۱۷ آذر ۱۳۹۸، ۱۳:۳۰

در سومین جلسه دادگاه علنی؛

سرنوشت ۹ هزار تن گندم مفقودی مشخص نشد/ صدور رأی ظرف یک هفته آینده

سرنوشت ۹ هزار تن گندم مفقودی مشخص نشد/ صدور رأی ظرف یک هفته آینده

گرگان- سومین جلسه رسیدگی به گندم‌های مفقودی گلستان در حالی برگزار شد که سرنوشت ۹ هزار تن گندم مفقودی مشخص نشد و سوالات در خصوص سهل‌انگاری شرکت غله گلستان در فساد هزار تن گندم بی‌پاسخ ماند.

به گزارش خبرنگار مهر، پیش از ظهر یکشنبه سومین جلسه دادگاه رسیدگی به گندم‌های مفقودی گلستان به ریاست قاضی مزیدی و در غیاب دو متهم از سه متهم پرونده برگزار شد.

ابتدا حجت الاسلام محمدرضا مزیدی با اشاره به ماده ۳۳ و تبصره الحاقی آئین نامه اجرایی برگزاری دادگاه‌های اخلال‌گران نظام اقتصادی عکاسی و نشر مفاد دادگاه را بلامانع دانست و در خصوص رعایت نظم دادگاه تذکر داد.

رئیس دادگاه همچنین توضیح داد که با توجه به تقاضای متهمان برای ارائه مدارک و مستندات، مجدد قرار ارجاع امر به کارشناس انجام شد و نظریه مجدد کارشناسی در راستای نظر اولیه و نظریه تکمیلی بوده و این نظریه کارشناسی قبل ا برگزاری جلسه به طرفین ابلاغ شده است.

قاضی مزیدی از دادستان آق قلا خواست اگر نظر جدیدی در خصوص پرونده گندم‌های مفقودی دارند به دادگاه ارائه کنند که حسن نجفی گفت: همان کیفرخواست قبلی پابرجاست و نظر جدیدی نداریم.

قاضی مزیدی یکبار دیگر اتهام سه متهم پرونده در خصوص مفقود شدن ۹ میلیون و ۳۷ هزار و ۹۹۳ کیلوگرم از گندم تحویلی را قرائت کرد و پس از آن وکیل متهمان در جایگاه قرار گرفت تا دفاعیات خود را ارائه کند.

وکیل متهمان با اشاره به اینکه بخش قابل توجهی از کسری گندم اعلام شده در پرونده مربوط به افت رطوبتی است، گفت: در جدول اقلیم شناسی افت مجاز گندم منطقه بین ۱۲ تا ۱۴درصد لحاظ شده اما شرکت غله استان گلستان افت موجود در پرونده را یک دهم درصد لحاظ می کند.

وی توضیح داد که تمام کارخانه‌های آرد با کسری افت رطوبتی مواجه هستند که این کسری را با آردکردن گندم جبران می‌کنند و شرکت غله افت رطوبتی را بهانه‌ای قرار می‌دهد برای تامین تنخواه گردان تا با کارخانجات تعامل داشته باشد.

وکیل متهمان این سه پرونده اصرار داشت کسری گندم در کارخانه‌های گلستان امری طبیعی است و شرکت غله گلستان رفتار متناقضی را با متهمان این پرونده نسبت به سایر شرکت‌ها دارد.

وی دلیل این امر را در غیر بومی بودن دو مدیر شرکت مذکور (دو متهمی که در هر سه جلسه دادگاه حاضر نشدند) و اهل سنت بودن متهم ردیف اول آق اویلی رادنیا عنوان کرد.

این صحبت وکیل متهمان، با واکنش حجت الاسلام رسولی، مستشار دادگاه همراه بود و رسولی اظهار داشت: گلستان شاخص و الگوی وحدت معرفی شده است و ۴۰ درصد ساکنان گلستان اهل سنت هستند.

وی به وکیل متهمان تذکر داد: شما نمی‌توانید با موضوع غیربومی بودن و سنی بودن متهمان، دادگاه را تحت تاثیر قرار دهید، دو متهم این پرونده تاکنون برای دفاع از خودشان هم در جلسات دادگاه حاضر شوند.

قصور شرکت غله در خراب شدن هزار تن گندم

وکیل متهمان در پاسخ به مستشار دادگاه به دلیل این موضوع اشاره کرد و گفت که قطعا قرار وثیقه سنگینی برای متهمان صادر می‌شد و آن‌ها نمی‌توانستند این وثیقه را تامین کنند.

قاضی مزیدی در ادامه جلسه دادگاه، متهم حاضر در جلسه را برای بیان آخرین دفاعیات به جایگاه دعوت کرد و ضمن قرائت اتهام رادنیا در مشارکت با میرحسین شجاعی و ابوالحسن فاضلی در اخلال در نظام اقتصادی و مفقود شدن ۹ میلیون و ۳۷ هزار و ۹۹۳ کیلوگرم گندم از وی خواست آخرین دفاعیات خود را بیان کند.

رادنیا با بیان اینکه هدفم ایجاد شغل در منطقه بوده و برای ۱۵۰ نفر اشتغال ایجاد کرده بودم، افزود: سوابق بنده را مورد بررسی قرار دهید چراکه بنده نیازی به برداشتن پول دولت نداشتم.

وی  با اشاره به اینکه در بیش از ۷۰ سال عمر خود هیچ پرونده کیفری و حقوقی ندارم، تصریح کرد: من در شرکت دارای حق امضاء بودم اما از جزییات معاملات اطلاعی نداشتم و همکاری لازم را تاکنون داشته ام اما سوالم از نماینده شرکت غله این است چرا در تحویل هزار تن گندم موجود در انبار که بنده معرفی کردم قصور کرد و در نهایت هزار تن گندم خراب و غیرقابل مصرف شد.

در ادامه وکیل دیگر متهمان پرونده هم تقاضای تشکیل پرونده شخصیت برای هریک از متهمان پرونده، رفعت در خصوص متهمان و توافق با شرکت غله را از دادگاه تقاضا و در نهایت قاضی مزیدی ختم جلسه دادرسی گندم‌های مفقودی گلستان را اعلام کرد و گفت: دادگاه ظرف یک هفته آینده رأی را اعلام خواهد کرد.

کد خبر 4792082

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha