۳۱ تیر ۱۳۹۸، ۱۳:۰۷

به بهانه سالمرگ لیلا اسفندیاری؛

کوهنوردی که هرگز به خانه بازنگشت/ تنهایی لیلا ۸ساله شد

کوهنوردی که هرگز به خانه بازنگشت/ تنهایی لیلا ۸ساله شد

خانم لیلا اسفندیاری ۳۱ تیر سال ۹۰ برای فتح قله‌های گاشربروم ۱و۲ به این کوهستان رفته بود، او در مسیر بازگشت به دره سقوط کرده و جان خود را از دست داد. اما جسدش هیچگاه بازنگشت.

مجله مهر: «اگر در کوه جان دادم، همان‌جا بگذاریدم. نمی‌خواهم دیگران به خاطر من جان‌شان را به خطر بیندازند، آرزو دارم بام جهان آرامگاه ابدی‌ام باشد.» گوینده این جملات لیلا اسفندیاری کوهنورد ایرانی است که ۳۱ تیر ۱۳۹۰ هنگام بازگشت از قله گاشربروم میان هند و پاکستان به دره سقوط کرد و جان سپرد.

اسفندیاری که قصد صعود به قله گاشربروم را داشت، در مسیر فرود به دلیل خستگی و از دست دادن تعادل خود از مسیر دشوار یخی زیر قله سقوط می‌کند و در حدود ارتفاع ۷۸۰۰ متری در مکانی خارج از مسیر در میان صخره‌ها، بین دو شیب یخی متوقف شده و فوت می‌کند.

لیلا اسفندیاری با وجود مخالفت‌های خانوادهاش کوهنوردی را به شکل حرفه‌ای آغاز کرد و تمام قله‌های ایران زیر پایش قرار گرفتند. از جمله ۲۲ بار و از سه جبهه مختلف دماوند را فتح کرد. سپس قصد قله‌های مرتفع جهان را کرد، هر چند فدراسیون وقت کوهنوردی با او همراه نبود. از جمله فدراسیون کوهنوردی که صعودش به ارتفاع ۸۱۲۶ متری "نانگاپاربات" هیمالیا را به رغم ثبت جهانی از ناحیه ایران نپذیرفت! با این حال چیزی مانع او نبود، حتی شرایط جوی در ثبت رکورد تازه برای فتحِ K2 (سخت‌ترین قله جهان) و همچنین عمل جراحی دیسک کمرش نیز مانع قدرت اراده او نشد.

امروز ۳۱ تیرماه هشتمین سالروز درگذشت این کوهنورد ایرانی است.

کد خبر 4673120

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha