۱۶ تیر ۱۳۹۸، ۱۵:۴۷

معاون دادگستری لرستان تاکید کرد؛

رسانه‌هابدون مجوز راه وشهرسازی حق تبلیغ پیش‌فروش ساختمان راندارند

رسانه‌هابدون مجوز راه وشهرسازی حق تبلیغ پیش‌فروش ساختمان راندارند

خرم‌آباد- معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری لرستان، تاکید کرد: رسانه‌ها بدون اخذ مجوز وزارت راه و شهرسازی حق تبلیغ پیش‌فروش ساختمان را ندارند.

به گزارش خبرنگار مهر، بیژن دارایی پیش از ظهر یکشنبه در نشست تخصصی توجیهی مشاوران حقوقی نهادهای عمومی، مشاوران املاک و رسانه‌های با رویکرد پیشگیری از جرایم مرتبط در سخنانی، اظهار داشت: برخی سرمایه گذار هستند و شروع به ساخت و انبوه سازی می کنند و برای اینکه تا انتها آنها را به سرانجام برسانند این ساخت و سازها را پیش فروش می کنند.

مشاورین املاک حق تنظیم قرار داد پیش فروش ساختمان را به هیچ عنوان ندارند

وی با بیان اینکه این افراد در رسانه ها پیش فروش ساختمان ها را تبلیغ می کنند، گفت: متاسفانه مشاورین املاک بدون کمترین اطلاع از قواعد حقوقی ناظر به این مسئله، قرار داد تنظیم می کنند.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری لرستان با بیان اینکه ۷۰ درصد قراردادهای پیش فروش ساختمان در مجرای قضایی وارد می شود و گرفتار دستگاه قضایی می شوند، گفت: در این راستا تا سال ۸۹ قانونی در این رابطه نداشتیم که گرفتاری های بسیار زیادی در این رابطه ایجاد شد و قانون گذار ورود پیدا کرد و قانون پیش فروش ساختمان را به تصویب رساند.

دارایی با اشاره به ماده ۲۴ قانون پیش فروش ساختمان، عنوان کرد: در این ماده اعلام شده که مشاورین املاک حق تنظیم قرار داد پیش فروش ساختمان را به هیچ عنوان ندارند.

وی با بیان اینکه مشاورین املاک در این رابطه تنها حق مذاکره دارند و حق الزحمه خود را دریافت می کند، افزود: اما برای تنظیم قرار داد باید طرفین را به دفاتر اسناد رسمی هدایت کند، مطلقاً هیچ تنظیم قرار دادی از سوی مشاورین املاک نسبت به پیش فروش ساختمان قابل پذیرش نیست.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری لرستان با تاکید بر اینکه اگر محل قرار دادهای عادی مشاورین املاک پیش فروش ساختمانی اتفاق افتد مسئولیت در صورت اختلاف بر عهده مشاور املاک است چرا که حق این کار را نداشته است، تصریح کرد: مشاوران املاک باید پس از انجام مذاکرات مقدماتی طرفین را برای تنظیم سند رسمی قرار داد پیش فروش به یکی از دفاتر اسناد رسمی هدایت کنند و نمی توانند اقدام به تنظیم قرار داد پیش فروش کنند.

دارایی، تاکید کرد: در غیر اینصورت برای بار اول تا یک سال تعلیق و برای بار دوم ابطال پروانه کسب آنها در دستور کار قرار می گیرد.

رسانه‌ها بدون مجوز وزارت راه و شهرسازی حق تبلیغ پیش‌فروش ساختمان را ندارند

وی همچنین در ادامه با اشاره به ماده ۲۱ قانون پیش فروش ساختمان، بیان داشت: در این ماده اجازه داده شده که برای پیش فروش ساختمان از طریق رسانه ها، مطبوعات، پایگاههای اطلاع رسانی، نصب بنر و… اطلاع رسانی شود.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری لرستان با تاکید بر اینکه تا قبل از اینکه پیش فروشنده مجوز از وزارت راه و شهرسازی برای پیش فروش نگرفته باشد حق هیچ گونه تبلیغی ندارد، افزود: قانون گذار برای رسانه ای که به تقاضای پیش فروشنده برای پیش فروش ساختمان تبلیغ می کند، ضمانت اجرا پیش بینی کرده است.

دارایی، تاکید کرد: در غیر اینصورت برای رسانه توقیف، جزای نقدی از ۱۰ میلیون ریال تا ۱۰۰ میلیون ریال در نظر گرفته می شود، قانون گذار هم برای رسانه و هم برای پیش فروشنده قبل از اخذ مجوز از وزارت راه و شهرسازی برای تبلیغ، مجازات پیش بینی کرده است.

وی همچنین با اشاره به ماده ۲۳ قانون پیش فروش ساختمان، تصریح کرد: قانون گذار برای مشاورین املاکی که بدون تبلیغ، اخذ مجوز از وزارت راه و شهرسازی و بدون اینکه فرد را به اسناد رسمی هدایت کنند، خودشان اقدام به تنظیم قرار داد کنند، ۹۱ روز تا یک سال حبس و همچنین جزای نقدی به میزان مالی که مورد معامله قرار گرفته پیش بینی کرده است.

کد خبر 4660304

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha