۲ خرداد ۱۳۸۶، ۱۱:۲۵

اسکورسیزی بنیاد حفظ و مرمت فیلم راه‌اندازی کرد

اسکورسیزی بنیاد حفظ و مرمت فیلم راه‌اندازی کرد

مارتین اسکورسیزی با همراهی گروهی از فیلمسازان نامدار دنیا از جمله عباس کیارستمی "بنیاد سینمای جهان" را با هدف حفظ و ترمیم فیلم‌های نادیده گرفته‌شده راه‌اندازی کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، در میان نخستین فیلم هایی که قرار است بنیاد غیرانتفاعی اسکورسیزی آنها را نجات دهد یک مستند مراکشی به نام "خلسه‌ها" ساخته احمد ال مانونی است که در1981 ساخته شده است.

ورایتی خبر داد در نشست مطبوعاتی اسکورسیزی در کن، هیئت مشاوران بنیاد سینمای جهان شامل عباس کیارستمی، استفن فریرز، وونگ کار وای، والتر سالس، آلفونسو کوارون، گونزالز ایناریتو، سلمیان سیسه، گی یرمو دل تورو، ارمانو اولمی، عبدالرحمن سیساکو، الیا سلیمان، برتران تاورنیه و ویم وندرس حضور داشتند.

اسکورسیزی گفت: "در آمریکا می دانیم 90 درصد فیلم های صامت از بین رفته اند. بنابراین در چند سال گذشته به این فکر می کردم که خیلی خوب می شود از فیلمسازان سرتاسر دنیا بخواهیم برای حفاظت از فیلم ها وارد عمل شوند و پول لازم را فراهم کنند."

کارگردان برنده اسکار گفت مستند "خلسه‌ها" را که درباره موسیقی است اولین بار در دهه 1980 و هنگام ساخت فیلم "سلطان کمدی" دیده است. اسکورسیزی با اشاره به اینکه این فیلم او را با یک فرهنگ دیگر آشنا کرد، گفت: "ما بر هم تاثیر می گذاریم و این خلق نوعی جدید از سینما را به همراه دارد، چیزی که اینجا در کن شاهد آن هستیم." والتر سالس هم با اشاره اهمیت تلاش جهانی برای حفظ فیلم ها گفت: "حفاظت از فیلم ها حفاظت از هویت فرهنگی است."
کد خبر 491007

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha