۵ اردیبهشت ۱۳۸۶، ۱۱:۵۰

در تلاش برای به رسمیت شناختن استقلال این منطقه:

هیئتی از شورای امنیت راهی کوزوو می شود

هیئتی از شورای امنیت سازمان ملل متحد در ماموریتی 5 روزه به منظور بررسی اوضاع در کوزوو و تلاش برای اجرای طرح پیشنهادی این شورا مبنی بر به رسمیت شناختن موقت استقلال آن،راهی این منطقه می شود

 به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شبکه خبری "بی بی سی "، این سفر شامل سفر به کوزوو، بلگراد(پایتخت صربستان)، و وین(پایتخت اتریش) است و در پی دست نیافتن به توافق درباره آینده کوزوو صورت می گیرد.

به گزارش این شبکه خبری، آمریکا و اتحادیه اروپا طرفدار طرح پیشنهادی" مارتی آتیساری" نماینده ویژه سازمان ملل متحد مبنی بر استقلال کوزوو به صورت موقت (دوفاکتو) هستند که روسیه با این امر مخالف است.

بر اساس این گزارش، طرح "آتیساری" کوزوو را در مسیر استقلال قرار می دهد و شورای امنیت سازمان ملل متحد به زودی درباره این طرح رای گیری می کند.

روسیه قبلا پیشنهاد کرده بود که شورای امنیت از کوزوو دیدن کند.

روسیه و صربستان می گویند که برای حمایت از اقلیت صرب در کوزوو لازم است که اقداماتی فراوانی انجام شود؛ این در حالی است که روسیه تذکر داده است که ممکن است این طرح را وتو کند.

کشورهایی مانند اندونزی، آفریقای جنوبی، غنا، و جمهوری کنگو خواهان اطلاعات بیشتری درباره شرایط موجود در کوزوو و آینده آن هستند.

بر اساس این گزارش، آمریکا و متحدین اروپایی آن امیدوارند که این سفر بتواند دیپلماتهای کشورهای درگیر در این زمینه را  متقاعد کند که این طرح بهترین راه برای جلوگیری از بی ثباتی در کوزوو است.

بی بی سی  به نقل از یک دیپلمات غربی در این باره اعلام کرد: ما نمی خواهیم بر روی این مسئله سرپوش گذاشته و بی تفاوت از کنارآن بگذریم.

این گزارش می افزاید: آلبانیایی های کوزوو در هر حال ممکن است اعلام استقلال کنند و این اقدام می تواند منجر به تشویق صربستان و ادعای بخش صرب نشین کوزوو توسط این کشور شود؛ پس روسیه بهتر است که طرح مورد نظر شورای امنیت را وتو کند.

"سرگئی لاوروف" در پاسخ به تحرکات جدید آمریکا مبنی بر اینکه واشنگتن از استقلال کوزوو حمایت می کند، گفته بود : به رسمیت شناختن استقلال کوزوو فقط از سوی یک کشورسبب شکل گیری ناآرامی های جدید در منطقه بالکان می شود؛ ما خواهان برقراری ثبات در بالکان و صربستان هستیم و باید بگویم هر گونه تلاش در جهت استقلال کوزوو سبب برهم خوردن ثبات فعلی در بالکان می شود.

لازم به ذکر است که کوزوو از سال 1999 و پس از آنکه بمباران های ناتو موجب سقوط صرب های تندرو در این استان شد توسط سازمان ملل متحد اداره می شود و اخیرا به علت انتشار خبرهایی مبنی بر احتمال استقلال این استان، تنش هایی در منطقه بالکان به وجود آمد و آمریکا به طور یک جانبه اعلام کرد که از استقلال کوزوو حمایت می کند، اما این جبهه گیری واشنگتن با مخالفت کشورهای زیادی از جمله روسیه روبرو شد.

کد خبر 475808

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha