۷ اسفند ۱۳۹۸، ۱۱:۵۳

مسئول بانک خون بند ناف جهاد دانشگاهی خراسان‌جنوبی:

۵۰۰ نمونه خون بند ناف در خراسان‌جنوبی ذخیره شد

 ۵۰۰ نمونه خون بند ناف در خراسان‌جنوبی ذخیره شد

بیرجند-مسئول بانک خون بند ناف واحد جهاد دانشگاهی خراسان‌جنوبی گفت: ۵۰۰نمونه خون بند ناف در خراسان‌جنوبی ذخیره شد.

به گزارش خبرنگارمهر، ملیحه بهنامیان در گفت‌وگو با خبرنگارمهر اظهارکرد: سلول بنیادی، مادر تمام سلول‌ها است و توانایی تبدیل‌شدن به تمام سلول‌های بدن را دارد.

مسئول بانک خون بند ناف واحد جهاد دانشگاهی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه این سلول‌ها توانایی خود نوسازی و تمایز به انواع سلول‌ها از جمله سلول‌های خونی، قلبی، عصبی و غضروفی را دارند، بیان‌کرد: هم چنین این سلول‌ها در بازسازی و ترمیم بافت‌های مختلف بدن به‌دنبال آسیب و جراحت مؤثر بوده و می‌توانند به درون بافت‌های آسیب دیده‌ای که بخش عمده سلول‌های آنها از بین رفته است، پیوند زده‌شوند.

بهنامیان افزود: در نهایت این سلول‌ها می‌توانند جایگزین سلول‌های آسیب دیده شده و به ترمیم و رفع نقص در آن بافت بپردازند.

وی ادامه‌داد: به دلیل توانایی منحصر به فرد سلول‌های بنیادی، این سلول‌ها امروزه از مباحث جذاب در زیست‌شناسی و علوم درمانی است.

مسئول بانک خون بند ناف واحد جهاد دانشگاهی خراسان‌جنوبی گفت: سلول‌های بنیادی که از خون بند ناف نوزادان گرفته می‌شود جایگزین بسیار مناسبی برای پیوندهای مغز استخوان بوده و پتانسیل استفاده در درمان بیش از ۸۰ نوع بیماری لاعلاج یا صعب العلاج را دارد.

بهنامیان اظهارکرد: در حال حاضر بیماری‌هایی که منشأ خونی دارند از جمله تالاسمی، سرطان خون و کم خونی‌ها با استفاده از سلول‌های بنیادی خون بندناف قابل درمان است.

وی بیان‌کرد: امروزه ثابت شده است که سلول‌های بنیادی قادر به درمان محدوده وسیعی از بیماری‌های مزمن و حاد هستند و تحقیقات زیادی در زمینه استفاده از سلول‌های بنیادی در درمان بیماری‌هایی چون پارکینسون، بیماری‌های قلبی، کبدی، دیابت، دیستروفی عضلانی، آسیب‌های نخاعی و سکته در حال انجام است.

مسئول بانک خون بند ناف واحد جهاد دانشگاهی خراسان‌جنوبی ضمن اعلام ذخیره بیش از ۵۰۰ نمونه در بانک خون بندناف جهاددانشگاهی خراسان جنوبی، افزود: بانک خون بند ناف از زمان تأسیس، فعالیت خود را در راستای اطلاع رسانی به خانواده‌هایی که در آستانه تولد فرزند بوده و تمایل به ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی دارند، آغاز کرده است.

وی یادآور شد: والدین برای ثبت‌نام باید از هفته ۳۶ بارداری به نمایندگی بانک خون بند ناف استان مراجعه کنند.

کد خبر 4863434

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha