۱ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۴:۳۸

سرپرست اداره میراث فرهنگی نطنز:

۶ اثر از اشیاء محوطه باستانی اریسمان نطنز ثبت ملی شد

۶ اثر از اشیاء محوطه باستانی اریسمان نطنز ثبت ملی شد

نطنز- سرپرست اداره میراث فرهنگی شهرستان نطنز گفت: شش اثر از اشیاء کشف شده از محوطه باستانی اریسمان نطنز در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

به گزارش خبرنگار مهر، حسین یزدان مهر ظهر دوشنبه در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشت: تعداد شش اثر از اشیا کشف شده از محوطه باستانی اریسمان شهرستان نطنز در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

وی تصریح کرد: در سال ۱۳۹۸ با پیگیری‌های کارشناسان واحد ثبت آثار اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان نطنز و با همکاری مدیرکل استان اصفهان تعداد شش پرونده مربوط به اشیا تاریخی ارزشمندی که از کاوش‌های محوطه باستانی اریسمان در سنوات گذشته کشف شده بود تدوین و مورد بررسی قرار گرفت و نهایتاً در اواخر اسفند ماه سال گذشته توسط کارشناسان وزارتخانه برای ثبت در فهرست آثار ملی کشور تأیید شد.

سرپرست اداره میراث فرهنگی نطنز افزود: ۶ اثری که در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید شامل خمره تدفینی، کاسه سفالی منقوش، جام سفالین، کاسه پایه دار، لیوان سفالین منقوش و مُهر استوانه سنگی نقش برجسته مربوط به دوره کالکلولیتیک (هزاره سوم تا پنجم قبل از میلاد) است که دارای قدمتی حدود ۵ الی ۶ هزار ساله هستند.

وی اضافه کرد: این شش اثر تاریخی و سایر اشیا کشف شده از محوطه باستانی اریسمان هم اکنون در موزه باستان شناسی نطنز واقع در خانه تاریخی باقری‌ها که به عنوان اولین و مهمترین موزه تخصصی باستان شناسی استان اصفهان به شمار می‌آید نگهداری می‌شوند که این موزه با توجه به قرارگیری این موزه در کنار مسجد جامع نطنز و نگهداری اشیای ارزشمند مکشوفه از محوطه‌های باستانی میلاجرد و اریسمان در آن، سالانه مورد بازدید گردشگران داخلی و خارجی بسیاری قرار می‌گیرد.

یزدان مهر تأکید کرد: حفاظت و صیانت از میراث ملموس و ناملموس تاریخی در شهرستان نطنز از اهمیت بالایی برخوردار است و امیدواریم روند رو به رشد ثبت آثار شهرستان باعث معرفی هرچه بیشتر تاریخ، فرهنگ و سنت مردم منطقه و پیشینیان ما شود.

کد خبر 4905198

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha