۱۴ فروردین ۱۳۹۹، ۱۷:۵۲

سفری مجازی به آستان مقدس «امامزاده یحیی(ع)» در شهر همدان

سفری مجازی به آستان مقدس «امامزاده یحیی(ع)» در شهر همدان

همدان - بارگاه مطهر امامزاده یحیی (ع) در محله ای قدیمی به همین نام در شهر همدان قرار گرفته که با تماشای این ویدئو به این امامزاده سفری مجازی خواهید داشت.

به گزارش خبرنگار مهر، در یکی از محله‌های قدیمی شهر همدان بارگاه مطهر امامزاده یحیی قرار دارد که شیوه معماری و سبک ساختمان این امامزاده نشان می‌دهد بنای اصلی متعلق به قرن هشتم تا دهم هجری قمری بوده و در دوران صفویه در شکل بنا و اطراف تغییراتی ایجاد شده است.

این بنا دارای دو ورودی است که یک در آن به داخل کوچه و در دیگر به بلوار باز می‌شود و ورودی اصلی این امامزاده در ضلع غربی دارای سردری قوس دار و دو مناره ساده است.

در هنگام ورود به حیاط، طاق نمای زیبای ورودی امامزاده دیده می‌شود که دور تا دور آن آینه کاری شده اما در برخی قسمت‌ها از بین رفته است و در چهار گوشه جبهه خارجی ساختمان مقبره، راه پله‌هایی برای دسترسی به حجره‌های طبقه دوم و پشت بام وجود دارد.

بقعه در وسط حیاطی بزرگ و مستطیل شکل قرار دارد که دیواره‌های شمالی، جنوبی و شرقی، آن را محصور کرده‌اند و مقبره دارای پلان مستطیل شکل و دو طبقه است و در هر ضلع آن ایوانی کشیده شده که با یک ورودی قوس دار به داخل بقعه راه می‌یابد.

دیوار کشی حیاط و ایجاد طاق نماهایی در دیوارها و آینه کاری‌های آن نیز در دوره قاجاریه انجام شده و نسب این امامزاده با هشت واسطه به امام حسن مجتبی (ع) می‌رسد.

امامزاده یحیی همدان در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۷۹ به شماره ۳۲۴۹ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

کد خبر 4890736

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha