به گزارش خبرنگار مهر، مجید پازوکی شامگاه چهارشنبه در نخستین همایش علمی میراث عرفانی ایران زمین به میزبانی شهر بسطام با مقالهای تحت عنوان «آنگاه که بایزید به دهستان شد» ضمن بیان اینکه بایزید بسطامی در طوفانی از ناشناختهها معرفی نشده است، ابراز داشت: آنطور که بایدوشاید تاکنون حق مطلب در مورد این عارف نامی ادا نشده است.
وی ضمن بیان اینکه در عرفان اسلامی هیچ نامی بیشتر از بایزید برده نشده است، افزود: بهجرئت میتوان گفت که هیچ اثری در حوزه عرفان ایرانی اسلامی نیست که نامی از بایزید برده نشده باشد.
رئیس بنیاد فرهنگی بایزید بسطامی بابیان اینکه عرفان اسلامی ایرانی با بایزید آغازشده است، ابراز داشت: کسانی که بعد از ایشان آمدند از خوان معنوی بایزید بسطامی ارتزاق کردهاند، ماجرای شمس و مولانا نیز از بایزید شروعشده است.
پازوکی در ادامه تصریح کرد: در شرایطی که برای تاریخ یک هفته گذشته باوجود فضای مجازی و مستندات باز نمیتوان قضاوت درستی داشت چه طور میتوان به کسانی که قرنها پیش زیستهاند دستیافت، که برای رسیدن به شناخت دقیقتر باید بهتمامی عوامل و حلقههای که به بایزید وصل هستند، رجوع کرد.
وی افزود: برای وصل قطعاتی که ما را همانند پازل به بایزید بسطامی وصل کند حدود ۷۰ اثر که مستندتر بود انتخاب شد که قدیمیترین اثر به قرن چهار و پنجم بازمیگردد، عطار در تذکره الاولیا از میان دهها صوفی بیش از همه به بایزید پرداخته است و این مهم موارد نشان میدهد که او هم همانند مولانا دغدغههای او را دارد.
رئیس بنیاد فرهنگی بایزید بسطامی بابیان اینکه تنها جایی که مولانا و شمس با آن اختلاف دارند بایزید است، ابراز داشت: شمس تنها چند باری از بایزید دفاع میکند و در بیشتر مواقع به او میتازد، شمس از منتقدان جدی بایزید محسوب میشود اما حرف او برای خواص بوده است.
به گزارش خبرنگار مهر، در این نشست علمی دکتر خیرآبادی عضو بنیاد فردوسی به ارائه مقالهای با موضوع تصوف از آغاز تا بایزید پرداخت، این همایش فردا پنجشنبه با دو سخنرانی دیگر ادامه خواهد داشت.
نظر شما