۲۹ اردیبهشت ۱۳۸۶، ۱۶:۱۶

/ مناسبات مصر - ایران با رویکرد جدید (2) / عضو کمیته اجرایی حزب کار مصر در گفتگو با مهر :

قاهره نمی تواند از داشتن روابط با تهران چشم پوشی کند / همکاری ایران و مصر توطئه های زیادی را از منطقه دور خواهد کرد

قاهره نمی تواند از داشتن روابط با تهران چشم پوشی کند / همکاری ایران و مصر توطئه های زیادی را از منطقه دور خواهد کرد

یک عضو کمیته اجرایی حزب اسلامگرای کار(عمل) مصر تاکید کرد بهبود روابط بین جمهوری اسلامی ایران و مصر در شرایطی که اکنون دولت آمریکا به بزرگترین خطر و تهدید برای منطقه تبدیل شده، یک ضرورت غیر قابل اغماض به شمار می رود.

" ابوالمعالی حافظ " درگفتگوی اختصاصی با خبرگزاری مهر گفت : این نزدیکی باید در چارچوب همکاری ایرانی ـ مصری و ایرانی ـ مصری ـ اسلامی برقرار شود تا توطئه هایی که منطقه را تهدید می کند از این طریق خنثی شوند؛ از این رو دو کشور مصر و ایران با آگاهی کامل از این مسئله به طورحتم نزدیکی روابط فیما بین را در اولویت قرار داده ند.

این سیاستمدار مصری در ادامه با اشاره به حوادثی که در منطقه از عراق وافغانستان گرفته تا فلسطین وجود دارد، تاکید کرد: این حوادث بر دوکشور ابرقدرت منطقه یعنی جمهوری اسلامی ایران وجمهوری عربی مصر بازگشت روابط دیپلماتیک برای رایزنی در این مسائل را امری حتمی ولازم می کند.

وی درباره علت پاسخ های دوپهلوی مسئولین مصری درارتباط با عادی سازی روابط با ایران تاکید کرد: مسئولین مصری اکنون به نوعی بازنگری درنوع  مواضع خود درباره ایران می پردازند وپس از بررسی کامل این عملکرد، به طورحتم بازگشت روابط با جمهوری اسلامی ایران میسر خواهد شد.

 ابوالمعالی حافظ گفت : برقراری روابط با جمهوری اسلامی ایران نه تنها در راستای حفظ امنیت ملی مصر قرار می گیرد، بلکه آن را می تواند تقویت کننده امنیت قومی عربی واسلامی دانست.

وی در ادامه گفتگو با مهر خاطر نشان کرد: همه باید به این درک برسند که امتهای عربی واسلامی باید بین خود ارتباط تنگاتنگ وقدرتمندی داشته باشد بویژه که جمهوری اسلامی ایران اکنون یکی از قدرت های بزرگ منطقه محسوب می شود وبه هیچ عنوان نمی توان از داشتن روابط با آن چشم پوشی کرد.

حافظ درباره نقش قدرت های جهانی درتاثیرگذاری برازسرگیری روابط  مصر وایران گفت : به طور حتم بهبود روابط و پایان تنش در روابط کشورهای منطقه به نفع کشورهای قدرتمند جهانی نخواهد بود؛ این قدرت ها نه تنها مانع نزدیکی روابط بین تهران وقاهره خواهند شد، بلکه اکنون فشارهایی را بر برخی از کشورها برای قطع روابط خود یا متشنج کردن آن با تهران وارد می کنند تا اهرم فشاری بر برنامه هسته ای صلح آمیز ایران باشد.

لازم به ذکر است "محمود احمدی نژاد" درسفردوره ای اخیر خود به کشورهای حاشیه خلیج فارس ( امارات و عمان) در سخنانی آمادگی تهران را برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک کامل با مصر اعلام کرد.

وزیرخارجه مصر درواکنش به این اظهارات  احمدی نژاد تاکید کرد: موضع رئیس جمهوری ایران جدید و مثبت است .ابوالغیط همچنین اعلام آمادگی کرد که با منوچهر متکی وزیرامورخارجه ایران در این باره مذاکره کند.

کد خبر 488315

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha