۱۵ فروردین ۱۳۸۶، ۹:۰۳

/ حاشیه نگاری‌های مهر از حضور آقازاده و داوودی در نیروگاه اتمی بوشهر /

نیروگاه بوشهر؛ ورود پرسنل ایرانی به "اتاق کنترل اصلی" ممنوع!

نیروگاه بوشهر؛ ورود پرسنل ایرانی به "اتاق کنترل اصلی" ممنوع!

دکتر پرویز داوودی، معاون اول رئیس جمهور کشورمان و مهندس رضا آقازاده، رئیس سازمان انرژی اتمی امروز با حضور در نیروگاه اتمی بوشهر، ضمن افتتاح بخش‌های پشتیبانی این نیروگاه بر لزوم وفای روسیه به تعهدات خود در ارسال سوخت مورد نیاز این نیروگاه تاکید کردند.

خبرنگار اعزامی مهر به بوشهر حواشی مراسم روز گذشته را در نیروگاه اتمی بوشهر بدین شرح بازگو کرده است :  

 

- در حالی که بر اساس اعلام قبلی زمان حضور خبرنگاران در پاویون جمهوری جهت عزیمت به بوشهر، ساعت 5:30 صبح اعلام شده بود، پس از حضور خبرنگاران در محل مقرر، زمان حرکت با یک ساعت و نیم تاخیر مواجه شد و جالب این بود که برخی خبرنگاران بر مبنای اعلام قبلی سازمان انرژی اتمی، حتی پیش از پرسنل پاویون "جمهوری" فرودگاه مهر آباد در این محل حاضر شده بودند!

 

- پس از پروازی  حدودا یک ساعت و نیمه دکتر داوودی، مهندس آقازاده و هیات همراه در ساعت 8:15 صبح به فرودگاه بوشهر وارد شده و بعد از استقبال توسط برخی مقامات استانی، مستقیم به سوی نیروگاه اتمی بوشهر حرکت کردند.

- در آستانه یکی از درهای ورودی نیروگاه اتمی بوشهر و به هنگام حضور مقامات کشورمان، دانش‌‌آموزان زیادی با تشکیل حلقه انسانی ، بر لزوم احقاق حقوق هسته‌ای ایران تاکید ‌کردند؛ دکتر داوودی دقایقی با این دانش آموزان گفتگو کرد ، "انرژی هسته‌ای حق مسلم ماست" شعار اصلی این دانش آموزان بود.

 

                                   

- پس از ورود هیات به سالن اجتماعات نیروگاه اتمی بوشهر، و در جریان توضیح مراحل فنی کار در این نیروگاه اتمی برای داوودی و آقازاده، با اشاره به سطح بالای ایمنی این نیروگاه به ویژه در بخش اصلی آن یعنی راکتور مرکزی، مطرح شد که این بخش نیروگاه اتمی بوشهر به واسطه غلاف‌های چندلایه بتونی محافظ می شود ، حتی با سقوط یک فروند جت فانتوم با سوخت کامل هم تخریب نخواهد شد.

 

                                      

 

- در جریان تشریح روند فنی اقدامات انجام شده برای تکمیل نیروگاه اتمی بوشهر اعلام شد که تا کنون11 هزار و 500 برگ نقشه اجرایی و مهندسی از این تاسیسات تهیه شده است.

 

- مهندس شیخ‌الاسلام، معاون شرکت تولید و توسعه انرژی اتمی در کشورمان نیز در حاشیه این جلسه در گفتگویی با خبرنگار مهر از آغاز سومین مرحله فعالیت‌های مقدماتی نیروگاه بوشهر موسوم به " ای- 3"با محوریت شست وشو و آزمایش هیدرولیکی مدار اول این نیروگاه اتمی خبر داد. وی این مرحله از مراحل راه‌اندازی نیروگاه بوشهر را بسیار مهم توصیف کرد و افزود که  این بخش از کار از روز گذشته آغاز شده است.

- در بخش "پست 400 کیلوولت نیروگاه اتمی بوشهر" عمده تجهیزات و وسایل تولید برق، از کشورهای فرانسه و انگلیس  بودند؛ یک مقام آگاه در سازمان انرژی اتمی در این خصوص به خبرنگار مهر گفت از آن جایی که این تجهیزات به مسئله برق و برق‌رسانی مربوط می‌شود، روس‌ها هم تکنولوژی مربوط به آن را در اختیار ندارند و لذا ناچارا تجهیزات از کشورهای اروپایی وارد می‌شوند.

فرمان نصب شده بر در ورودی اتاق کنترل اصلی نیروگاه اتمی بوشهر که به دو زبان روسی و فارسی نوشته شده بود: « ورود پرسنل ایرانی به اتاق کنترل اصلی (ام. سی. آر) تا زمان ارائه لیست افراد مجاز به تردد در این مکان به شرکت روسی، ممنوع شده است!»

- نکته جالب توجه دیگری که با گذر از بخش‌‌های داخلی این نیروگاه نیمه تمام اتمی کشورمان، به چشم می‌خورد، محاسبات ریاضی یا مهندسی بر در دیوار نقاط مختلف این نیروگاه بود؛ البته در مواردی این دیوار نوشته‌ها به محاسبات منحصر نمی‌گشت و یادگاری‌هایی به زبان‌های فارسی، انگلیسی و روسی را نیز شامل می‌شد!

 

- موضوع دیگری که قابل توجه و شاید هم باعث تاسف بود فرمان نصب شده بر در ورودی "اتاق کنترل اصلی نیروگاه اتمی بوشهر" بود؛ بر مبنای این فرمان که به دو زبان روسی و فارسی نوشته شده بود، « ورود پرسنل ایرانی به اتاق کنترل اصلی (ام. سی. آر) تا زمان ارائه لیست افراد مجاز به تردد در این مکان به شرکت روسی، ممنوع شده است!» پائین این فرمان نیز با دو زبان مذکور و فونتی درشت تر تاکید شده بود که « ورود فقط طبق دستور و مجوز!»

 

                                  

 

- مسئله قابل توجه دیگر نیز نرم‌ افزار مورد استفاده در سیستم‌‌های کامپیوتری "اتاق کنترل اصلی نیروگاه اتمی" بوشهر بود که زبان این نرم‌افزار به طور کامل روسی و با علائم و اصطلاحات کشور روسیه تنظیم شده بود.

 

- گویا وسیله رفت و آمد پرسنل روسی نیروگاه اتمی بوشهر که به گفته رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان به 3000 تن می‌رسند، در محل این نیروگاه و شهر بوشهر، "دوچرخه" است؛ با اتمام یک شیفت کاری یا فرا رسیدن زمان ناهار، تعداد زیادی از کارگران و مهندسان روسی، یا عینک‌های دودی یک شکل، موی بور کوتاه و پوششی خاص در فضای عمومی نیروگاه بوشهر قابل مشاهده هستند؛ این افراد با دوچرخه‌های خود و در فضاهای عمومی نیروگاه بوشهر، گاه به هواخوری و گاه به مسابقه می‌پرداختند!

با اتمام شیفت کاری تعداد زیادی از کارگران و مهندسان روسی، یا عینک‌های دودی یک شکل، موی بور کوتاه و پوششی خاص در فضای عمومی نیروگاه بوشهر قابل مشاهده هستند؛ این افراد با دوچرخه‌های خود و در فضاهای عمومی نیروگاه بوشهر، گاه به هواخوری و گاه به مسابقه می‌پردازند!

- نکته دیگری که در محیط داخلی نیروگاه تمی بوشهر جلب توجه می‌کرد، وجود انواع تسهیلات رفاهی و زندگی برای حاضران در این مکان بود؛ عکاسی، خشک‌شویی، ‌آرایشگاه، بانک، دکه‌های فروش خوراکی و روزنامه و ... همه از جمله تسهیلات درنظر گرفته شده و فعال در این نیروگاه اتمی کشورمان هستند که این مجموعه را به شهرکی زنده و پویا تبدیل کرده‌اند.

 

- کتابی با عنوان "انرژی هسته‌ای به زبان ساده" تالیف رسول محمودی و محمدرضا فتاحی نیز در پایان بازدید از بخش‌های مختلف نیروگاه تمی بوشهر، بین حاضران تقسیم شد.

 

- وجود پدافند هوایی فشرده در مناطق اطراف نیروگاه اتمی بوشهر، در خشکی، دریا و بر فراز بلندی‌ها برای حفاظت از تلاش سالیان دراز در این تاسیسات نیز نظر هر رهگذری را به خود جلب می‌نمود.

- نهایتا پس از برگزاری مصاحبه مطبوعاتی مشترک معاون اول رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان و پس از صرف ناهار در محل این نیروگاه اتمی در حدود ساعت 13:30، هیات عازم فرودگاه شد و پس از طی مراحل تشریفات، با پرواز هواپیمای حامل داوودی، آقازاده و هیات همراه به سوی تهران سفر پایان یافت.

کد خبر 465498

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha