۷ بهمن ۱۳۹۸، ۱۵:۴۵

رئیس اداره منابع طبیعی دامغان:

۳۴۰ هزار هکتار مراتع دامغان مورد پایش و ارزیابی واقع شدند

۳۴۰ هزار هکتار مراتع دامغان مورد پایش و ارزیابی واقع شدند

دامغان - رئیس اداره منابع طبیعی دامغان بابیان اینکه طی سال جاری ۳۴۰ هزار هکتار مراتع شهرستان مورد پایش و ارزیابی واقع شدند، گفت: هدف از این اقدام حفظ مراتع و تقویت پوشش گیاهی است.

علی اکبر عباسی راد در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن بیان اینکه طی سال جاری حدود ۳۴۰ هزار هکتار از مراتع در دو قالب پروانه چرای یا طرح مرتع‌داری مورد پایش و ارزیابی قرار گرفتند، ابراز داشت: این اقدام باهدف حفظ مراتع و تقویت پوشش گیاهی طرح پایش مراتع در دامغان اجراشده است.

وی ضمن بیان اینکه برقراری تعادل بین دام و مرتع از سوی دامداران ذی‌حق، استفاده صحیح از پوشش مراتع علاوه بر حفظ خاک و تقویت منابع آب موجب افزایش ۳۵ درصدی تولید علوفه می‌شود، افزود: با توجه به وضعیت تغییر اقلیم می‌طلبید تا نظارت بر پروانه چرای دام صورت گیرد.

رئیس اداره منابع طبیعی دامغان بابیان اینکه بیش از ۲۰ هزار هکتار از طرح‌های مرتع‌داری نظارت‌شده است، ابراز داشت: در این طرح مواردی نظیر مدیریت چرای دام با ورود به بحث نظارت، مواردی نظیر رعایت ضوابط لازم توسط بهره‌بردار از جمله عدم وجود دام مازاد در مرتع، استمرار دامداری و مرتع داری، کنترل زمان ورود و خروج دام در مراتع و اخذ عوارض پروانه چرا را بررسی‌شده است.

عباسی راد با اشاره به اینکه مراتع در اقتصاد کشور از لحاظ تأمین علوفه مورد استفاده دام و از دیدگاه حفاظت آب‌وخاک جایگاه ویژه ای را به خود اختصاص دادند، در ادامه تصریح کرد: چنانچه بهره‌برداران در بهره‌برداری اصولی و برابر ظرفیت از مراتع موارد قانونی را رعایت نکنند با ابطال پروانه چرا روبرو خواهند شد.

وی افزود: حضور مستمر مرتع‌داران ذی‌حق در عرف‌های تعیین‌شده ضمن جلوگیری از تخلفات احتمالی در ورود و خروج غیر قانونی دام‌های غیر مجاز می‌تواند تا حد قابل توجهی مانع از تخریب و تصرف در این عرصه‌ها شوند.

به گزارش خبرنگار مهر، دامغان ۱۶۲ سامانه عرفی مرتعی دارد که برخوردار از ۱۶۲ هزار و ۸۱۰ واحد دامی و یک هزار و ۲۷۹ بهره‌بردار است.

کد خبر 4836735

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha