۱۲ بهمن ۱۳۹۸، ۱۲:۰۸

با حضور معاون رئیس جمهور؛

توسعه طرح‌های دانش‌بنیان در پارس جنوبی پاسخی قاطع به تحریم‌ها است

توسعه طرح‌های دانش‌بنیان در پارس جنوبی پاسخی قاطع به تحریم‌ها است

بوشهر- معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری گفت: توسعه طرح‌های دانش‌بنیان در پارس جنوبی پاسخی قاطع به تحریم‌ها است.

به گزارش خبرنگار مهر، در نخستین روز از دهه فجر با حضور معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری عملیات اجرایی واحد ۲۰ هزار تنی تولید کک سوزنی در عسلویه آغاز شد.

سورنا ستاری صبح شنبه در این آئین اظهار داشت: آمریکا از یک ماه پیش ایران را از تأمین کک سوزنی تحریم کرده‌است و آغاز به کار این واحد در آینده نزدیک پاسخی قاطع در برابر این تحریم‌ها برای بی اثر کردن آنها با اتکا به توان متخصصان داخلی است.

وی تصریح کرد: کارخانه تولید هگزان در قالب مجتمع پتروشیمی نمونه دیگر برای بی اثر کردن تحریم‌های آمریکا است که قرار است ۴ تا ۵ ماه آینده خط تولید آن وارد مدار شود.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری ادامه داد: در این واحدها همه لایسنس، طراحی، قطعه‌ها، ماشین سازی، پمپ و کمپرسورهای ساخت متخصصان داخلی است که یک اتفاق بزرگ در صنعت نفت است.

وی تاکید کرد: در این صنعت اگر طراحی‌ها و ماشین‌سازی‌ها توسط متخصصان داخلی انجام شود آن موقع است که می‌توان ادعا کرد صاحب علم، دانش و فناوری مورد نیاز این بخش شده‌ایم.

ستاری با بیان اینکه در بحث فناوری اقتصاد باید دانش بنیان شود افزود: بسیاری از طرح‌های توسعه‌ای در صورت طراحی و لایسنس، تأمین مواد و تجهیزات از خارج بر زمین می‌ماند که برای رفع این معضل اتفاق‌های خوبی در صنعت نفت در حال رقم خوردن است.

وی یادآور شد: عسلویه نماد یک حرکت بی نظیر در سطح دنیا است زیرا در ۲۰ سال این اتفاق‌های بی سابقه در دنیا از لحاظ حجم سرمایه‌گذاری و کارخانه‌های متعدد، پالایشگاه‌های گاز و مجتمع‌های پتروشیمی در منطقه احداث شده‌است.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: در مجموع اتفاق‌های بزرگی در منطقه عسلویه در حال رخ دادن است که از همه فعالان این عرصه و بویژه وزیر نفت، کارگران و مهندسان طراحی واحدها قدردانی می‌شود.

در مرحله نخست کارخانه کک سوزنی ۱۰ هزار تن و در آینده نزدیک ۲۰ هزار تن وارد مدار تولید می‌شود و میزان سرمایه‌گذاری این واحد ۱۰ میلیون یورو برآورد شده‌است.

کک نفتی یا همان Petcoke یکی از محصولات مجتمع‌های پالایش نفت محسوب می‌شود و بسته به نوع کیفیت و شکل فیزیکی به نام‌های مختلفی شناخته می‌شود که با توجه به فرایندهای به کارگیری شده، شرایط عملیاتی و خواص خوراک به کارگیری شده کک تولیدی متفاوت خواهد بود.

کد خبر 4841002

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha