۱۷ دی ۱۳۹۸، ۱۲:۲۲

مهر گزارش می دهد؛

مدارس تخریبی زخم کهنه هرمزگان/ منتظر فروریختن سقف ها نباشید

مدارس تخریبی زخم کهنه هرمزگان/ منتظر فروریختن سقف ها نباشید

بندرعباس - ۲۲۰ مدرسه تخریبی در استان هرمزگان یک بحران است که اگر مسئولان استانی توجه جدی به آن نداشته باشند به یک فاجعه غیرقابل جبران تبدیل خواهد شد.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها؛ باز هم انتشار فیلم گریه و وحشت دانش آموزان دبستان «پور ولی» روستای راونگ از توابع شهرستان میناب به واسطه فرو ریختن گچ سقف کلاس موجی از نگرانی را در میان مردم به ویژه اولیا دانش آموزانی که در مدارس تخریبی درس می‌خوانند، ایجاد کرد. هر چند مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس هرمزگان فرو ریختن سقف کلاس دبستان «پور ولی» را تکذیب کرد اما این زخم کهنه تا محو مدارس تخریبی همچنان قلب پایتخت اقتصادی ایران را می‌آزارد.

برخی مدارس شرق هرمزگان در وضعیت بحرانی هستند

سید مصطفی ذوالقدر نماینده مردم میناب، رودان، جاسک، سیریک و بشاگرد در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر بیان داشت: مدرسه راونگ اولین یا آخرین مدرسه نیست که سقف آن دچار آسیب یا فروریزی می‌شود. متأسفانه در زهوکی و هشت بندی هم در سنوات قبل شاهد این اتفاق بودیم و از سال ۱۳۹۵ مسئولان را متوجه خطر مدارس تخریبی کرده‌ام و در این خصوص پیگیری‌ها، دیدارها و مکاتبات با وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور انجام پذیرفته است.

نماینده شرق استان هرمزگان در مجلس افزود: هر چند با مشارکت خیرین مدرسه ساز و همراهی دولت در این حوزه پروژه‌هایی به بهره برداری رسیده یا در حال اجراست، اما مدارس تخریبی شرق استان شرایط بحرانی دارند و جان هزاران دانش آموز هرمزگانی در این حوزه و حوزه‌های دیگر هرمزگان در خطر است. وزارت آموزش و پرورش و سازمان نوسازی مدارس باید شرق استان را به طور ویژه ببینند.
حجت الاسلام ذوالقدر حل بحران مدارس تخریبی شرق هرمزگان را ضروری دانست و اظهارداشت: وضعیت مدارس در میناب، رودان، جاسک، سیریک و بشاگرد از نظر ایمنی ساختمان و مجهز بودن به تجهیزات وضعیت خوبی ندارد؛ اکثر مدارس در حال فرو ریختن و ویرانی هستند و اگر به دنبال بهبود آن نباشیم، حوادث غیرمترقبه جبران‌ناپذیری در انتظار فرزندان محصل خواهد بود. لذا از وزیر آموزش و پرورش به جد می‌خواهم برای محو این مدارس از چرخه آموزش و پرورش استان خاصه شرق هرمزگان اقدام عاجلی معمول دارند.
وی از حساسیت رسانه‌ها در انعکاس بحران مدارس تخریبی تشکر و قدردانی کرد و گفت: رسانه‌ها با انتشار وضع موجود و انعکاس دل نگرانی والدین و مسئولان کمک کنند تا این زخم کهنه که بر جسم آموزش و پرورش نشسته را بهبود ببخشیم.
شهرداری منابع را گرفته ولی فضاهای آموزشی ایجاد نشده است
سعید ناجی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان در شورای آموزش و پرورش با بیان اینکه بایستی روش‌های مختلف برای بهبود فضای آموزشی از طریق ماده ۱۸ شوراها در استان را مورد بررسی مجدد قرار دهیم، گفته بود: مشکل فضای آموزشی در شهر بندرعباس و استان هرمزگان به صورت جدی احساس می‌شود و ماده ۱۸ شوراهای آموزش و پرورش که انبوه‌سازان را وادار می‌کند تا مطابق قانون در ساخت و سازهای بالای ۲۰۰ واحد، ساخت مدرسه و فضاهای آموزشی نیز انجام دهند، مورد کم‌توجهی قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه غفلت از ماده ۱۸ شوراها باعث شده است که نتوان از این ظرفیت مناسب برای بهبود فضاهای آموزشی استان بهره کافی را برد، افزوده است: شهرداری بندرعباس در زمینه ساخت فضاهای آموزشی به آموزش و پرورش استان کمک دهد چراکه در سنوات گذشته بدون لحاظ فضای آموزشی برای پروژه‌های بزرگ احداث مسکن، پروانه ساخت صادر شده است و شهرداری منابع را گرفته ولی فضاهای آموزشی ایجاد نشده است.
۸۰ مدرسه غیر استاندارد در میناب
فخرالدین هاشمی با تکذیب خبر فروریختن سقف یکی از کلاس‌های درس دبستان پور ولی روستای راونگ در میناب بیان داشت: پس از انتشار خبر و ویدئو ریزش سقف در رسانه‌ها و فضای مجازی موضوع بلافاصله از طریق آموزش و پرورش شهرستان واعزام کارشناسان فنی اداره کل پیگیری شد. ماهم به همراه مدیرکل آموزش و پرورش حضور یافتیم. لذاضمن تکذیب این خبر، به اطلاع می‌رساند تنها مهتابی یکی از کلاس‌ها به دلیل نصب ناصحیح سقوط کرده و ریزش گچ‌های سقف موجب دلهره دانش آموزان عزیز شده است.
در واقع این آموزشگاه در ردیف مدارس تخریبی قرار دارد. در شهرستان میناب ۸۰ مدرسه غیر استاندارد داریم. در دوسال اخیر چهل پروژه آموزشی در میناب احداث و تحویل آموزش و پرورش شده است و ۳۰ پروژه در قالب ۱۳۰ کلاس درس با اعتباری قریب به دویست میلیارد ریال با مشارکت خیرین و دولت در حال اجراست. طبیعتا ضرورت دارد دولت و خیرین در راستای محو مدارس تخریبی، ما و آموزش و پرورش استان را یاری کنند.
هاشمی با اشاره به شرایط فضای فیزیکی دبستان پور ولی راونگ میناب اظهار کرد: در مرحله اول انتقال دانش آموزان به فضای آموزشی دیگری که با این واحد آموزشی تقریباً ۴۰۰ متر فاصله دارد، در دستور کار قرار گرفت و در گام بعد بحث تعمیرات و مقاوم سازی آن پیگیری می‌شود.

قبل از حادثه به فکر باشید / منتظر فروریختن سقف‌های مدارس دیگر نباشید
شاید دو دهه خشکسالی تنها منفعتش ماندگاری سقف‌های لرزان بود که متولیان را آسوده خاطر از فرو ریختن آن کرده بود. اما مانند دبستان پور ولی راونگ در هرمزگان بیش ۲۲۰ مدرسه دیگر وجود دارد که بنا به گفته مدیرکل سابق نوسازی مدارس هرمزگان از ۶۷۰و احد آموزشی غیر استاندارد ،۲۲۰ آموزشگاه به شدت تخریبی هستند.
نوید احمدی که در روز معارفه‌اش وعده پایان مدارس تخریبی را تا سال ۱۴۰۰ داد. در دوسال مدیریتش حتی نتوانست ۵۰ درصد مدارس تخریبی را محو کند تا این زخم کهنه همچنان بر پیکر آموزش و پرورش باقی بماند.
استاندار هرمزگان هم با ارائه طرح مشارکت صنایع در امر مدرسه سازی بر عملیاتی کردن مسئولیت اجتماعی صنایع تاکید داشت. اما متأسفانه علیرغم اینکه مقرر شده بود سازمان نوسازی مدارس با صنایع ۲۰۰و احد آموزشی استاندارد را جایگزین مدارس تخریبی کنند، اما این طرح هم به طور کامل اجرایی نشده است و هنوز والدینی که فرزندان شأن در مدارس تخریبی تحصیل می‌کنند، تصویر فروریختن سقف‌های فرسوده، کابوسی شده که رهایشان نمی‌کند.
اگر مدرسه پور ولی ۴۴ سال قدمت دارد مدارسی در شهرستان میناب و شهرستانهای دیگر داریم که از ۵۰ تا ۷۲ سال سن دارند آموزشگاه بنت الهدی صدر، شهید حقیری، حبیب ابن مظاهر، حضرت خدیجه کبری و......رکورددار سن در بین مدارس تخریبی استان هستند.
حذف مدارس تخریبی هرمزگان موضوعی است که همه مسئولین، از نماینده ولی فقیه در استان تا نمایندگان مردم در مجلس، از مدیران عالی و متولی هرمزگان تا رسانه‌ها و افکار عمومی را خواستارند و از آن به عنوان یک بحران نام می‌برند.
تأیید یا تکذیب تفاوتی ندارد، بالاخره اگر بصورت اورژانسی این موضوع مورد توجه ویژه قرار نگیرد، باید منتظر فاجعه‌ای بود که هرگز از خاطره‌ها محو نخواهد شد.پس تا حادثه‌ای رقم نخورده، باید مدبرانه، جهادگونه و ضربتی وارد عمل شد.
کد خبر 4818278

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha