۶ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۹:۲۹

همدلی در روزهای کرونایی اوج گرفت

تجلی عالی همیاری/ کمک مؤمنانه و زنده شدن امید در دل محرومان

تجلی عالی همیاری/ کمک مؤمنانه و زنده شدن امید در دل محرومان

قزوین- ‌با همه مشکلات اقتصادی و روحی که کرونا برای گروههای مختلف جامعه ایجاد کرده، اجرای رزمایش کمک مؤمنانه در استان قزوین موجی از امیدواری میان محرومان و آسیب دیدگان به وجود آورده است.

خبرگزاری مهر -گروه استان‌ها-آرش صالحی: با وجود اینکه بحران شیوع ویروس کرونا در ۲ ماه اخیر سبب به تعطیلی کشیده شدن بسیاری از مشاغل و کسب و کارها و تشدید مشکل فقر در بین محرومان و اقشار آسیب‌پذیر به ویژه کارگران روزمزد و فصلی شده بود، اما این روزها اجرای رزمایش کمک مؤمنانه توسط نهاد انقلابی سپاه و بسیج مردمی موجی از امیدواری را در دل محرومان ایجاد کرده است، رزمایشی که در پی تاکید مقام معظم رهبری در نیمه شعبان مبنی بر ضرورت «مواسات، کمک و کمک مؤمنانه» کلید خورد و هدف ابتدایی آن جمع‌آوری کمک‌های نقدی و غیرنقدی مانند مواد بهداشتی برای نیازمندان و بیماران مبتلا به کرونا بود. رزمایشی که استقبال کم‌نظیر مردم و مشارکت همه گروه‌ها و دستگاه‌های مختلف دولتی در استان قزوین را در برداشت و با محوریت بسیج به برگ زرین دیگری در تاریخ دیار مینودری تبدیل شده است.

قرارگاه کمک مؤمنانه در پی هم‌افزایی برنامه‌های حمایت از نیازمندان است

نماینده ولی فقیه در استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با یادآوری اینکه دین مبین اسلام بر حمایت از نیازمندان تاکید می‌کند، اظهار داشت: قرارگاه کمک مؤمنانه در راستای حمایت از تمام فعالیت‌ها و برنامه‌های یاری‌رسان به نیازمندان گام برمی‌دارد و در پی هم‌افزایی تمام برنامه‌های حمایت از نیازمندان خواهد بود.

آیت‌الله عبدالکریم عابدینی با بیان اینکه فعالیت در این قرارگاه و حمایت از مستضعفان تشریفاتی نخواهد بود، افزود: قرار بر این است که رفتارها مطابق با الگوی مهاجرین و انصار باشد؛ چرا که انصار تمام دارایی خود را با مهاجرین تقسیم کردند.

وی با اشاره به رسالت مهم حوزه‌های علمیه و روحانیون در این زمینه ادامه داد: خدای متعال تأکید کرده کسانی را که دستشان به جایی نمی‌رسد و درآمدی ندارند حمایت کنید و کسانی که به دلیل عفت، اظهار نیاز نمی‌کنند، دریابید و به فکر رفع مشکلاتشان باشید.

آیت‌الله عابدینی با ذکر اینکه مسئولیت دبیری این قرارگاه بر عهده شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان است، خاطرنشان کرد: محل اقامه نماز جمعه برای تشکیل این ستاد مهم انتخاب شده تا پیوند دین و دنیای مردم را دنبال کرده و نقش مؤثری در پیشبرد اهداف و برنامه‌های کمک‌رسانی داشته باشد.

فعالیت قرارگاه کمک مومنانه پس از کرونا ادامه دارد

امام جمعه قزوین با یادآوری اینکه مسجدالنبی (ص) محل تشکیل قرارگاه کمک مؤمنانه است، گفت: پیوند انفاق با نماز جمعه بسیار عمیق است و ریشه قرآنی دارد؛ چرا که خداوند در قرآن بر برپایی انفاق و نماز جمعه تأکید کرده و پیوند این دو را بسیار عمیق دانسته است.

آیت‌الله عابدینی یادآور شد: قرارگاه کمک مؤمنانه پس از پایان بیماری کرونا نیز به فعالیت خود ادامه خواهد داد تا در زمان بحران‌های احتمالی به کمک و یاری مردم بشتابد.

وی با تأکید بر لزوم ساماندهی مددجویان، نهادها و سازمان‌های خدمت رسان استان عنوان کرد: ضمن پرهیز از موازی کاری، وقتی ساماندهی و مدیریت در خدمت‌رسانی‌ها بیشتر شود، کمک کردن هم با کیفیت و سرعت مطلوب‌تری صورت خواهد گرفت و همه باید تلاش کنند تا این خدمات‌رسانی به محرومان به بهترین شکل تحقق یابد.

آیت‌الله عابدینی افزود: از این پس در محل برپایی نماز جمعه ساز و کاری را تعریف می‌کنیم تا هر هفته نمازگزاران و مردمی که می‌خواهند به محرومان کمک کنند، بتوانند در این مکان معنوی و دینی کمک‌های خود را به دست نیازمندان برسانند.

