۲۷ شهریور ۱۳۹۸، ۱۵:۱۷

تفاهم نامه پایگاه استنادی علوم اسلام با دانشگاه سمنان امضا شد

تفاهم نامه پایگاه استنادی علوم اسلام با دانشگاه سمنان امضا شد

تفاهم نامه همکاری های علمی، پژوهشی و فناوری بین مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری (رایسست) و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) با دانشگاه سمنان امضاء شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، این تفاهم نامه میان مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری (رایسست) و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)، از یک طرف و دانشگاه سمنان در نشست مشترک مسئولین دانشگاه سمنان و رایسست و ISC امروز چهارشنبه ۲۷ شهریور در شیراز به امضاء رسید.

در این نشست روسای دو سازمان دکتر محمدجواد دهقانی رئیس رایسست و سرپرست ISC و دکتر مسعود نصیری رئیس دانشگاه سمنان و همچنین اعضای هیئت رئیسه و برخی مدیران دو مجموعه حضور داشتند.

دکتر محمدجواد دهقانی رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری و سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) خدمات، زیرساخت ها، فعالیت ها و دستاوردهای این مرکز را تشریح کرد و با برشمردن اهداف و ماموریت های کلان دوسازمان، بر اهمیت تبدیل مرکز منطقه ای به پایگاه تامین منابع اطلاعاتی مورد نیاز کشور به منظور نظام مند کردن هزینه های کشور در رابطه با تامین و خرید پایگاه های اطلاعاتی بین المللی تاکید کرد.

وی از طرف مرکز منطقه ای و ISC، در خصوص همکاری با دانشگاه سمنان در حوزه های مختلف از جمله برگزاری کارگاه های آموزشی علم سنجی برای واحدهای آن دانشگاه، همکاری در جهت معرفی و ورود دانشگاه در نظام های رتبه بندی بین المللی، نمایه سازی مجلات منتشره توسط واحدهای دانشگاه سمنان در فهرست نشریات ISC اعلام آمادگی کرد.

دهقانی افزود: هدف نهایی ما این است که رایسست و ISC را به مراکزی برای ثبت نشریات علمی و ارزشگذاری نشریات، دانشگاه ها و دانشمندان در سطح منطقه و جهان اسلام تبدیل کنیم.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) یادآور شد: بر اساس تفاهم نامه همکاری میان مرکز منطقه ای علوم و فناوری و دانشگاه سمنان، ضمن ایجاد امکانات مناسب جهت استقرار شاخه مرکز منطقه ای، امکان ارائه خدمات اطلاع رسانی علمی به اعضای هیئت علمی، پژوهشگران و دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه بدون محدودیت فراهم شده و دسترسی مستقیم به منابع علمی پایگاه های اطلاعاتی مرکز منطقه ای ایجاد خواهد شد.

وی گفت: ایجاد شاخه مرکز منطقه ای در دانشگاه ها و مراکز پژوهشی کشور یکی از موثرترین راهکارها برای تحقق اقتصاد مقاومتی بخصوص در شرایط تحریم است زیرا در این صورت امکان تبادل مدارک علمی فی مابین و اشتراک گذاری منابع علمی مختلف از قبیل کتاب های تخصصی، مقالات مختلف علمی منتشر شده در مجلات معتبر و یا همایش های علمی، گزارش های فنی و پژوهشی، پایان نامه ها و غیره، فراهم آمده و باعث صرفه جویی در تأمین بودجه و اعتبار منابع علمی مورد نیاز دانشگاه ها خواهد شد.

دکتر مسعود نصیری رئیس دانشگاه سمنان اظهار داشت: نقش رایسست در تامین اطلاعات منابع علمی و نیز جایگاه ISC در رصد تولید علم و نیز مبحث رتبه بندی نشریات، محققان و  نیز دانشگاه ها برای ما بسیار ارزشمند است و خدمات مشاوره ای این مجموعه به ارتقاء جایگاه دانشگاه های کشور در سطح بین المللی کمک خواهد کرد.

وی ابراز امیدواری کرد که با سازمان دهی و تمرکز بخش به رتبه بندی دانشگاه های کشور و محول کردن این مهم به ISC، دانشگاه ها و موسسات علمی کشور هرچه بهتر ارزیابی شده و عملکرد آنها بهبود یابد.

نصیری یادآور شد: امیدواریم در سایر حوزه ها نظیر انجام پروژه های تحقیقاتی، همکاری های بین المللی، برگزاری همایش ها، کارگاه ها و نشست های علمی ملی و بین المللی و نیز چاپ نشریه و کتاب و موضوعات مورد علاقه دیگر نیز تعاملات گسترده ای با رایسست و ISC شکل گیرد.

بر اساس این تفاهم نامه مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام و دانشگاه سمنان در زمینه نمایه سازی اطلاعات و آمار تولیدات پژوهشگران دانشگاه در پایگاه های مرکز منطقه ای وISC، تبیین و تحقق شاخص‌های رتبه بندی دانشگاه و تعیین جایگاه دانشگاه در بین دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی و پژوهشی، معرفی و ورود دانشگاه به نظام‌های بین المللی رتبه بندی، چاپ و انتشار نشریات معتبر علمی دانشگاه و درونداد و پردازش این مجلات در (ISC) و ایران ژورنال (نظام نمایه‌سازی مرکز منطقه‌ای) باهم همکاری می کنند.

اجرای فعالیت‌های پژوهشی در قالب طرح‌های تحقیقاتی مشترک، چاپ و انتشار کتاب های علمی دانشگاه و کتاب های همسو با اهداف سازمانی مرکز منطقه ای و ISC ، برگزاری همایش‌ها، کارگاه‌ها، دوره‌های دانش‌افزایی و سمینارهای ملی و بین المللی به صورت مشترک، استفاده از توانمندی اعضای هیئت علمی برای همکاری های علمی و بین المللی در راستای تعامل با دانشگاه های کشورهای  جهان اسلام، تهیه مجلات و منابع علمی مورد نیاز و برگزاری دوره های فرصت مطالعاتی از دیگر موارد همکاری دو مرکز است.

پیش از این شاخه مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری (RICeST) در سال ۹۵ در دانشگاه سمنان افتتاح شده است.

کد خبر 4722264

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha