۳ آذر ۱۳۹۸، ۱۱:۵۶

فعال محیط زیست در گفتگو با مهر؛

بدن پرندگان وحشی مخزن ویروس آنفلوانزا است

بدن پرندگان وحشی مخزن ویروس آنفلوانزا است

گرگان- فعال محیط زیست گفت که بدن پرندگان وحشی مخزن ویروس آنفلوانزا است.

مسعود شکیبا در گفتگو با خبرنگار مهر اظهارکرد: اگر انسان امروزی تداوم حیات داشته به دلیل این بوده که اجداد آن ها هنگامی که غذای گیاهی به اندازه کافی موجود نبود، به وسیله چوب، نیزه، سنگ و غیره حیوانات را شکار کرده و از آن ها تغذیه می کردند.

وی افزود: اما اکنون مبحث شکار تعاریفی دیگری یافته است و در زمان کنونی وضعیت محیط زیستی زمین با توجه به مسائل گوناگون مانند ذوب شدن یخ های قطبی، قطع درختان، نابودی جنگل ها، نازک شدن لایه اوزون، و غیره شکننده شده است.

شکیبا گفت: حیوانات سهم و نقش معناداری در اکوسیستم دارند اما امروزه بخاطر آسیب هایی که به زیستگاه های آن ها وارد شده تکثیر، بقا و ادامه زندگی آن ها سخت شده است.

وی بیان کرد: آسیب به زیستگاه های حیوانات و شکار بی رویه آن ها باعث شده که برخی از گونه ها در معرض انقراض قرار بگیرند بنابراین در خصوص شکار باید حساس تر برخورد کرد.

این فعال محیط زیستی گفت: اکنون شکار در مورد حیواناتی که زیستگاه های شکننده داشته و امکان بقا و محل ویژه زاد و ولد و تخمگذاری ندارند، صدق نمی کند.

شکیبا ادامه داد: البته ممکن است برخی از گونه ها به دلیل دخل و تصرف بشر و شرایط اقلیمی، فضای مناسب تکثیر و کشاورزی بیشتر بشر و اضافه شدن منابع تغذیه ای امکان تکثیر بالایی پیدا کرده باشند که این امکان تکثیر بالا سبب شود این موجودات برای سایر گونه ها مزاحمت ایجاد کرده و آسیب رسان به طبیعت باشند در این صورت، شکار این حیوانات طبیعی خواهد بود.

وی گفت: اکنون کشور در خصوص صادرات نفت تحت فشار بوده و اقتصاد کشور در برخی از زمینه ها دچار مشکل شده است.

شکیبا اضافه کرد: یکی از واقعی ترین صنایع کشور طیور است که علاوه بر اشتغال زایی سبب گردش مالی و تأمین قوت و روزی مردم است.

وی با اشاره به بیماری آنفلوانزا، توضیح داد که با توجه به این که بدن پرندگان وحشی غالباً مخزن بیماری است و در صورتی که از اماکنی که آن ها هستند لاشه و اجساد آن ها بیرون بیاید و در مراکز دیگر پخش شود علاوه بر تهدید سلامت عمومی که مسأله را امنیتی می کند و کشور را با چالش روبرو خواهد کرد، به مرغداری های بزرگ در کشور آسیب زده و به اقتصاد آسیب می زند.

شکیبا بیان کرد: این عوامل سبب شده که وزارت کشور و نمایندگان آن ها در استان ها تصمیم بر ممنوعیت شکار بگیرند.

وی تصریح کرد: اما قطعاً در این بین باید با شکارچیان غیرقانونی و سوءاستفاده گران با شدت بیشتری برخورد کرد و برخورد دوگانه ای در خصوص شکار صورت نگیرد.

کد خبر 4779383

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha