۲۵ آبان ۱۳۹۸، ۱۶:۳۹

روز حماسه و ایثار اصفهان؛

روزی که جهان اصفهان را شناخت/تشییع ۳۷۰ شهید در یک روز

روزی که جهان اصفهان را شناخت/تشییع ۳۷۰ شهید در یک روز

اصفهان- ۲۵ آبان سال ۱۳۶۱ را باید روزی فراتر از یک حماسه ملی شناخت، روزی که دنیا فهمید مردم ایران ترسی از شهادت ندارند، روزی که ۳۷۰ شهید از نزدیک به روی دستان پدران و مادرانشان تشییع شدند.

خبرگزاری مهر - گروه استانها:  برادران و پدران همین شهدا بعد از تشییع گل‌های پرپر شده‌شان لباس رزم پوشیدند و به میدان رفتند تا جهان بداند نایب امام زمان(عج) هرگز تنها نخواهد ماند و مردم اصفهان ثابت کردند که همیشه در خط مقدم  خواهند ماند.

عملیات پر رمز و راز محرم یک دستاورد بزرگ برای کشور در دوران دفاع مقدس محسوب می‌شود، آزادسازی ۷۰۰ کیلومترمربع از خاک ایران و ۳۰۰ کیلومتر از خاک عراق و دیده شدن دورنمای شهر العماره عراق از روی بلندی‌های جبال حمرین در این عملیات باعث شد استراتژی جدید برای عملیات گسترده در منطقه جنوب که هدفش تعیین سرنوشت جنگ بود حاصل گردد.

تاریخ شاهد است که در روز حماسه آفرینی تاریخی اصفهان مردم با ذکر یا زهرا(س) و یا زینب(س) و یاحسین(ع) در حالی فرزندان و پدران و برادران شهید خود را بدرقه کردند که نه تنها از دفاع در برابر دشمنان قسم خورده اسلام و انقلاب اسلامی و ایران عزیز خسته نشده بودند بلکه همان روز لباس رزم بر تن کردند و پای در میدان نهادند تا دستاوردهای مهم عملیات محرم که با خون شهیدان به دست آمده بود را محفوظ داشته و زمینه پیروزی‌های دیگر را فراهم آورند.

سردار مجتبی شیروانیان مدیرکل بنیاد حفظ و نشر آثار دفاع مقدس با بیان اینکه عملیات محرم یک عملیات پیچیده و حساس بود، گفت: در این عملات یگان‌های عملیاتی اصفهان خط شکن و جلودار بودند، به همین خاطر بیش از ۷۵۰ شهید از شهر اصفهان به اسلام و انقلاب و میهن اسلامی تقدیم شده است که تنها ۳۷۰ نفر از این شهیدان عزیز در یک روز تشییع شدند و حماسه بزرگ ۲۵ آبان را رقم زدند.

به گفته سردار شیروانیان در روز ۲۵ آبان ۳۷۰ شهید از میدان امام خمینی تا گلستان شهدای اصفهان تشییع شدند و در حالی که برخی شهدا تدفین شده بودند هنوز در میدان امام(ره) برخی شهدا به روی دستان مردم بودند و سیل جمعیت در تمام این مسیر طولانی حضور داشت.

حضور با شکوه مردم در تشییع ۳۷۰ لاله پرپر اصفهانی آنقدر باعظمت و آنقدر اثر گذار بود که امام خمینی(ره) در سخنرانی خود در سوم آذرماه سال ۶۱ فرمود: در کجای دنیا جایی را مثل اصفهان پیدا می کنید که چند روز پیش ۳۷۰ شهیدش را تشییع کردند. همین ملت شهید داده همچنان بر خدمت خود به اسلام ادامه می دهند.

عظمت و شکوه حضور مردم در این تشییع اصفهان را در تاریخ ایران و جهان جاودانه کرد، مردمی که در طول دفاع مقدس بیش از ۲۳ هزار شهید تقدیم کردند و همواره در عملیات‌ها و رخدادهای مختلف دوران جنگ تحمیلی حضوری مؤثر، پرشور و باصلابتی داشتند نشان دادند فقط مرد میدان نبرد نیستند، بلکه قدردان و قدرشناسان شهیدان و رزمندگانی که جانفشانی و از خودگذشتگی کردند نیز هستند.

مادران شهیدان محمدتقی و حمید ملک محمدی از جمله مادران شهیدی است که یکی از فرزندانش در عملیات محرم به فیض شهادت نائل آمده است، وی پیرامون شهادت فرزندش محمدتقی می‌گوید: زمانی که امام خمینی(ره) حضور در جبهه را واجب کفایی اعلام کردند محمدتقی که بتازگی از خدمت سربازی در جبهه بازگشته بود مجدد به جبهه‌ها رفت و در سال ۶۱ در عملیات محرم شهید شد، فرزندم موقع رفتن به من گفت اگر جنازه من بازنگشت نباید ناراحت شوی، چرا که چیزی را که در راه خدا داده‌اند پس نمی‌گیرند و سرانجام هم جنازه محمدتقی به اصفهان پس از ۱۹ سال از شهادتش بازگشت.

به گفته شاهدان و کسانی که آن ایام عطر شهادت را در فضای شهر استشمام کرده بودند در آن روزها بر سر هرکوچه اصفهان یک یا چند حجله شهید بسته شده بود، هر محله تعدادی شهید داشت که تنها برخی از آنها به اصفهان بازگشته بودند و مساجد و تکایا و امامزادگان تبدیل شده بودند به مجالس یاد و خاطره شهدا و شهر همچنان منتظر شهدای دیگری بود اما هیچ چیز استقامت و مقاومت و شهادت طلبی مردم اصفهان را درهم نشکست بلکه این تازه ابتدای ماجرای رشادت مردم اصفهان در دفاع مقدس بود.

حماسه ۲۵ آبان سال ۱۳۶۱ مردم اصفهان و تشییع ۳۷۰ شهید در یک روز را به عنوان روز حماسه و ایثار اصفهان می‌شناسیم اما این پایان حماسه و ایثار اصفهان نبود، نه فقط در دفاع مقدس بلکه در همه عرصه‌ها در طول این سالیان مردم اصفهان مشغول حماسه آفرینی بودند، از حضور پررنگ در عرصه سازندگی کشور پس از دفاع مقدس تا قیام خروشان مردم اصفهان در هشتم دی ماه سال ۸۸ علیه فتنه گران و زمینه سازی یوم الله ۹ دی، تا حضور حماسی و همیشه پررنگ مردم اصفهان پای صندوق‌های رأی و مشروعیت بخشی به جمهوری اسلامی، اصفهان همیشه درخشیده است و همیشه خواهد درخشید و هرگز مردم اصفهان اجازه نداده‌اند تا ۲۵ آبان آخرین حماسه آنها باشد و حماسه آفرینی این دیار الهی به تاریخ بپیوندد و فراموش شود، بلکه راه شهدا همیشه در شهر گنبدهای فیروزه‌ای استمرار و امتداد داشته و خواهد داشت.

کد خبر 4773829

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha