۱۱ مهر ۱۳۹۸، ۱۴:۱۸

مدیرعامل بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی:

پیاده‌روی اربعین حرکتی توحیدی و ضد استکباری است

پیاده‌روی اربعین حرکتی توحیدی و ضد استکباری است

مشهد - مدیرعامل بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی گفت: اربعین معرف امام حسین(ع) و حقیقت عاشورا به دنیا است لذا این حرکت نشان دهنده یک حرکت قوی توحیدی و ضد استکباری است.

به گزارش خبرنگار مهر، کنگره تجلی اربعین در ادیان الهی و مذاهب اسلامی با حضور رهبران مسیحی و زرتشتی و مذاهب چهارگانه اهل سنت، صبح امروز در بنیاد پزوهش‌های آستان قدس رضوی برگزار شد.

در ابتدای این مراسم حجت‌الاسلام سید محمود مرویان حسینی، مدیرعامل بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی، اظهار کرد: کلمه اربعین در فرهنگ اسلامی کلمه ویژه‌ای است. زیرا در قرآن کریم خوانده‌ایم موسی(ع) چهل شبانه روز در میقات عبادت کرد تا الواح الهی را به دست آورد، پیامبر (ص) نیز در چهل سالگی به مقام نبوت دست یافت. در آموزه‌های اخلاقی و اسلامی ذکر شده که هر کس چهل شبانه روز عمل مخلصانه برای خدا انجام دهد؛ خداوند حکمت را از قلب بر زبانش جاری می‌کند.

وی با اشاره به روایتی از امام حسن عسکری(ع)، افزود: یکی از پنج نشانه مؤمن پایبندی به زیارت اربعین است. نخستین زائر پیاده امام حسین(ع) جابربن انصاری است که روز اربعین به کربلا رسید، از سال ۶۱ هجری تاکنون که ۳۸۰ سال می گذرد و زیارت پیاده امام حسین(ع) سنت و سیره مؤمنان و آزادگان بوده است.

وی با بیان اینکه اهل بیت(ع) خود بیان‌گذار و مروج زیارت امام حسین(ع) بودند، تصریح کرد: در سال‌های جنگ تحمیلی مؤمنان با وجود جان دادن، پرچم زیارت اربعین را بر زمین نگذاشتند. آنچه در این سال‌ها از زیارت اربعین می‌بینیم یک زیارت کاملا انسانی و اسلامی است که با آرمان‌های امام آزادگان، پیوند دارد.

مرویان حسینی ابراز کرد: عراقی‌ها میزبانانی هستند که تمام ذخیره و پس انداز یک ساله خود را برای زائران پیاده اربعین خرج می‌کنند و این‌ها همه نشانه عشق به امام حسین(ع) است.

وی با تأکید بر اینکه پیاده‌روی اربعین، اختصاص به شیعه ندارد، عنوان کرد: گرچه بدنه اصلی پیاده‌روی اربعین، شیعی است اما بسیاری از مسلمانان غیر شیعه، مسیحیان، زرتشتیان، ارامنه، بوداییان و هندوها را در این مسیر مشاهده می‌کنیم، زیرا امام حسین(ع) نماد معنویت در همه دنیاست.

مدیر عامل بنیاد پژوهش‌های آستان قدس بیان کرد: سفره امام حسین(ع) برای همگان از جمله عاشقان به عدالت گشوده است. به همین دلیل است که پیاده‌روی اربعین یک جلوه ارزشمند و تمدنی قوی است که در آن مذاهب، نژادها و ادیان گوناگون زیر پرچم امام گرد هم آمده‌اند.

وی ادامه داد: رژیم استکبار جهانی سعی دارد راه و مسیر اربعین را با تحریک رسانه‌ها سد کنند، اما این راه خداست. اربعین قدمی به سوی ظهور منجی عالم است. اربعین معرف امام حسین(ع) و حقیقت عاشورا به دنیا است لذا نباید این حرکت گسترده و فرا مذهبی را مختص شیعه بدانیم، این حرکت نشان یک حرکت قوی توحیدی و ضد استکباری است.

مرویان حسینی در انتها بیان کرد: امیدوارم که این نشست و صدها جلسه دیگری که در راستای این حرکت نورانی در همه کشور برگزار می‌شود روند این حرکت را قوی‌تر و سریع‌تر کند و حرکتی در جهت برداشتن گامی علیه استکبار جهانی باشد.

کد خبر 4735899

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha