۲۰ اردیبهشت ۱۳۸۶، ۱۷:۴۴

روسیه و قزاقستان سند ایجاد مرکز غنی سازی مشترک را امضا کردند

روسیه و قزاقستان سند ایجاد مرکز غنی سازی مشترک را امضا کردند

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و "نورسلطان نظربایف" رئیس جمهور قزاقستان موافقت نامه تاسیس مرکز غنی سازی مشترک را امضا کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، وزرای انرژی دو کشور امروز طی دیدار رؤسای جمهوری در آستانه پایتخت قزاقستان، توافقی را برای ساخت و ایجاد این مؤسسه غنی سازی مشترک امضا و اعلام داشتند که دیگر کشورها نیز می توانند تولیدات آن را خریداری کنند.

"مراد تاژین" وزیر خارجه قزاقستان که در مراسم شرکت کرده بود گفت : این ایده برای ایجاد برخی مکانیزم عملی با بسیاری از کشورهایی است که می خواهند از نیروی هسته ای برای مقاصد صلح آمیز استفاده کنند و آنها می تواند از چنین زیرساختی استفاده کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اینترفکس و ریانووستی از آستانه، "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهور روسیه امروز پنجشنبه در دیدار با "نور سلطان نظربایف" رئیس جمهور قزاقستان با اشاره به امضای سندی در این باره گفت :" ما سند مذکور را نخستین گام در ساخت زیربنای انرژی هسته ای جهانی تلقی می کنیم".

مؤسسه مشترک غنی سازی که به پیشنهاد پوتین مقدمات اولیه آن انجام شده قرار است در شهر آنگارسک در روسیه صورت گیرد و با توجه به ذخایر بالای اورانیوم در قزاقستان این کشور یکی از شرکای روسیه برای انجام این پروژه می باشد.

پوتین که به آستانه پایتخت قزاقستان سفر کرده است، همچنین گفت که روسیه آماده حضور در طرح های احداث نیروگاه های اتمی در این کشور است.

وی ایجاد مؤسسات مشترک در زمینه تنظیم پروژه های نوآوری واحد هایی با ظرفیت پائین و متوسط اتمی را یکی دیگر از طرح های مهم دو کشور در زمینه استفاده از انرژی صلح آمیز هسته ای نامید و  گفت که اجرای صنعتی آن ممکن است در محوطه کارخانه انرژی اتمی در قزاقستان انجام شود.

پوتین در مورد همکاری در زمینه سوخت-انرژی گفت که برای تاسیس مؤسسه مشترک در کارخانه پالایش گاز"اورنبورگ" (اورال جنوبی) باید مراحل تنظیم قراردادی به مدت 15 سال را تسریع بخشید.

در ماه سپتامبر سال 2006 هیئت مدیره شرکت "گاز پروم" روسیه ایجاد مؤسسه مشترک با "کازمونای گاز" قزاقستان تحت شرایط برابر را مورد تائید قرار داد.

حداکثر حجم پالایش (6/30  میلیارد متر مکعب از جمله 15 میلیارد متر مکعب گاز میدان "کاراچاگان") در سال 2012 قابل دسترسی خواهد بود.

همکاری در زمینه مجموعه های سوخت- انرژی یکی از بخش های کلیدی همکاری دو کشور می باشد.

سیستم های انرژی روسیه و قزاقستان به طور موازی عمل کرده و طرفین به طور مشترک در بهره برداری از معادن اورانیوم قزاقستان فعالیت می کنند.

از طریق خاک روسیه نفت قزاقستان منتقل شده و مسکو و آستانه طرح های مشترکی در خصوص بهره برداری از منابع فسیلی شمال دریای خزر اجرا می کند.

از آنجا که مسئله انرژی یکی از مسائل مهم مورد گفتگوی دو رهبر بود این دو در دیدارها و مذاکرات خود اهتمام ویژه ای هم علاوه بر انرژی اتمی و گاز؛ به نفت داشتند.

نظربایف در این رابطه اعلام کرد که کشورش قصد دارد که تقریباً همه صادرات نفت خود به بازارهای جهانی را از طریق خاک روسیه منتقل سازد.

وی افزود : "همکاری (با روسیه) در زمینه نفت و گاز از جمله انتقال منابع فسیلی قزاقستان به بازارهای جهانی با استفاده از شاه لوله های روسیه و پالایش مشترک منابع خام حالت استراتژیکی دارد. قزاقستان خواستار آن است که اگر نه کل حجم، حداقل بخش اعظم آن از طریق خاک روسیه منتقل شود".

نظربایف یادآوری نمود که سال گذشته قزاقستان از  3/53  میلیون تن نفت صادراتی خود 42 میلیون تن را از طریق روسیه صادر نموده است.

به گزارش مهر، ایران یکی دیگر از مسیرهایی است که رهبری قزاقستان از آن به عنوان راهی برای انتقال نفت خود به بازارهای جهانی ابراز علاقه کرده است.

پوتین به نوبه خود بر اهمیت توسعه بخش فناوری های عالی همکاری در زمینه انرژی ضمن دستیابی بر بازار کشورهای ثالث تاکید کرد. 

کد خبر 484011

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha