۲۸ اردیبهشت ۱۳۸۶، ۱۱:۱۰

طرح جامع نوغانداری بررسی می‌شود

طرح جامع نوغانداری با هدف واگذاری تصدی گری فعالیت نوغانداری به بخش خصوصی و افزایش تولید پیله و نخ ابریشم در دست بررسی است.

عضوهیئت مدیره شرکت سهامی پرورش کرم ابریشم ایران درگفتگو با خبرنگارمهردرمورد طرح جامع نوغانداری گفت: درراستای سفررئیس جمهوری به استان گیلان و به منظورحمایت ازحرفه نوغانداری، ‌شرکت سهام پرورش کرم ابریشم اقدام به تهیه طرح جامع نوغانداران کرده که هم اکنون این طرح درنشست‌های استانی و مرکزی در تهران در حال بررسی مقدماتی است.

مهدی پورحسینی با تاکید براین که براساس این طرح قرار است تصدی گری فعالیت های نوغانداری به بخش خصوصی واگذار شود ،‌افزود:‌ تولید تخم نوغان، بازسازی و‌ایجاد نهالستان‌های توت اصلاح شده ،‌ همچنین گسترش تولید پیله ونخ و وانواع محصولات ابریشمی علاوه بر قالی و ‌خشک کردن پیله  از مهمترین فعالیت هایی است که قرار است شرکت به بخش خصوصی واگذار کند.

به گفته وی براساس قانون چهارم  فعالیت های مربوط به نوغانداری توسط شرکت های بخش خصوصی انجام خواهد شد.

پورحسینی درمورد طول مدت اجرای طرح جامع نوغانداری گفت:‌ هنوز زمان  وطول مدت اجرای طرح مشخص نشده اما قرار است  طرح در طولانی مدت انجام گیرد .

وی تصریح کرد:‌ همچنین حمایت ،‌هدایت و سیاست‌گذاری طرح توسط یک موسسه دولتی با بودجه عمومی دولت اجرایی خواهد شد و سایر سرمایه گذاری توسط بخش خصوصی صورت می گیرد.   

پورحسینی با اشاره به کاهش 20 درصدی  توزیع تخم نوغان در سال جاری ، ‌گفت:‌ این در حالی است که استقبال برای سایر فعالیت‌ها مانند نخ کشی وجود داشته وافزایش تقاضا برای پیله موجب افزایش قیمت پیله ابریشم شده است.

وی تاکید کرد: ‌درحال حاضر قیمت پیله دربازارحدود 25 تا 30 درصد بیش ازقیمت مصوب دولت به فروش می رود که این امر هم  به نفع نوغانداران و به سود خریداران پیله است .

پورحسینی تاکید کرد: ‌افزایش قیمت پیله ابریشم دربازار موجب کاهش تصدی گری دولت در امر خرید تضمینی و کارا شدن نظام بازارخرید و فروش پیله شده است.

کد خبر 487753

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha