۱۰ اردیبهشت ۱۳۸۶، ۱۵:۴۷

/گزارش خبری مهر از ادامه مناقشه درباره کوزوو /

حمایت یکجانبه آمریکا از استقلال کوزوو / ادامه مخالفت های روسیه و صربستان

خبرگزاری مهر- گروه بین الملل: به دنبال حمایت های یکجانبه آمریکا از استقلال کوزوو و مخالفتهای روسیه و صربستان با این امر، مناقشه درباره این منطقه همچنان ادامه دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر، کوزوو از سال 1999 و پس از آنکه حملات جنگنده های ناتو سبب سقوط صرب های تندرو در این استان شد؛ توسط سازمان ملل متحد اداره می شود و اخیرا به علت انتشار خبرهایی مبنی بر احتمال استقلال این منطقه، تنش هایی در منطقه بالکان به وجود آمده است.

هر چند که صربستان با این امر به شدت مخالف است، اما بزرگترین عاملی که تنش را دراین منطقه تشدید می کند، اختلافات آمریکا و روسیه در این زمینه است.

اختلافات آمریکا و روسیه درباره کوزوو ازآنجا آغاز شد که واشنگتن اعلام کرد از طرح استقلال کوزوو استقبال می کند، اما این جبهه گیری آمریکا با واکنش تند روسیه همراه شد و"سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه این کشور در پاسخ به تحرکات جدید آمریکا مبنی بر اینکه واشنگتن از استقلال کوزوو حمایت می کند، اعلام کرد : به رسمیت شناختن استقلال کوزوو فقط از سوی یک کشور سبب شکل گیری ناآرامی های جدید در منطقه بالکان می شود؛ ما خواهان برقراری ثبات در بالکان و صربستان هستیم و باید بگویم هر گونه تلاشی در جهت استقلال کوزوو سبب برهم خوردن ثبات فعلی در بالکان می شود.

روز( 30 فروردین) وزیر امورخارجه روسیه هشدار داد که به رسمیت شناختن استقلال کوزوو از سوی یک کشور خاص ( آمریکا )، سبب بروز بی ثباتی در بالکان می شود.

"سرگئی لاوروف" در پاسخ به تحرکات جدید آمریکا مبنی بر اینکه واشنگتن از استقلال کوزوو حمایت می کند، گفت : به رسمیت شناختن استقلال کوزوو فقط از سوی یک کشور سبب شکل گیری ناآرامی های جدید در منطقه بالکان می شود؛ ما خواهان برقراری ثبات در بالکان و صربستان هستیم و باید بگویم هر گونه تلاشی در جهت استقلال کوزوو سبب برهم خوردن ثبات فعلی در بالکان می شود.

لاوروف که این سخنان را در بلگراد و پس از دیدار با "بوریس تادیک" رئیس جمهوری صربستان ایراد می کرد، در ادامه گفت : هرگونه تلاشی برای حل مسئله کوزوو باید با توافق بلگراد و بریشتینا انجام شود و این امر از سوی ما قابل قبول نیست که  کشوری بخواهد به طور یک جانبه استقلال کوزوو را به رسمیت بشناسد .

وزیر امور خارجه روسیه در ادامه تصریح کرد : برای حل این مسئله بهتر است؛ مذاکراتی برگزار شده و مواضع صربستان و کوزوو در این مذاکرات به خوبی مطرح شود.

 روز 5 اردیبهشت هیئتی از شورای امنیت سازمان ملل متحد در ماموریتی 5 روزه به منظور بررسی اوضاع در کوزوو و تلاش برای اجرای طرح پیشنهادی این شورا مبنی بر به رسمیت شناختن  استقلال موقت آن،راهی منطقه بالکان شد.

 این سفر شامل سفر به کوزوو، بلگراد(پایتخت صربستان)، و وین(پایتخت اتریش)  بود و در پی دست نیافتن به توافق درباره آینده کوزوو انجام شد.

آمریکا و اتحادیه اروپا طرفدار طرح پیشنهادی" مارتی آتیساری" نماینده ویژه سازمان ملل متحد مبنی بر استقلال کوزوو به طور موقت (دوفاکتو) هستند که روسیه با این امر مخالف است.

طرح "آتیساری" کوزوو را در مسیر استقلال قرار می دهد و شورای امنیت سازمان ملل متحد به زودی درباره این طرح رای گیری می کند.

روسیه قبلا پیشنهاد کرده بود که شورای امنیت از کوزوو دیدن کند.

روسیه و صربستان می گویند که برای حمایت از اقلیت صرب در کوزوو لازم است که اقداماتی فراوانی انجام شود؛ این در حالی است که روسیه تذکر داده است که ممکن است این طرح را وتو کند.

 این در حالی است که کشورهایی مانند اندونزی، آفریقای جنوبی، غنا، و جمهوری کنگو خواهان اطلاعات بیشتری درباره شرایط موجود در کوزوو و آینده آن بوده و با نگرانی آن را دنبال می کنند.

 اما در ادامه کشمکش های روسیه و آمریکا در این زمینه دیروز (9 فروردین) مشاور وزیر امور خارجه آمریکا با اشاره به این نکته که کوزوو با حمایت بین المللی و یا بدون آن، استقلال خود را به دست می آورد از روسیه خواست در برابر استقلال این منطقه ایستادگی نکند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز،"دان فرید" که برای شرکت در نشست تجاری بین آمریکا و اروپا،به بروکسل سفر کرده بود؛ از روسیه خواست تا در برابر استقلال کوزوو ایستادگی نکند.

فرید افزود : کوزوو چه با حمایت سازمان ملل متحد و چه بدون آن، استقلال خود را به دست خواهد آورد و بهتر است که روسیه برای حمایت حقوق اقلیت صرب در کوزوو با استقلال آن موافقت کند.

وی در ادامه گفت : امیدوارم مقامهای روسیه شرایط حساس را در این منطقه از بالکان درک کرده و سعی در وتو کردن پیشنهاد فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور کوزوو در شورای امنیت سازمان ملل متحد نداشته باشند.

 اما به دنبال حمایت یکجانبه آمریکا از استقلال کوزوو و ارائه  گزارش هیئت سازمان ملل متحد در این زمینه، مسکو این طرح را غیر قابل قبول خواند.

وزارت  امور خارجه روسیه دیروز دراستناد به  نتایج ماموریت شورای امنیت سازمان ملل متحد با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: اجرای قطعنامه سازمان ملل متحد درباره جدایی استان کوزوو از صربستان غیر قابل قبول است.

در این بیانیه آمده است : این ماموریت بسیاری از نقاط کور را که از دید همه پنهان بود، یافته است و تایید کرده است که با وجود  پیشرفتهای نسبی در حوزه های اجتماعی و اداری، شرایط برای اجرای بندهای اصلی قطعنامه شماره 1244 و استانداردهای بین المللی مناسب و رضایتبخش نیست.

 لازم به ذکر است که در سال 1999 قطعنامه ای برای حل شرایط  ناگوار انسانی در کوزوو و آماده کردن زمینه برای بازگشت آزادانه  آوارگان به خانه هایشان تصویب شد و به پیشنهاد مسکو هیئتی از سازمان ملل متحد برای بررسی اوضاع در کوزوو و بلگراد قبل از ادامه گفتگوها بر سر وضعیت کوزوو به منطقه بالکان اعزام شد؛شورای امنیت از این طرح ابتکاری مسکو حمایت کرده بود.

یادآور می شود قرار است ماه آینده میلادی شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره استقلال کوزوو تصمیم گیری کند و گزارش "مارتی آسیساری" فرستاده سازمان ملل متحد به منطقه، تاثیر زیادی در اتخاذ این تصمیم خواهد داشت.  

کد خبر 478430

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha