۵ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۲:۳۲

در گفت‌وگو با مهر مطرح شد؛

وضع اردیبهشتی واحدهای سیل‌زده فروردین/ بازسازی در ایستگاه آخر

وضع اردیبهشتی واحدهای سیل‌زده فروردین/ بازسازی در ایستگاه آخر

خرم‌آباد- رئیس ستاد هماهنگی بازسازی مناطق سیل‌زده لرستان، جزئیات بازسازی مناطق سیل‌زده این استان را تشریح کرد.

رضا خواجه‌ای در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به آخرین وضعیت بازسازی مناطق سیل زده لرستان، اظهار داشت: در مجموع همه واحدهای سیل زده استان به بانک‌ها معرفی شدند و عقد قرار داد پرداخت تسهیلات به آنها صورت گرفته است.

پرداخت ۱۰۰ درصدی کمک‌های بلاعوض

وی با بیان اینکه تا امروز ۳۷۰ میلیارد تومان تسهیلات بلاعوض به سیل زده‌های لرستان پرداخت شده است، عنوان کرد: در مجموع ۱۰۰ درصد تسهیلات بلاعوض به سیل زده‌های استان پرداخت شده است.

رئیس ستاد هماهنگی بازسازی مناطق سیل‌زده لرستان با تاکید بر اینکه چندین ماه قبل، تعمیر و مرمت واحدهای تعمیری استان به اتمام رسیده است، عنوان کرد: همچنین همه واحدهای احداثی سطح استان به غیر از روستای «ملاوی» شروع عملیات احداث داشته‌اند.

مشکل زمین در روستای «ملاوی»

خواجه‌ای با اشاره به مشکل زمین برای واحدهای روستای «ملایی»، عنوان کرد: حدود ۲۷ واحد در این روستا مقرر شده که احداث شوند و در حال حاضر برای این امر مشکل تأمین زمین را داریم.

وی با تاکید بر اینکه عملیات احداث واحدها در بقیه مناطق استان شروع شده است، تصریح کرد: تا امروز اجرای اسکلت را در بیش از ۱۱ هزار واحد، اجرای فونداسیون در ۱۲ هزار واحد، اجرای سقف و دیوار چینی در ۱۲ هزار واحد و هفت هزار و ۲۰۰ واحد نیز اتمام عملیات احداث را داشته‌ایم.

رئیس ستاد هماهنگی بازسازی مناطق سیل‌زده لرستان در ادامه از توزیع ۷۹ هزار تن سیمان رایگان در بین سیل زده‌ها برای احداث و تعمیر واحدها خبر داد.

تأثیر مستقیم و شدید کرونا بر بازسازی مناطق

خواجه‌ای در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به شیوع بیماری کرونا و تأثیر این امر بر بازسازی مناطق سیل زده لرستان، گفت: این ویروس منحوس که کل کشور درگیر آن است، تأثیر مستقیم و شدیدی بر روی پیشرفت فیزیکی بازسازی مناطق سیل زده لرستان گذاشته است.

وی با بیان اینکه بر اساس برنامه‌ریزی های صورت گرفته، تلاش می‌کنیم که با سرعت بخشیدن به کار تا پایان خرداد ماه عملیات بازسازی مناطق حادثه دیده استان را به سرانجام مطلوبی برسانیم، افزود: این امر نیز با حضور و مشارکت مردم محقق می‌شود، امیدواریم مردم پای کار بیایند تا بتوانیم به این مهم دست پیدا کنیم.

دیواره ساحلی تا پایان اردیبهشت ماه تکمیل می‌شود

رئیس ستاد هماهنگی بازسازی مناطق سیل‌زده لرستان در بخش دیگری از سخنان خود به آخرین وضعیت ساخت دیواره ساحلی پلدختر اشاره کرد و گفت: در حال حاضر این پروژه ۹۴ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

خواجه‌ای، تاکید کرد: به طور حتم تلاش می‌شود که برابر برنامه زمانبندی که وجود دارد کار را تمام کنیم.

وی، عنوان کرد: با توجه به این برنامه‌ریزی ها تا پایان اردیبهشت ماه عملیات بازسازی دیواره ساحلی پلدختر به پایان می‌رسد.

جابجایی ۱۴۰۰ واحد از بستر و حریم رودخانه‌ها

رئیس ستاد هماهنگی بازسازی مناطق سیل‌زده لرستان در ادامه سخنان خود با تاکید بر اینکه دیواره ساحلی که اجرایی شد در جریان سیلاب اخیر امتحان خود را پس داد، گفت: سیلاب اخیر با کمک دیواره ساحلی هدایت شد و هیچ گونه آسیبی به واحدهای مسکونی وارد نکرد.

خواجه‌ای، بیان داشت: در این راستا مشخص شد که این همه تلاش و پیگیری ما برای احداث این دیواره ساحلی مؤثر بوده و سیلاب اخیر هدایت شد.

وی با تاکید بر اینکه همه واحدهای مسکونی که در بستر و حریم رودخانه بودند به نقاط امن انتقال داده شده‌اند، تصریح کرد: بیش از هزار و ۴۰۰ واحد مسکونی جابجا شدند و در مجموع ۱۰۴ هکتار در این راستا زمین تأمین شده است.

رئیس ستاد هماهنگی بازسازی مناطق سیل‌زده لرستان، تاکید کرد: این امر رکورد قابل توجهی بود که در امر بازسازی مناطق سیل زده استان صورت گرفت.

احداث ۹۰ درصد واحدها در روستاها

خواجه‌ای با بیان اینکه در حال حاضر واحد مسکونی وجود ندارد که در حریم و بستر رودخانه‌ها قرار داشته باشد و دچار خسارت شود، بیان داشت: حدود هفت هزار واحد از مجموع واحدهای تعمیری استان در شهر و ۱۳ هزار واحد نیز در روستاها بوده است.

وی، گفت: تقریباً دو سوم این واحدها در روستا و یک سوم در شهرها تعمیر شده‌اند.

رئیس ستاد هماهنگی بازسازی مناطق سیل‌زده لرستان با بیان اینکه حدود ۳۳ درصد واحدهای تعمیری در شهرها بوده‌اند، افزود: همچنین ۶۷ درصد در روستاها بوده‌اند.

خواجه‌ای در ادامه سخنان خود خود با بیان اینکه قالب واحدها و حدود ۹۰ درصد واحدهای احداثی در روستاها بوده‌اند، تصریح کرد: همچنین ۱۰ درصد این واحدهای احداثی در شهرها بوده است.

ستادهای بازسازی روزهای آخر را سپری می‌کنند

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه ستادهای بازسازی ما روزهای آخر را سپری می‌کنند، عنوان کرد: این ستادها برنامه‌ریزی کرده‌اند که تا پایان خرداد ماه در خدمت مردم باشند و امیدواریم بتوانیم بازسازی را تمام کنیم.

رئیس ستاد هماهنگی بازسازی مناطق سیل‌زده لرستان، بیان داشت: ما تا پایان بازسازی در خدمت مردم هستیم اما این امر به همکاری مردم هم بر می‌گردد و مردم از این فرصت باقی مانده استفاده کنند و به کار سرعت ببخشند تا از ستادهای معین بیشترین بهره را ببرند و سریع‌تر کار را تمام کنیم.

خواجه‌ای، تصریح کرد: بعد از خرداد ماه، خدماتی که ستادهای معین ارائه می‌دهند را دیگر خود استان لرستان ارائه می‌دهد و مقداری شاید نیرو و توان لازم در استان وجود نداشته باشد، در حال حاضر شش استان به کمک لرستان آمده است و بعد از پایان خرداد ماه اینها به یک استان تبدیل می‌شوند.

وی با بیان اینکه باید مردم از این فرصت استفاده کنند و سریع‌تر کار را تمام کنند، گفت: در این راستا می‌طلبد که مردم و مسئولان همکاری لازم را داشته باشند.

تقدیر از خبرنگاران

رئیس ستاد هماهنگی بازسازی مناطق سیل‌زده لرستان در ادامه با تقدیر از همکاری مسئولان و دولت در امر بازسازی مناطق سیل زده لرستان، تصریح کرد: در شرایط سخت وضعیت اقتصادی کشور، دولت هم وام و هم کمک بلاعوض در اختیار متقاضیان گذاشت و بنیاد مسکن نیز به عنوان متولی بازسازی این اعتبارات ابلاغ شد.

خواجه‌ای با تقدیر از تعامل بانک‌های عامل در پرداخت تسهیلات نیز بیان داشت: همچنین از دستگاه‌های نظارتی و نیروی انتظامی در راستای تأمین امنیت، بحث مناطق سیل زده تقدیر می‌کنم.

وی در ادامه سخنان خود با تقدیر از رسانه‌ها و خبرنگاران لرستان، گفت: رسانه‌ها صدای ما را به مردم و مسئولان می‌رساندند و این امر جای تقدیر و تشکر دارد.

کد خبر 4908328

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha