۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۲:۵۵

مهر گزارش می‌دهد؛

نتانیاهو و ساعات جهنمی/ سرنوشت «بی بی» در دستان ۱۱ قاضی

نتانیاهو و ساعات جهنمی/ سرنوشت «بی بی» در دستان ۱۱ قاضی

۱۱ قاضی دیوان عالی رژیم صهیونیستی از روز گذشته نشست دو روزه ای را برای بررسی اینکه آیا «نتانیاهو» با وجود پرونده های فساد مالی می تواند همچنان نخست وزیر این رژیم باشد یا خیر آغاز کرده اند.

خبرگزاری مهر -گروه بین‌الملل: بررسی وضعیت بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی، از سوی ۱۱ قاضی ارشد دیوان عالی این رژیم امروز دوشنبه به پایان می‌رسد و در نهایت مشخص می‌شود که آیا عمر سیاسی «بی بی» به پایان رسیده یا خیر.

نتانیاهو با وجود مواجه بودن با اتهامات سنگین فساد مالی همچنان سکان رژیم صهیونیستی را در دست دارد و این در حالی است که در یک ماه اخیر سرزمین‌های اشغالی بویژه شهر تل آویو صحنه اعتراضات ضد نتانیاهو بوده است.

رسانه‌های آمریکایی درباره فرایند تصمیم‌گیری این ۱۱ قاضی ارشد می‌نویسند: دیوان عالی اسرائیل از بامداد یکشنبه ۱۴ اردیبهشت مباحثات دو روزه‌ای را آغاز کرده تا نظر دهد که آیا بنیامین نتانیاهو به عنوان یک سیاستمدار متهم به فساد می‌تواند در مقام نخست وزیری بماند و آیا توافق اخیر میان حزب لیکود و ائتلاف آبی- سفید برای برپایی کابینه، قانونی است یا خیر.

موضوع صلاحیت بنیامین نتانیاهو برای بقا در مسند نخست‌وزیری روز یکشنبه مورد بحث قرار گرفت. بحث قانونی بودن ائتلاف حزب او با ائتلاف آبی- سفید به رهبری بنی گانتز، نیز به روز دوشنبه موکول شده است.

ایهود باراک، نخست‌وزیر و وزیر جنگ پیشین، که یکی از شاکیان است، در سلسله مقالات و گفتگوهای رسانه‌ای در روز یکشنبه و نیز روزهای پیش از آن، ادامه نخست‌وزیری بنیامین نتانیاهو را برای اسرائیل خطرناک و به شدت زیان‌بار دانست ۱۱ قاضی ارشد دیوان عالی اسرائیل در این مباحثات شرکت دارند.

این دومین بار در تاریخ دیوان عالی رژیم صهیونیستی است که این مباحثات به دلیل اهمیت آن بر سرنوشت صحنه سیاسی این رژیم جعلی، به طور زنده از اینترنت و رسانه‌ها پخش می‌شود.

چنین ترکیب وسیعی از قضات ارشد در رسیدگی به شکوائیه‌های مطرح شده در این دیوان نیز کم‌سابقه است؛ قضات ماسک بر چهره و در حالی که شیشه حائلی آن‌ها را به دلیل نگرانی از ویروس کرونا جدا کرده بود، در نشست روز یکشنبه حضور داشتند.

همزمان، شماری از اسرائیلی‌ها، با ماسک بر صورت و با حفظ فاصله اجتماعی، با پرچم‌های سیاه در دست، بیرون از ساختمان دیوان عالی در شهر بیت المقدس تظاهرات کردند؛ شب پیش از آن نیز هزاران اسرائیلی با بیرق‌های سیاه در تل‌آویو برای چندمین بار پی در پی علیه توافق ائتلاف نتانیاهو- گانتز تظاهرات کردند.

در همین رابطه هشت گروه مختلف با ارائه شکوائیه‌های جداگانه به دیوان عالی، تاکید کرده‌اند بنیامین نتانیاهو که باید به زودی در سه پرونده به اتهام فساد محاکمه شود، حق تشکیل کابینه جدید را ندارد.

گروه‌های شاکی همچنین مدعی هستند که بندهای زیادی از پیمان ائتلافی که دو هفته پیش میان بنیامین نتانیاهو و بنی گانتز برای تشکیل کابینه جدید امضا شد، غیرقانونی است.

ده‌ها تن از مقامات ارشد نظامی، اطلاعاتی و امنیتی پیشین، سیاستمداران کنونی و پیشین و نیز چهره‌های آکادمیک و شخصیت‌های مختلف اسرائیلی طرف دعوای بنیامین نتانیاهو و نیز بنی گانتز در این شکوائیه‌ها هستند.

ایهود باراک، نخست‌وزیر و وزیر جنگ پیشین، که یکی از شاکیان است، در سلسله مقالات و گفتگوهای رسانه‌ای در روز یکشنبه و نیز روزهای پیش از آن، ادامه نخست‌وزیری بنیامین نتانیاهو را برای اسرائیل خطرناک و به شدت زیان‌بار دانست.

یووال دیسکین، رئیس پیشین سازمان امنیت داخلی رژیم صهیونیستی، نیز که یکی از شاکیان در دعاوی ارائه شده به دیوان عالی است، روز یکشنبه در مصاحبه با رادیوی ارتش گفت بنیامین نتانیاهو این احساس را به دیگران تلقین می‌کند که گویا خدا او را متبرک کرده که «تنها او رهبر اسرائیل باشد» و امر به او «مشتبه شده» و «داشت اسرائیل را به سوی جنگ با ایران می‌کشاند».

در حالی که وکلای مدافع متعددی از سوی گروه‌های شاکی «استدلالات» خود را در نشست طولانی روز یکشنبه به قضات ارائه کردند، حقوقدانان ارشد بسیاری در گفت‌گو با رسانه‌های اسرائیل همچنان تردید دارند که این دیوان بتواند قوانینی بیابد که بر اساس آن، مانع از ادامه نخست‌وزیری بنیامین نتانیاهو شود.

آویخای مندل‌بلیت، دادستان ارشد اسرائیل، هفته گذشته گفته بود هیچ قانونی وجود ندارد که با استناد به آن بتوان صلاحیت نتانیاهو را برای نخست‌وزیری رد کرد.

تیم وکلای نتانیاهو و حزب لیکود نیز در نشست روز یکشنبه دیوان عالی گفتند او هنوز محاکمه و محکوم نشده است و قانونی نیست که مانع از ادامه کار او در پست نخست‌وزیری شود.

ائتلاف آبی- سفید نیز تیمی از وکلا برای دفاع از مواضع این ائتلاف و همچنین در دفاع از ادامه نخست‌وزیری بنیامین نتانیاهو به دیوان عالی فرستاده است؛ به گفته این تیم، هر گونه دخالت دیوان عالی در موضوع ائتلاف آبی- سفید با حزب لیکود برای تشکیل کابینه بعدی، «مداخله در روند قانونگذاری» است و متضاد با اصل استقلال قوه مقننه است.

از دیوان عالی انتظار می‌رود که منتظر شورهای طولانی قضات خود نشده و احکام در این دو موضوع را بسیار زود و در طول همین هفته صادر کند زیرا بنیامین نتانیاهو و بنی گانتز در نظر دارند که کابینه جدید اشتراکی خود را بر اساس نخست‌وزیری چرخشی، این هفته به مجلس معرفی کنند.

رسانه‌های اسرائیل به این جمله حقوقدان ارشد «استر خایوت» رئیس دیوان عالی، در جریان مباحثات روز یکشنبه خطاب به گروه‌های شاکی توجه زیاد نشان داده‌اند که گفت، اگر موضع شما پذیرفته نشود، آسمان به زمین نخواهد افتاد.

پیچیدگی شدید مباحثات مطرح شده در دیوان عالی از این نظر نیز مهم است که اگر کابینه جدید نتانیاهو- گانتز آغاز به کار نکند، مجلس اسرائیل تنها تا روز پنجشنبه این هفته مهلت قانونی دارد تا سیاستمداری معرفی کند که ۶۱ نماینده از ۱۲۰ عضو مجلس، حامی تشکیل کابینه از سوی او باشند؛ در غیر این ‌صورت، رژیم صهیونیستی باید چهارمین انتخابات را در یک سال اخیر برگزار کند.

برخی تحلیل‌گران در رسانه‌های اسرائیل روز یکشنبه گفتند، اگر دیوان عالی عملاً مانع از ادامه کار بنیامین نتانیاهو در مسند نخست‌وزیری نشود و همزمان کابینه جدید این هفته معرفی نشود و مجلس هم در معرفی سیاستمدار دیگری برای این پست ناکام بماند، در آن صورت، نتانیاهو متمایل به برگزاری انتخابات چهارم است.

کد خبر 4916508

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha