۶ آذر ۱۳۹۸، ۱۵:۰۰

مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین:

استان قزوین ۱۴۳۸ هکتار بافت فرسوده دارد

استان قزوین ۱۴۳۸ هکتار بافت فرسوده دارد

قزوین- مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین گفت: در استان قزوین بیش از ۱۴۳۸ هکتار بافت فرسوده داریم که ۴۰۵ هکتار آن در شهر قزوین قرار دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، ستاد بازآفرینی شهری روز چهارشنبه با حضور سید محمد پژمان معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری، جمالی پور استاندار، سیده حمیده زرآبادی نماینده قزوین در مجلس شورای اسلامی، معاونان استاندار و مدیران دستگاههای اجرایی در استانداری قزوین برگزار شد.

ابراهیم مبارک قدم در این جلسه اظهارداشت: در استان قزوین با روند مهاجرت روبرو هستیم و امسال حدود ۱۰۷۲ نفر از استان خارج  شده اند و یک سری مهاجرت درون شهرستانی هم داریم.  

مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین بیان کرد: با داشتن ۱.۶درصد جمعیت کشور و اولین شهر صنعتی یک استان دانشگاهی هستیم و با ثبت ۱۳۰۰ اثر تاریخی و باغستان از ظرفیت گردشگری خوبی برخورداریم و پایتخت خوشنویسی کشور هستیم.

وی اضافه کرد: از مجموع ۲۵ شهر استان در ۱۳ شهر دارای بافت فرسوده هستیم و در مجموع  ۱۴۳۸ هکتار بافت ناکارآمد داریم که برخی دارای بافت فرسوده میانی، برخی بافت با منشا روستایی دارند.

مبارک قدم یادآورشد: در حوزه سکونت گاه غیر رسمی تقریبا زیر ۲۰ درصد مساحت شهری دارای بافت ناکارآمد است که  ۱۵ درصد خانوار شهری معادل ۳۱ هزار خانوار در بافت ناکارآمد سکونت دارد.

وی اظهارداشت: در قزوین بخشی از بافت میانی شهر در بافت تاربخی منطبق است و باید در حوزه میراث به ما کمک شود و در بخش جنوبی شهر بافت میانی داریم.  

مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین تصریح کرد: ۱۰ محله در شهر قزوین برای اجرای طرح بازآفرینی انتخاب شده که محله سردار، بلاغی، امامزاده حسین و هادی آباد از آن جمله است که مساحت این محلات حدود ۴۵۵ هکتار است که ۱۳۰ هزار نفر جمعیت در آن سکونت دارند.

وی اظهارداشت: با توجه به قانون بودجه برای بهسازی معابر در بافت فرسوده تاکنون۵۰۰ تن قیر مصرف شده است و در سال گذشته بر اساس مدیریت معابر یک سری شهرها در اولویت قرار گرفت.

مبارک قدم گفت: تاکنون ۱۱۳۰ هکتار بافت فرسوده در استان شناسایی شده و از اعتبارات سال گذشته برای توانمند سازی بافت فرسوده دو میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان در سال جاری و در مجموع  ۳۴ میلیارد تومان مصوب شده است که اختصاص می یابد.

وی بیان کرد: در احیای این بافت برنامه هایی از جمله اصلاح زیرساختها، هدایت آبهای سطحی، اصلاح سیستم فاضلاب، احداث درمانگاه پیش بینی شده است.

مبارک قدم گفت: در سال گذشته برای احیای بافت فرسوده ۳۴ میلیارد تومان ابلاغ شد و ۲۵ پروژه کلید خورد که تعدادی نیمه تمام است که تکمیل آنها  ۷ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان  لازم دارد.

وی اظهار کرد: در حوزه اقدامات مشترک برخی طرح ها مانند آب و فاضلاب شهری ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و مبلغ  ۹ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان از محل تبصره ۱۸ برای آن پیش ببنی کرده ابم.  

مدیرکل راه و شهرسازی اضافه کرد: تعهدات مشترک ببن دستگاهها برای اجرای طرح توسعه امامزاده حسین(ع) حدود ۶۰ میلیارد تومان است که باید ۱۵۳ قطعه تملک شود که ۵۳ مورد باقیمانده است.

وی گفت: برای تملک و آزاد سازی در طرح توسعه امامزاده حسین(ع) تاکنون حدود۲۰ میلیارد تومان هزینه شده اما به دلیل طولانی شدن کار مشکلات ساکنان بیشتر شده است لذا  امروز مقرر شد آزادسازی محوطه صحن در اولویت باشد و با دریافت مجوز ماده ۸  بتوان با تامین منابع برای سایر بخشها اعتبار لازم را تهیه کرد.

مبارک قدم در ادامه اظهارداشت: وضعیت مسکن استان نرمال است و نرخ خانوار ۱.۳ بوده که تولید مسکن کاهش یافته و برای هر ۱۰۲ خانوار شهری ۱۰۰ واحد داریم.

وی گفت: سهمیه تسهیلات مسکن استان ۴۵۰ واحد است که ۳۸۰ واحد تشکیل پرونده شده و ۶۶ فقره به بانک معرفی شدهکه ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان سهم اعتبارات آن است.

کد خبر 4782720

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha