۹ آذر ۱۳۹۸، ۱۵:۰۷

رئیس موسسه تحقیقات باغبانی کشور مطرح کرد:

تلاش برای افزایش مقاومت تولیدات باغی اردبیل به سرما

تلاش برای افزایش مقاومت تولیدات باغی اردبیل به سرما

اردبیل - رئیس مؤسسه تحقیقات علوم باغبانی کشور گفت: با ترویج ارقام و نژادهای مقاوم سازی شده، در تلاش خواهیم بود تا مقاومت تولیدات باغی اردبیل به سرما افزایش پیدا کند.

به گزارش خبرنگار مهر، شکراله حاجی وند ظهر شنبه در نشسشت مشترک با رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل به معرفی موسسه تحقیقات باغبانی کشور پرداخت و عنوان کرد: موسسه تحقیقات علوم باغبانی کشور دارای هفت پژوهشکده چای، پسته، گل و گیاهان زینتی، خرمای گرمسیری، مرکبات و میوه‌های نیمه گرمسیری و سبزی و صیفی‌جات است.

وی افزود: یکی از مهمترین مولفه‌ها و فاکتورهایی که تولیدات باغبانی را به مخاطره انداخته و همیشه موجبات نگرانی تولید کنندگان و بهره برداران و دست اندرکاران بخش باغبانی را فراهم می‌نمایند سرمازدگی درختان میوه و عموماً تنش‌های زنده و غیره زنده است؛ به همین دلیل موسسه تحقیقات علوم باغبانی کشور ارقام و نژادها و ژنوتیپ‌هایی را به صورت پایلوت در استان اردبیل به اجرا خواهد گذاشت تا مناسب‌ترین ارقام که مقاوم به شرایط آب وهوایی منطقه بوده و سازگاری خوبی از خود نشان دهند در استان ترویج داده شوند.

حاجی وند یادآور شد: ایستگاه تحقیقات باغبانی مشگین شهر دارای ژنوتیپ‌های ارزشمندی ازدرختان میوه است که قطعا با تجهیز این موسسه و رفع مشکلات آن سعی خواهیم کرد مسائل و مشکلات پیش روی آن را حل و فصل کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل نیز در ادامه این نشست افزود: کشت و صنعت مغان طرح احداث باغات در سطح سه هزار و ۵ هکتار را در دست اجرا دارد که به لحاظ داشتن متخصصین و کارشناسان مجرب قطعا تمامی اصول فنی و لازم را مراحل کاشت با برداشت محصولات سردرختی به بهترین نحو ممکن انجام خواهند داد.

نیکشاد ادامه داد: هماهنگی‌های لازم به وزارت جهاد کشاورزی صورت گرفته است تا اعتبارات لازم برای گسترش سیستم های نوین آبیاری تحت فشار در باغات استان به اجرا د آید.

وی یادآور شد: در اراضی پایاب سد خداآفرین ۶ هزار هکتار از اراضی به توسعه باغات اختصاص داده شده است.

نیکشاد عنوان کرد: خسارت‌هایی که هرساله باغات استان از سرما زدگی می‌بییند بسیار در سطح بالایی بوده به گونه‌ای که در سال گذشته در اثر سرمازدگی ۷۰۰ میلیارد تومان به باغات استان خسارت وارد شد؛ درهمین راستا انتظاری که از موسسه باغبانی کشور داریم این است که با استفاده از توان تخصصی کارشناسان و پژوهشگران و محققین راهکار مناسبی برای رفع این معضل اساسی اتخاذ کنند.

کد خبر 4784704

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha