۱۰ اسفند ۱۳۹۸، ۱۰:۳۴

توسط حجت الاسلام مرادی انجام شد؛

برگزاری کلاس مجردهای متفاوت/ گپ و گفت با چاشنی حفاظت از محیط زیست

برگزاری کلاس مجردهای متفاوت/ گپ و گفت با چاشنی حفاظت از محیط زیست

حجت الاسلام شهاب مرادی در کلاس مجردها که این هفته در فضای باز برگزار شد گفت: اینکه جمعی نخبه دغدغه محیط زیست را داشته باشند طبیعی است و اساساً هر ایرانی باید دغدغه محیط زیست داشته باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، هفته گذشته کلاس مجردها به شکلی متفاوت برگزار شد. حجت الاسلام شهاب مرادی کلاس را در فضایی باز تشکیل داد و به همراه اعضای این کلاس برای چندمین سال پیاپی درخت کاشتند. اعضای ادوار کلاس مجردها روز یکشنبه ۴ اسفندماه ۱۳۹۸، در لتمان کن منطقه ۲۲ شهر تهران گرد هم آمدند تا علاوه بر تشکیل جلسه ۲۱۷ کلاس، سنت چند ساله شأن، درختکاری را هم انجام دهند. به این بهانه گفتگویی با حجت الاسلام شهاب مرادی داشتیم.

امروز که به خاطر پیشگیری از شیوع ویروس کرونا تمامی کلاس‌های درس در مدارس و مراکز آموزش عالی تهران تعطیل بود هماهنگی این برنامه سخت نبود؟

همه کلاس‌ها تعطیل نبود، در رسانه‌ها دیدید که درس خارج مقام معظم رهبری هم تشکیل شد. با مشورت اطباء و متخصصین امر، کلاس را در فضای باز برگزار کردیم که مشکلات فضاهای بسته و تجمع افراد را نداشته باشیم. ماهیت این کلاس داوطلبانه است و افراد آزادانه حضور پیدا می‌کنند. از افرادی که علائم سرماخوردگی داشتند خواستیم که در این برنامه شرکت نکنند. حاضرین هم نکات بهداشتی را رعایت می‌کنند. تا پایان سال جلسات کلاس را تعطیل کردیم. امیدوارم هرچه زودتر مشکلات شیوع این ویروس حل شود و جان هموطنان عزیزمان مصون و محفوظ باشد.

از دغدغه شما نسبت به طبیعت، مهربانی با پرندگان و مسائلی از این دست آگاهیم اما ارتباط کلاس مجردها با درختکاری چیست که اعضای ادوار این کلاس که بعضاً شاغل هم هستند در یک روز کاری در اینجا حاضر شدند؟

به نظرم اینکه جمعی دانشجویی و نخبه دغدغه این موضوع را داشته باشند بسیار طبیعی است، اساساً هر ایرانی باید دغدغه محیط زیست خود را داشته باشد و نسبت به آن حساس باشد.

این احساس مسئولیت از کلیدواژه‌های شما در مباحث خانواده هم هست.

تربیت فرزندان به گونه‌ای که مسئولیت پذیر باشند از بروز بسیاری از مشکلات در آینده پیشگیری می‌کند یا به حل آن کمک می‌کند. همه ما باید برای بهبود وضعیت جامعه خود تلاش کنیم. الگوی ما در این احساس مسئولیت، امیرالمؤمنین سلام الله علیه است؛ او که چاه حفر می‌کند، نخل می‌کارد و در نهایت هم آن را وقف می‌کند.

با همین ایده درختکاری را با اعضای کلاس مجردها آغاز کردید؟

کلاس مجردها بیشتر یک فضای تربیتی است تا یک کلاس آموزشی. فکر می‌کنم ما کار ویژه ای انجام نمی‌دهیم، بلکه همه گروه‌ها، اجتماعات، شرکت‌ها، سازمان‌ها و… باید این مسئولیت اجتماعی در موضوع طبیعت را داشته باشند و این موضوع به یک پویش همگانی تبدیل شود. هر استادی با دانشجویانش، هر امام جماعتی با اهالی مسجد و هر گروهی در اسفندماه درخت بکارند. امروز شما شاهد نشاط بچه‌ها بودید. کسی که این حس خوب را تجربه کند به درختان و طبیعت صدمه نمی‌زند و از آنها نگهداری می‌کند.

نامگذاری روزها در تقویم برای توجه اجتماعی به یک موضوع انجام می‌شود. اما متأسفانه هفته منابع طبیعی و روز درختکاری حالتی نمادین و فقط در سطح مسئولین پیدا کرده است. جنس این موضوع با برخی مناسبت‌های دیگر که ملی و عمومی نیست خیلی متفاوت است. در اینجا تمامی رسانه‌ها باید با مطالبه از چهره‌های علمی، هنری، سیاسی، ورزشی، اجتماعی و غیره و افراد شاخص و گروه‌های مرجع، هر ساله از آنها بپرسند که «امسال چند درخت کاشتید؟». این مناسبت هم می‌تواند به مجموعه مناسبت‌ها و آداب و رسوم ملی فرهنگ ما اضافه شود و مثل انتخابات و دهه فجر و نوروز که مورد توجه رسانه‌ها است، مورد توجه و سوال و پرسش رسانه واقع شود. وقتی رهبر معظم انقلاب به این موضوع اهتمام و توجه مستمر و ویژه دارند این باید برای همه الگو و سرمشق شود.

کد خبر 4865179

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • حمید IR ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۰
      0 0
      سلام . کاری بسیار پسندیده انجام دادن . من هم آخر همین هفته با همکارانم درخت می‌گیریم
    • نظری IR ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۰
      0 0
      عالی بود این مصاحبه. خدا حاج آقا مرادی را حفظ کند. متشکرم.
    • زیبا IR ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۰
      0 0
      سلام کار حاج آقای جای تشکر و قدردانی داره ، اییشون به معنای واقعی کلمه نگران طبیعت اما امیدوارانه تلاش میکنن دستمریزاد کاش خبرگزاری های دیگه به این موارد توجه کنن و فقط دوربین و قلم ناامیدی نباشن