خدمات متنوع قرارگاه رزمایش کمک مؤمنانه

فرمانده سپاه صاحب الأمر (عج) استان قزوین نیز ایجاد قرارگاه رزمایش کمک مؤمنانه را از مصادیق همراهی سپاه با مردم در شرایط بحران شیوع ویروس کرونا دانست و گفت: ایجاد این قرارگاه موجب محاسبه دقیق آمار نیازمندان و کمک‌های لازم برای آنها، جلوگیری از موازی‌کاری و استفاده حداکثری از توان دستگاه‌های مختلف دولتی شده است.

سردار محمد شاهرخی با یادآوری اینکه رزمایش کمک مؤمنانه در ۳ مرحله، آغاز ماه مبارک رمضان، ولادت امام حسن مجتبی (ع) و روز عید سعید فطر اجرا خواهد شد، اضافه کرد: خدمات متنوعی در طول رزمایش به مردم شریف استان قزوین ارائه می‌شود که مهمترین آن توزیع بسته‌های معیشتی با توجه به تعطیلی برخی مشاغل و افزایش نیاز مردم خواهد بود و سپاه بسته‌های حمایتی را آماده کرده و برای این کار با همکاری اقشار بسیجی تشکیلاتی منظم شکل داده است.

فرمانده سپاه استان با اشاره به مشکل پرداخت اجاره‌بها برای افرادی که در این روزها کسب‌وکار خود را از دست داده‌اند، گفت: گرفتن مهلت از سوی مالکان و یا تلاش برای بخشش قسمتی از اجاره‌بها بخش دیگری از اهداف این رزمایش است.

سردار شاهرخی یادآور شد: حمایت‌های بسیار خوبی از محرومان در مجموعه سپاه صورت گرفته و از این پس این پشتیبانی‌ها با شناسایی دقیق نیازمندان و آسیب‌دیدگان و تحت هدایت قرارگاه کمک مؤمنانه استان با قدرت بیشتر و کیفیتی بهتر ادامه خواهد یافت.

دغدغه جدی مسئولان حمایت از آسیب‌دیدگان کرونا

همچنین معاون سیاسی و امنیتی استاندار قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در قزوین اظهار داشت: یکی از دغدغه‌های جدی مسئولان در این روزها حمایت از کسانی است که به دلیل بیماری کرونا در معیشت و زندگی روزمره خود دچار مشکل شده و برای تأمین معاش در مضیقه هستند.

منوچهر حبیبی افزود: تلاش می‌کنیم با کمک و هم‌افزایی با نماینده ولی فقیه، سپاه، بسیج و کمیته امداد کار خدمت‌رسانی و کمک به محرومان را با جدیت پیش ببریم و با تمام توان نیازمندان و آسیب دیدگان از این بیماری را حمایت کنیم.

وی با بیان اینکه مجریان رزمایش کمک مؤمنانه باید توزیع عادلانه و سرعت عمل در توزیع بسته‌های معیشتی را در دستور کار خود قرار دهند، ادامه داد: رصدهای ما از فعالیت بسیجیان عزیز که مجریان اصلی این رزمایش هستند، نشان می‌دهد تا امروز محرومان از کیفیت توزیع آنها رضایت دارند و امیدواریم این امر ادامه پیدا کند.

سخنگوی ستاد مقابله با کرونای استان قزوین با تاکید بر ضرورت شناسایی گروه‌های آسیب‌دیده از بحران کرونا تصریح کرد: امروز گروه‌هایی مانند کارگران روزمزد، دست‌فروشان، هنرمندان و خبرنگاران آسیب‌های اقتصادی و معیشتی زیادی به خاطر تعطیلی و رکود مشاغل خود دیده‌اند که دولت هم بسته‌های حمایتی ویژه‌ای برای حمایت از آنها در نظر گرفته است.

حبیبی اضافه کرد: خوشبختانه بسته‌های حمایتی در رزمایش کمک مؤمنانه به سریع‌ترین شکل ممکن و به دور از تشریفات خاصی آماده می‌شوند و به همین خاطر امکان ایجاد و توزیع تعداد بیشتری از این بسته‌ها وجود دارد.

لزوم حفظ کرامت انسانی نیازمندان

با توجه به اینکه گروه‌ها و صنف‌های مختلفی با شیوع کرونا آسیب دیدند، لازم است با حفظ کرامت انسانی به این گروه ها و اصناف کمک کرد.

با وجود متکدیانی در جامعه، افراد فقیر و در عین حال شریف و آبرومندی هم هستند که نیازشان را به سبب عزت نفس و آبرو عنوان نمی‌کنند؛ لذا متولیان رزمایش کمک مؤمنانه می‌بایست بیشتر به دنبال شناسایی این افراد باشند؛ نه افرادی که تحت پوشش نهادهای حمایتی هستند.

همایش مومنانه نمود دیگری از روحیه ایثار، گذشت و مهربانی مردمی است که در بدترین شرایط اقتصادی و معیشتی همچنان به فکر هم نوعانی هستند که شاید حال و روز ناگوارتری از خود دارند و این پویش که تداوم روحیه انقلابی و دینی انسان‌های خیر و نیکوکار است می‌تواند الگویی برای دیگر مردم جهان نیز باشد.

کد خبر 4908052

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha