشه انحرافی و ارتجاعی و ریشه دار و مخالف حضرت امام (ره) هستند اما به خاطر رودربایستی از ابراز صریح عقیده خود پرهیز می کنند.

وی افزود: اسلام به عنوان تامین کننده سعادت دنیا و آخرت انسان ها، اساس حاکمیت ماست و امت اسلام از حق تعیین سرنوشت خود و اظهار نظر درباره حکومت و نشر احکام مکتب بزرگ اسلام و اقامه عدل برخوردار هستند و حکومت مردمی یا جمهوری اسلامی به همین معناست اما افرادی که پیش از این "سلطنت مشروطه" را تائید می کردند، امروز کاتولیک تر از پاپ شده و رای مردم را نادیده می گیرند.

عضو ارشد روحانیون مبارز با تاکید بر این که هر کس حقیقت اسلام و رای مردم را درک نکند راه باطل می پیماید، در خاتمه گفت: کسانی که فقط اسلامیت را ملاک قرار می دهند و جمهوریت را نفی می کنند و کسانی که به جمهوریت محض و آزادی بی قید و بند در سایه حکومت غیر دینی می اندیشند و دین جامع اسلام را دین فردی تلقی می کنند، در اشتباه هستد و انتهای مسیر آنها بن بست است.

 


 
پشتیبانی از "جمهوریت" و "اسلامیت" ضامن بقای نظام است

عضو جامعه روحانیت مبارز دفاع از "اسلامیت" و "جمهوریت" را ضامن بقای نظام دانست و گفت: اسلامیت در کنار جمهوریت که همان حضور و تاثیرگذاری مردم است موجب استحکام بیشتر نظام خواهد بود.

حجت الاسلام سید رضا اکرمی عضوارشد جامعه روحانیت مبارز در گفتگو با خبرنگار "مهر" با اشاره به 12فروردین، روز جمهوری اسلامی گفت: امام بعد از پیروزی انقلاب با اینکه مردم در قطعنامه ها و راهپیمائی های متعدد "جمهوری اسلامی" را برای انقلاب خود برگزیده بودند، ولی مصر بودند این نظام قانونمند بشود و برگزاری این انتخابات و" آری" بیش از 98 درصد مردم به "جمهوری اسلامی" بر همین مبنا بود.

وی ادامه داد: این دو کلمه "جمهوری" و "اسلامی" یکی قالب است و دیگری قلب، یکی ظاهر است و دیگری باطن، قالب این است که مردم به وجود آورنده این نظام هستند و تا آخر هم باید در صحنه حضور داشته باشند و همه کارهای مملکت باید بر اساس انتخابات و جمهوریت انجام گیرد، یعنی نظر و رای مردم و کلمه "اسلامی" هم یعنی محتوا و باطن این نظام، چون مردم ایران مسلمانند، لذا نظام  و حرکت خود را بر اساس اسلام قرار دادند.

این عضو جامعه روحانیت مبارز گفت: اسلامیت ضمانت اجرائی جمهوریت است زیرا هنگامی که مردم به یک مبنائی و قوانینی اعتقاد دارند به طور طبیعی نسبت به آن متعهد هستند ولی اگر نسبت به آن معتقد نباشند هیچ تعهدی وجود ندارد و نظام بدون اسلامیت لرزان و لغزان می شود ولی اسلامیت در کنار جمهوریت که همان حضور و تاثیرگذاری مردم است موجب استحکام بیشتر نظام خواهد بود.

این فعال سیاسی با اشاره به برخی جریانات و گروهها که در پی جدایی "جمهوریت" از "اسلامیت" و بالعکس هستند، اظهار داشت: همانطور که در ابتدای امر کمتر از 2 درصد غیر از جمهوری اسلامی را خواسته اند ممکن است هنوز هم عده ای در همین حدود حقیقت جمهوری اسلامی و اطلاعاتشان درباره اسلام و جمهوریت ناقص باشد و تصورکنند که اگر غیر از جمهوری اسلامی حاکم شود ، مثلا بیشتر می توانند به آزادی بیان و اندیشه و امثال اینها برسند البته افرادی هم هستند که مغرض هستند و با اسلامیت و جمهوریت مسئله دارند، اگر افراد غیر مغرض قدری تفکر کنند و منصف باشند خواهند دید که هیچ نقصی در نظام جمهوری اسلامی پیدا نمی کنند و باید در تفکرات خود تجدید نظر کنند.

 
تلفیق جمهوریت و اسلامیت مورد تائید جدی امام و ریشه در ارزش های اعتقادی ملت ایران داشت

عضو دفتر سیاسی جبهه مشارکت گفت: تلفیق جمهوریت و اسلامیت که مورد تائید جدی امام (ره) بود، ریشه در ارزش های اعتقادی و خواست ملت ایران استوار بود و توانست راه جدیدی را در نظام های سیاسی موجود در دنیا بگشاید.

حجت الاسلام مصطفی درایتی عضو حزب مشارکت ایران اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به فرارسیدن 12 فروردین روز جمهوری اسلامی اظهار داشت : تلفیق جمهوریت واسلامیت که مورد تائید جدی رهبر انقلاب ومردم ایران قرارگرفت از یک  طرف ریشه در ارزشهای اعتقادی  ملت ایران داشت و از طرفی بنیادش بر اندیشه و نظر و خواست مردم متکی بود.

وی افزود: این تلفیق  توانست راه جدیدی را در نظام های  سیاسی موجود در دنیا بگشاید و این تلفیق روند جدیدی را به ساختار سیاسی کشورهای دنیا و بخصوص منطقه وارد کرد، این تلفیق که از افتخارات منحصر به فرد حضرت امام(ره) بود موجب شد حتی افراد غیر مسلمان بسیاری به این تلفیق رای بدهند چرا که همگام و همراه با خواست جامعه بود.

وی همچنین به فرموده حضرت امام(ره) "جمهوری اسلامی نه یک کلمه بیشتر و نه یک کلمه کمتر"اشاره کرد و گفت: تاکید حضرت امام(ره) بر  همراهی این دو کلمه، ایستادگی در برابر همان دو جریانی است که  امروز هم مجددا خود را مطرح می‌کنند، درابتدای انقلاب هم افرادی معتقد به حکومت اسلامی بودند یا افرادی که معتقد بودند نیاز به قید  اسلامیت در جمهوریت نیست، که  طبیعتا هیچ کدام  از اینها برای جامعه ایران مفید نیست و آن چیزی که مفید است همانی است که به تائید ملت ایران و امام خمینی(ره) رسیده و باید سعی کرد همان کاملا محقق شود.

درایتی با اشاره به فعالیتهای جریاناتی که با تلفیق "اسلامیت" و "جمهوریت" مخالف هستند گفت : همانطور که حذف اسلامیت از جمهوریت برای کشورمضر است به همان نسبت هم حذف جمهوریت از اسلامیت برای جامعه، ارزشها و خواست فرهنگی جامعه خطرناک است.

عضو دفتر سیاسی جبهه مشارکت بر پایداری و ایستادگی در برابر این دو جریان تاکید کرد و افزود: ناکامی این دو جریان تنها در صورتی حاصل می شود که ما در عملکرد خود طوری رفتار کنیم که همواره دو جنبه جمهوریت و اسلامیت مدنظر قرار بگیرد.

درایتی با اشاره به تبلور "جمهوری اسلامی" در قانون اساسی گفت: جمهوری اسلامی ابتکاری بود که در آینده سیاسی دنیا و مخصوصا منطقه توانسته و می تواند تحولات بزرگی را موجب شود و کمک کند که ملت ها  ساختاری را برای مدیریت اجتماعی و سیاسی خودشان انتخاب کنند که هم  ارزشهای نظری و اعتقادی آنها را در بر بگیرد و هم متکی به خواست و اراده مردم باشد.

این فعال سیاسی ادامه داد: طبیعتا همین تلفیق  کمک کرد که مردم با اتحاد و همسبتگی کامل به این تلفیق رای بدهند که این رای ، خود نقطه عطفی در تحولات انقلاب اسلامی ایران بود.

درایتی در پایان تصریح کرد: هیچ گاه نباید فضایی ایجاد شود که اسلامیت در مقابل جمهوریت قرار گیرد و یا جمهوریت مانع اسلامیت شود چرا که در اینصوت شرایط تضعیف هر دوی این اصول فراهم می شود.

"جمهوری اسلامی" دکترین تفکیک ‌ناپذیری دین از سیاست است

عضو جامعه روحانیت مبارز تصریح کرد: "جمهوری اسلامی" در حقیقت دکترین تفکیک ناپذیری دین از سیاست است.

حجت الاسلام احمد سالک عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز در گفتگو با خبرنگار مهر، در آستانه 12 فروردین، با بیان این مطلب، اظهار داشت: دیانت عین سیاست است و سیاست عین دیانت، و اندیشه کسانی که در پی "جمهوریت" منهای "اسلامیت" و یا بالعکس هستند، محکوم به شکست است.

وی افزود: تاکید امام برانتخاب جمهوری اسلامی در حقیقت پاسخی به تحمیل سالها حکومت های حاکمان خود باخته به مردم در باب شعار جدایی دین از سیاست بود.

سالک افزود: امام خمینی (ره) با انتخاب جمهوری اسلامی نه یک کلمه کم و نه یک کلمه زیاد، به سایر جریانات که مدعی بودند فهماندند که سهم خواهی نکنند و با این حرکت به همگان گفتند که مردم همه کاره هستند.

این عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز  12 فروردین 58 را یکی از نقاط عطف تاریخ انقلاب دانست و تصریح کرد: نظام در طول 28 سال گذشته بر محور "جمهوریت" و "اسلامیت" تواما، پیش رفته است.

سالک تصریح کرد: امام خمینی(ره) با تاکید بر شیوه "جمهوری اسلامی" در اداره ایران، به شعار جدایی دین از سیاست پایان دادند و خواستند به همگان بفهمانند که اسلام قدرت اداره جامعه را دارد.  

کد خبر 464599

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha