به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی اسرا: حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد هادی مفتح رئیس مرکز اسلامی هامبورگ با حضور در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسرا با آیت الله العظمی جوادی آملی دیدار و گفتگو کرد.
آیت الله جوادی آملی در ابتدای این دیدار با اشاره به سالروز شهادت دکتر مفتح، با گرامیداشت یاد و خاطره این استاد شهید، برای ایشان و دیگر شهدای انقلاب و جنگ تحمیلی علو درجات را مسئلت داشت.
وی در ادامه، به بیان اشتراکات انسانی و دینی جامعه بشری پرداخت و اظهار داشت: همه انسانها، یک زبان و وجه اشتراک دارند و آن «فطرت» است، انسانها با هم بیگانه نیستند؛ اگر خدا، مبدأ، منتها، مسیر و فطرت همه انسانها یکی است در نتیجه از این حیث هیچ تفاوت و حجابی بین انسانها وجود ندارد.
این مفسر قرآن کریم ادامه داد: مشترکات فراوانی میان ادیان الهی وجود دارد، اما برتری اسلام بر سایر ادیان الهی همان «مُهَیْمِناً عَلَیْه» است و این «مُهَیْمِناً عَلَیْه» باید برای پیروان دیگر ادیان به درستی روشن شود که اسلام جامع همه ادیان است.
وی تأکید کرد: در تبلیغ دین، نباید از توده مردم غافل شد، مردم دین خود را از علما میگیرند، در نتیجه باید با اهتمام بیشتر توده مردم جامعه را رشد و ترقی دارد، پیامبر اکرم (ص) فرمود «النّاس معادن کمعادن الذّهب و الفضّة»؛ نباید ذهب و فضّه را یکسان دانست، نباید از همه مردم توقع یکسان داشت، هر کس به اندازه فهم و ظرفیت خود از دین بهره میبرد اما این اصل مسلم است که هر انسانی در درون خود گوهر و استعدادی دارد که باید به کمک علما و رهبران دینی شکوفا شود.
آیت الله جوادی آملی با اشاره به وجود برخی از معضلات فرهنگی و اخلاقی در غرب، تصریح کرد: غربیها گمشدهای دارند و در پی این گمشده خود، سرگردان به این طرف و آن طرف میروند که نتیجهای جز خستگی و ناامیدی برای آنها در پی ندارد، باید برای آنها روشن شود که انسان موجودی ابدی است که با مرگ نمیپوسد بلکه از پوست به در میآید، انسان موجودی ثابت است نه ساکن؛ اگر موجودی ساکن باشد در دراز مدت خسته و فرسوده میشود اما موجود ثابت فرازمانی و فرامکانی است و خستگی و فرسودگی در او راه ندارد، دو به اضافه دو که میشود چهار از ازل تا ابد وجود داشته و دارد، اگر چیزی بالاتر از حرکت و سکون باشد و زمان و زمین نداشته باشد، این ثابت است و نه ساکن! روح نیز اینگونه است، لذا تعبیر لطیف دین است که قیامت «دارالقرار» است؛ یعنی بشر آنجا آرام میگیرد، آنها خیال کردند حرکت، خود هدف است در حالی که حرکت، هدف نیست! حرکت دائم، نشان از بی هدفی و سرگردانی است و نشانه گم کردن راه و این نتیجه این است که آنها بدل و وهم را به جای اصل نشاندند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: در عین حال که دین، پیامبر و ائمه (ع)، علم را ستودند و حضرت فرمود «طلب العلم فریضة» که این تا، تای مبالغه است یعنی آموختن علم بسیار واجب است، با این وجود میفرماید آموختن علم هدف اصلی نیست! بلکه این نردبان و وسیلهای است که به وسیله آن بالا بیایید و به مقام عقلانیت برسید، در واقع ما علم را برای خود علم نمیخواهیم بلکه علم را برای رسیدن به مقام عقل میآموزیم.
این مفسر قرآن کریم در توصیهای به مبلغان دینی خارج از کشور تأکید کرد: وظیفه شما این است که ابتدا مکتب خود را مجتهدانه بیاموزید سپس مکاتب فکری غرب و شرق عالم را مجتهدانه بیاموزید، تا بتوانید رابط خوبی بین اسلام و سایر مکاتب باشید. این «لِیُظهِرَهُ عَلَی الدّینِ کُلِّهِ» فخرفروشی نیست، فخرفروشی در فرهنگ دین جایی ندارد، این تحقیر دیگر مکاتب نیست بلکه تحقیق است، با این وجود این امر خود به خود محقق نمیشود بلکه با تحقیقات علما و محققین است که این امر صورت میگیرد، خود حضرت فرمود «الاسلام یعلو و لا یعلی علیه» این جمله خبریه است که به داعی انشا القا شده؛ یعنی بکوشید تا اینچنین شود، در واقع «مُهَیْمِناً عَلَیْه» به صورت «لِیُظهِرَهُ عَلَی الدّینِ کُلِّهِ» درآمده و برای این منظور باید جهانی فکر کنیم، باید پیروزی مکتب اسلام بر همه مکاتب را باور داشته باشیم، توانایی خود را باور کنیم و آن را ارتقا بدهیم و در این مسیر حرکت کنیم تا این موضوع محقق شود.
وی ادامه داد: در دعاهای ماه مبارک رمضان میخوانیم خدایا! تو که در هر حال دینت را حفظ میکنی، اما این توفیق را به ما بده که دینت به دست ما حفظ شود «واجْعلنی ممّن تنْتصر به لدینک ولا تسْتبدل بی غیری» که امیدواریم این توفیق نصیب همه ما بشود.
نظر شما