معرفی کتاب؛

کتاب «معنا، واقع و صدق؛ در گزاره های دینی»

کتاب «معنا، واقع و صدق؛ در گزاره های دینی»

کتاب «معنا، واقع و صدق؛ در گزاره های دینی» به قلم محمدباقر سعیدی روشن به همت انتشارات حوزه و دانشگاه و انتشارات سمت منتشر شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «معنا، واقع و صدق؛ در گزاره های دینی» به قلم محمدباقر سعیدی روشن به همت انتشارات حوزه و دانشگاه و انتشارات سمت منتشر شده است.

تفسیر متون فلسفی، دینی، وحقوقی، پیوندی ژرف با ماهیت معنا دارد. گشودن اسرار معنای متونِ پیچیده مرهون ایضاح چیستی معنا و موطن آن است. معناداری وملاک اثبات آن در دوره رواج پوزیتیویسم وارد این حوزه شد. نسبت زبان و معنا با واقعیت، زاویه دیگر مساله معناست که حکایت زبان از واقع را بررسی می کند. صدق گزاره ها و مناط صدق آن نقطه مکمل این مسائل است. همه این مسائل متعلق به حوزه ی دانش های فلسفی زبانی است. اهمیت این حوزه معرفتی امروز علوم گوناگونی چون زبان شناسی و فلسفه ی زبان، هرمنوتیک، نشانه‏شناسی، فلسفه، نقد ادبی، و حتی روان شناسی را معطوف خود ساخته است. سنخ این پژوهش و مسائل مطرح درآن از جنس فلسفه زبان یا زبان شناسی فلسفی است. این پژوهش البته بررسی زوایای گوناگون مسأله معنا، واقعیت و معرفت در گزاره ها و متون دینی را که در کلیت از جنس مسائل متافیزیکی است در نظر دارد.

این کتاب در نظر دارد زوایای گوناگون مسئله معنا، واقعیت و معرفت را با نظر به گزاره ها و متون دینی بررسی کند. اولاً بررسی موطن معنا و تلاش در به دست دادن دیدگاهی موجه در ماهیت همه جانبه آن؛ ثانیاً تبیین موطن معنا و ظرف وجودی آن و اثبات هستی معنا در نشانه های زبانی و بسترهای فرازبانی؛ ثالثاً تبیین سازوکار معناداری جملات و گزاره های متافیزیکی و دینی و به ویژه عبارت های قرآن کریم، به مثابه متن وحیانی پروردگار متعال؛ رابعاً تبیین واقع گرایی و روش تحقیق در گزاره های متافیزیکی دینی و ارزیابی چالش های ناظر به حوزه معرفت بخشی این سنخ گزاره ها؛ خامساً بررسی چگونگی تحصیل یقین در گزاره های دینی و مناط صدق این نوع گزاره ها از اهداف این کتاب است.

چاپ اول کتاب «معنا، واقع و صدق؛ در گزاره های دینی» به قلم محمدباقر سعیدی روشن به همت انتشارات حوزه و دانشگاه و انتشارات سمت در سال ۹۷ در ۳۳۰ صفحه و به قیمت ۲۴۰۰۰ تومان منتشر شده است.

کد خبر 4771216

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha