۱۲ آذر ۱۳۹۸، ۱۳:۲۵

رئیس سازمان ملی استاندارد:

۱۵۰۰ کانتینر برنج در گمرک منتظر گواهی انطباق/ کالا دپو نشده است

۱۵۰۰ کانتینر برنج در گمرک منتظر گواهی انطباق/ کالا دپو نشده است

کرج - رئیس سازمان ملی استاندارد ایران با اشاره به اینکه هزار و ۵۰۰ کانتینر برنج در گمرک شهید رجایی دپو نشده است، گفت: بررسی‌ها در حال انجام است تا گواهی انطباق صادر شود.

به گزارش خبرنگار مهر، نیره پیروزبخت ظهر سه شنبه در حاشیه همایش برترین های کیفیت که در سالن موسسه تحقیقات علوم دامی در کرج برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: گاهی اعلام‌ می شود که مشکلاتی در حوزه تولید وجود دارد و یا واحدهای تولیدی تعطیل هستند این در حالی است که ما ۱۹ درصد نسبت به سال قبل با افزایش واگذاری پروانه کاربرد علامت استاندارد مواجه هستیم.

وی توضیح داد: افزایش اعطای پروانه کاربرد استاندارد بدین معنا است که واحدهای تولیدی برای ارتقای کیفیت کار خود تلاش و تمایل بیشتری نسبت به قبل داشته اند، همچنین بیانگر این است که تعداد واحدهای تولیدی و محصولات بیشتر شده است.

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران افزود: در حال حاضر بازرسی از واحدهای تولیدی با جدیت دنبال می شود، به طور تقریبی سالانه حدود ۴۰۰ هزار واحد صنفی بازدید می شود که در شناسایی تعداد واحدهای غیراستاندارد و یا آنهایی که علامت استاندارد ندارند به ما کمک می کند.

پیروزبخت اشاره کرد: امسال در حوزه تدوین استاندارد بیشتر بر روی استاندارد کالاهای اساسی از جمله نهادهای دامی، برنج و یا گندم هدفگذاری کرده ایم‌ و جلسات زیادی برگزار کردیم، استانداردها بر اساس آخرین فاکتورهای روز دنیا و مجامع بین المللی بررسی و تجدیدنظر شده است.

به گفته وی ایران در سال ۲۰۱۸ موفق شده است استاندارد گنج روغن گیاهی از جمله بادام، بذر کتان، هسته انگور را در عرصه بین المللی تدوین کند.

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران بیان کرد: علاوه بر روغن های گیاهی تدوین استاندارد زعفران و دوغ نیز به ایران اعطا شده است.

پیروزبخت توضیح داد: در زمینه اعطای تدوین استاندارد دوغ به ایران با کشورهای چون لبنان و ترکیه رقابت کردیم، زین پس دوغ ایرانی که در تمام کشورهای دنیا پخش می شود با استاندارد ایرانی و به نام ایران است.

تنها مرجع صدور نشان حلال سازمان ملی استاندارد است

وی در بخش دیگری در خصوص برنامه ریزی برای کیفی سازی محصولات و فراورده های حلال نیز گفت: پیش از تصویب قانون ‌اعطای گواهی و نشان حلال به سازمان ملی استاندارد، ۴۲ پروانه استاندارد حلال با امضای وزارت جهاد و سازمان ملی استاندارد اعطا شده بود، اما از سال ۹۶ که اعلام شد تنها مرجع صدور نشان حلال سازمان ملی استاندارد است، بحث حلال پیش می رود و به جز واحدهای ذبح بالغ بر ۲۰ واحد تولیدی نیز نشان استاندارد حلال دریافت کردند.

پیروزبخت در ادامه در رابطه با خبری که در روزهای گذشته در خصوص دپو هزار و ۵۰۰ کانتینر برنج در گمرک شهید رجایی منتشر شد، توضیح داد: در این خصوص یکی بحث استاندارد ملی است که برای برنج اعطا می شود و بازرسی ها و ارزیابی های آن نیز در همین مورد صورت می گیرد و  برای مواردی که با استاندارد مذکور مطابقت نداشته باشد گواهی صادر نمی شود.

مسئله هزار و ۵۰۰ کانتینر برنج در حال بررسی است و نمی شود گفت؛ که دپو شده استبه گفته وی مسئله هزار و ۵۰۰ کانتینر برنج در حال بررسی است و نمی شود گفت؛ که دپو شده است.

رئیس سازمان ملی استاندارد کشور عنوان کرد: وقتی کالایی در گمرک می آید تا زمانی که دستگاه های نظارتِ کیفیت مانند استاندارد اجازه صدور گواهی انطباق را به آنها ندهند نباید اجازه ترخیص کالا داده شود کالاها به اجبار باید در آنجا بماند اما به معنای دپوی کالا نیست که در آنجا مانده و به ناحق انبار شود.

پیروزبخت با تاکید بر اینکه در حال حاضر سازمان‌ملی استاندارد در حال بررسی این هزار و ۵۰۰ کانتینر برنج است، افزود: به محض اینکه هر کدام از سازمان ملی استاندارد گواهی انطباق دریافت کنند از گمرک ترخیص خواهند شد.

کد خبر 4787615

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha