۱۶ اسفند ۱۳۹۸، ۹:۵۵

معاون وزیر بهداشت خبر داد

تحول در فعالیت فرهنگی دانشجویی/ تغییر مدل فعالیت انجمن های علمی

تحول در فعالیت فرهنگی دانشجویی/ تغییر مدل فعالیت انجمن های علمی

معاون دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت با تاکید بر لزوم تحول در حوزه های فرهنگی دانشجویی، از تغییر مدل فعالیت انجمن های علمی، فعال کردن کانون ها و طرح پایش نشریات دانشجویی خبر داد.

دکتر سیماسادات لاری در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: فعالیت‌های علمی و دانشجویی در دانشگاه‌های علوم پزشکی در سطوح گوناگونی پیگیری می‌شود.

وی افزود: اکنون در دانشگاه‌های علوم پزشکی سه نهاد در حوزه علمی دانشجویی وجود دارد که شامل کمیته تحقیقات دانشجویی در پژوهش، استعدادهای درخشان در آموزش و انجمن علمی دانشجویی در بخش دانشجویی و فرهنگی است. در حالی که در وزارت علوم تنها یک نهاد انجمن علمی دانشجویی وجود دارد.

لاری خاطرنشان کرد: از همین رو بودجه‌های محدود دانشجویی نمی‌تواند همه این نهادها را پشتیبانی کند.

وی گفت: این انجمن‌ها در گذشته شکل گرفته‌اند و اکنون زمان به بار نشستن آنها است. همین طور کانون‌های دانشجویی نیز در حال فعالیت هستند و آنها که فعال نیستند حذف می‌شوند و با توجه به وضعیت بودجه‌ها باید مشخص باشد که کدام کانون و نهاد و نشریه دانشجویی فعال است.

معاون دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت از تغییر مدل انجمن‌های علمی دانشجویی در دانشگاه‌های علوم پزشکی خبر داد و گفت: یک نامه به معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت داده شده است که انجمن‌های علمی برای فعالیت در حوزه استارت آپ ها نیاز به مجوز دارند. به همین منظور ما نیز در نامه‌ای اعلام کردیم که با معاونت‌های تحقیقات و فناوری و آموزشی درباره تعیین تکلیف فعالیت‌های انجمن‌های علمی جلسه‌ای برگزار می‌کنیم.

وی افزود: باید به یک مدل دست پیدا کنیم که فعالیت‌های پژوهشی انجمن‌های علمی زیر نظر پژوهش و فعالیت‌های آموزشی زیر نظر معاونت آموزشی قرار گیرد. اکنون برخی از انجمن‌های علمی فعالیت‌های آموزشی موازی انجام می‌دهند. در شرایطی که بودجه کم داریم، باید فعالیت‌ها را کیفی سازی کرده و هم افزایی ایجاد کنیم.

لاری خاطرنشان کرد: ما تاکید داریم که مدل فعالیت دانشجویان در کمیته‌های تحقیقات دانشجویی با مدل فعالیت دانشجویان در انجمن‌های علمی متفاوت است.

وی گفت: از همین رو یک مدلی هم از سوی معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت پیشنهاد شده است که در انجمن‌های علمی کار تحقیقاتی جداگانه انجام نگیرد اما برونداد تحقیقات کمیته‌های دانشجویی از سوی انجمن‌های علمی ارائه شود. این کار به ویژه در حوزه بیماری‌های غیرواگیر از جمله بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت و فشار خون از اهمیت زیادی برخوردار است و دانشجویان فعال در انجمن‌های علمی به نوعی هدفمند می‌شوند و در این حوزه‌ها به عنوان سفیران دانشجویی فعالیت می‌کنند.

معاون دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت با اشاره به فعالیت کانون‌های دانشجویی در سطح دانشگاه‌های علوم پزشکی گفت: کانون‌های دانشجویی را در دانشگاه‌ها فعال کرده‌ایم و بسیار تخصصی با این موضوع برخورد کرده‌ایم. تاکنون ۵ مجمع تخصصی کانون‌ها از جمله جهادی، ادبی و اخلاق پزشکی تصویب شده‌اند. در این راه از ظرفیت‌های قانونی استفاده کردیم تا کانون‌ها تضعیف نشده بلکه توانمند شوند.

وی از اجرای طرح پایش نشریات دانشجویی در دانشگاه‌های علوم پزشکی خبر داد و گفت: این طرح باید هر چه سریع‌تر در شورای نظارت بر نشریات دانشجویی به تصویب برسد تا بتوانیم آن را اجرایی کنیم.

لاری اظهار داشت: یکی از دلایل اجرای این طرح آن است که در دانشگاه‌ها چندان کششی برای چاپ نشریات دانشجویی ندارند. گرچه هنوز تعصبی وجود دارد که نشریه کاغذی تولید شود اما خود نشریات باید به این نتیجه برسند. به شخصه عقیده دارم نسل امروز بیشتر علاقه دارد متن را روی موبایل بخواند.

وی گفت: با این حال با اجرای طرح پایش نشریات الف و ب تنها می‌توانند از مدل کاغذی استفاده کنند اما باید توجه کرد که دانشگاه‌ها واقعاً کشش بودجه چاپ کاغذی نشریات را ندارند و بودجه اتلاف می‌شود.

کد خبر 4871240

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha