یادداشت؛

همدلی و همدردی اجتماعی در مبارزه با بحران ها

همدلی و همدردی اجتماعی در مبارزه با بحران ها

نبود شفقت، انسان را گرفتار بی خیالی و نبود احساس مسئولیت در قبال دشواری‌ها و مشکلات شهروندان می‌کند و رنج آنان را به دنبال می‌آورد.

به گزارش خبرگزاری مهر، متن زیر یادداشتی از حجت الاسلام سیدکاظم سیدباقری عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با موضوع «همدلی و همدردی اجتماعی در مبارزه با بحرانها» است.

شفقت، همدردی و همدلی با دیگران، یکی از سفارشهای جدی در اخلاق سیاسی اسلام است و وظیفۀ مردم، سمن‌ها، گروه‌های داوطلب و دولت اسلامی است تا با برنامه ریزی دقیق در جهت کاهش رنج شهروندان گام بردارد. نبود شفقت، انسان را گرفتار بی خیالی و نبود احساس مسئولیت در قبال دشواری‌ها و مشکلات شهروندان می‌کند و رنج آنان را به دنبال می‌آورد. حال آنکه التزام اخلاقی به این اصل، انسان را نسبت به سختی‌های جامعه حساس می‌سازد و از کرختی اخلاقی دور می‌کند. آن سان که این امر را باید در میان شهروندان نیز فراگیر ساخت، چیره شدن این جملۀ مشهور و غیر اخلاقی که «به من چه» یا «به من ربطی ندارد»، می‌تواند نشان از سستی اخلاق در جامعه باشد، حال آنکه در اندیشه و ادبیات دینی ما این امر رد و انکار شده است و مردم را نسبت به بی خیالی هشدار داده است. این امر با وجود قدرت سیاسی و امکانات سخت افزاری و نرم افزاری گوناگون، اهمیت دو برابر می‌یابد. لذا دولتمردان، باید علاوه بر تنظیم الزام‌های فقهی-قانونی، خود را اخلاقاً نیز ملزم سازند تا در برابر بیماری‌ها، فقر، فساد، تبعیض، فلاکت، معضلات اجتماعی، شکم‌های گرسنه، چشم‌های اشکبار و جگرهای سوزان، خواب راحت نداشته باشند، خود را جای مردم قرار دهند و غم آنان را غم خود و خانوادۀ خود دانند.

تعاون و مواسات، گزیده‌ترین اخلاق اسلامی است و نشانه خلوص ایمان و شخصیت والای مؤمن است و به یقین یکی از بهترین راه‌های پیش گیری از ثروت اندوزی است، زیرا معنایش این است که انسان دیگران را در مال و امکانات خود به نحوی سهیم و شریک سازد؛ در بینش دینی «مواسات» معیار دینباوری است، در روایتی از پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) آمده است: «من واسَی الفقیر من ماله فذلک المؤمن حقّاً»، مؤمن حقیقی فردی است که نیازمندان را شریک و سهیم مالش قرار دهد». (کلینی، کافی، ج ۲، ص ۱۴۷) با این ویژگی اخلاقی می‌توان روند تکاملی جامعه را تسریع بخشید و همبستگی اجتماعی و پیوندهای نوع دوستانه را عمیق‌تر کرد و رشته‌های اخوت و برادری را میان همگان تقویت نمود. امام علی (علیه السلام) می‌فرماید: «ما حُفِظت الأخوّه بمثل المواساه». (غررالحکم، شماره ۹۸۷۸٫) در پرتو این فضیلت اخلاقی، فقر در جامعه کاهش می‌یابد و از تراکم ثروت در دست اغنیا می‌کاهد. وجود فقر در جوامع اسلامی گویای این حقیقت تلخ است که مواسات مورد نظر اسلام، از حد سخن فراتر نرفته است، این وظیفه مهم بر عهده جامعه اسلامی و به ویژه متمکّنان نهاده شده است. (مکارم شیرازی، دایره المعارف فقه مقارن، ج ۲، ص ۲۴۷)

در این باور دیگر شهروندان سود شخصی خود را نمی‌بینند، بلکه همۀ جامعۀ اسلامی یک پیکر می‌شود، آن گونه که پیامبر گرامی اسلام (ص) فرمود: مَثَلُ الْمُؤمِنینَ فی تَوادِّهِمْ وَ تَراحُمِهِمْ وَ تَعاطُفِهِمْ مَثَلُ الْجَسَدِ: اذَا اشْتَکی مِنْهُ عُضْوٌ تَداعی لَهُ سائِرُ الْجَسَدِ بِالسَّهَر وَ الْحُمّی. مَثَل مؤمنان در دوستی و مهربانی و عاطفه به یکدیگر، مثل پیکر است، هر گاه عضوی از آن دردمند شود، دیگر اعضای پیکر، با بی خوابی و تب، با آن عضو هم دردی می‌کنند.

و این عبارت چه زیبا است از ابوالحسن خرقانی که:
اگر از ترکستان تا بدر شام کسی را خاری در انگشت شود، آن از آن من است و همچنین از ترک تا شام کسی را قدم در سنگ آید، زیان آن مراست و اگر اندوهی در دلی است آن دل از آن من است.
و به یاد آوریم آن شعر حکیمانه سعدی را که امروزه در بحران کرونا، بیش از هر زمان خود را به رخ می-کشد: بنی آدم اعضای یکدیگرند…».

کد خبر 4904297

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha