۸ بهمن ۱۳۹۸، ۱۳:۳۸

معاون اداره کل منابع طبیعی سمنان:

عملیات آبخیزداری در ۲۴ حوزه آبخیز استان سمنان آغاز شد

عملیات آبخیزداری در ۲۴ حوزه آبخیز استان سمنان آغاز شد

سمنان – معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری سمنان بابیان اینکه عملیات آبخیزداری در ۲۴ حوزه آبخیز استان آغاز شد، گفت: ۴۰ میلیارد تومان به اجرای این طرح اختصاص یافت.

به گزارش خبرنگار مهر، فرهاد عبدالشاه پیش از ظهر سه‌شنبه در گفتگو با خبرنگاران به میزبانی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان ضمن بیان اینکه از ابتدای سال جاری با برنامه‌ریزی لازم در ۲۴ حوزه آبخیز استان عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری آغاز شد، اظهار داشت: ۴۰ میلیارد تومان برای اجرای این طرح‌ها اختصاص یافت.

وی با اشاره به اینکه ۲۴ هزار و ۶۰۰ هکتار از سطح حوزه‌های آبخیز استان سمنان تحت پوشش این طرح قرار دارند، تصریح کرد: این طرح باهدف حفاظت از آب‌وخاک، کنترل فرسایش خاک و رسوب، تقویت آب سفره‌های زیرزمینی، افزایش پوشش گیاهی، جلوگیری از پر شدن مخازن سدها اجرایی می‌شود.

پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصدی طرح‌های آبخیزداری

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان بابیان اینکه پروژه‌های آبخیزداری استان ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، افزود: عملیات اجرایی آبخیزداری به‌طورکلی در سه بخش عملیات مکانیکی در قالب احداث بندهای خاکی، بندهای سنگ و ملات، بندهای گابیون، عملیات بیومکانیکی در قالب تراس‌بندی، بانکت بندی، کنتورفار و عملیات بیولوژیک شامل نهال‌کاری، بذرپاشی، کپه کاری تقسیم‌بندی می‌شود.

عبدالشاه با تأکید بر اینکه این اقدامات در بخش مکانیکی شامل احداث بندهای سنگ و ملات به تعداد ۲۴۴ مورد و به حجم ۸۱ هزار و ۵۶۶ مترمکعب اجرایی شده است، خاطرنشان کرد: احداث بندهای خاکی به تعداد پنج مورد و به حجم ۱۱۳ هزار و ۱۰۰ مترمکعب، گابیون ۱۱ مورد به حجم ۹۰۰ مترمکعب است.

وی پیگیری برای تخصیص ۱۰۰ درصدی اعتبارات این پروژه‌ها را در اولویت نخست خود دانست و گفت: با توجه به اهمیت منابع آب‌وخاک کشور و لزوم حفاظت از این منابع محدود، هماهنگی در حوزه‌های آبخیز به‌منظور ایجاد توسعه پایدار اجتناب‌ناپذیر است.

معاون اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: وقوع سیلاب‌های مخرب باعث بروز خسارات مالی و جانی، هدر رفتن منابع آب، فرسایش و هدر رفتن خاک حاصل‌خیز کشاورزی می‌شود و باید با اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری گامی مؤثر برای جلوگیری از این امر برداشت.

کد خبر 4838447

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha