۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۸:۱۵

از دیدگاه قرآن؛

آمریکا مصداق بارز طاغوت است

آمریکا مصداق بارز طاغوت است

قم - رئیس پژوهشگاه فقه نظام با بیان اینکه آمریکا که صف آرایی علنی علیه جبهه حق دارد مصداق طاغوت است، گفت: ایستادگی در برابر طاغوت یک وظیفه و تکلیف مهم محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام محمد حاج ابوالقاسم دولابی عصر جمعه در ویژه برنامه تفسیر قرآن کریم که در حرم حضرت معصومه (س) برگزار شد، با بیان اینکه سوره مبارکه حجر و سوره نحل جز ۱۴ قرآن کریم را تشکیل می‌دهد، افزود: سوره نحل سوره نعمت‌ها نیز نام دارد زیرا حدود ۵۰ نعمت خداوند در این سوره نام برده شده است.

وی گفت: خداوند در سوره نحل می‌فرمایند که نعمت الهی را می‌شناسند اما این نعمت‌های الهی را مورد انکار قرار می‌دهند.

عضو مجلس خبرگان رهبری، مقاومت را پیام مشترک همه انبیای الهی عنوان کرد و افزود: همه تعالیم از آدم تا خاتم در دو جمله عبودیت پروردگار و مقاومت در برابر طاغوت‌ها خلاصه شده است.

وی بیان کرد: مشرکان مدعی بودند، اگر خدا می‌خواست که ما بت پرست نباشیم و در برابر بت‌ها کرنش نکنیم باید از قبل به ما اعلام می‌کرد و پیامبرانش را با این هدف می‌فرستاد و سکوت پروردگار از این کار ما نشان دهنده راضی بودن خداوند است اما آیه ۳۵ سوره نحل این سخن را نهی می‌کند.

حجت الاسلام حاج ابوالقاسم گفت: خداوند در آیه ۳۵ سوره نحل می‌فرمایند که دیگران نیز این بهانه را آوردند اما رسالت پیامبرانی که فرستادم ابلاغ و اتمام حجت است و همه پیامبران مردم را از خضوع در برابر غیر خدا بازداشتند.

وی ابراز کرد: خداوند در آیه ۳۶ سوره نحل اشاره می‌کند که همه پیامبران الهی بر این دو مطلب عبودیت پروردگار یعنی توحید و ایستادگی در برابر طاغوت یعنی طاغوت ستیزی پافشاری کرده‌اند.

رئیس پژوهشگاه فقه نظام گفت: کلمه توحید یک بخش سلبی دارد به این معنی که هر خدایی جز الله را سلب می‌کنیم و در بخش ایجابی نیز اقرار می‌کنیم که بنده خدا و خاضع در برابر خدای متعال هستیم.

وی در تعریف طاغوت افزود: طاغوت هر طغیان‌گر و متجاوزی است که پا را از حد فراتر گذارد و کسی که از حدود خود تجاوز کند نیز طاغوت نام دارد بنابراین امامان باطل و کسانی که در برابر جبهه حق ایستادگی می‌کنند جبهه طاغوت هستند.

حجت الاسلام حاج ابوالقاسم دولابی بیان کرد: کسانی که در عرصه‌های مختلف زندگی بشر نسخه‌های ناقض نسخه‌های الهی ارائه می‌دهند و مردم را به سوی دستورالعمل‌های مغایر با دستورالعمل‌های خداوند دعوت می‌کنند، طاغوت هستند.

وی گفت: برخی گمان می‌کنند که ایمان دارند و مؤمن هستند اما علامت عدم ایمانشان این است که در اختلافات تن به داوری طاغوت می‌دهند و کسی که برای رفع اختلافات خود به سوی داوران غیر الهی برود، به سوی طاغوت حرکت می‌کند.

عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: خداوند در عرصه‌های مختلف زندگی چه در زندگی فردی و یا اجتماعی تعالیمی را بیان کرده است و در عرصه سیاست، اقتصاد و فرهنگ کتاب آسمانی و روایات عظیم مملو از تعالیم و دستورالعمل‌ها است و هر نسخه‌ای که ناقض این دستورالعمل‌ها باشد و مقابل تعلیم اهل بیت (ع) عرضه شود، نسخه طاغوت است.

وی گفت: آمریکای جنایتکار که امروز صف آرایی علنی علیه جبهه حق دارد و در تمامی عرصه‌های زندگی بشر نسخه‌هایی مبتنی بر مادی گرایی و مغایر با اولیای الهی ارائه می‌کند، مصداق طاغوت است و ایستادگی در برابر طاغوت یک وظیفه و تکلیف مهم محسوب می‌شود.

حجت الاسلام حاج ابوالقاسم دولابی در خصوص آنچه از سوره نحل می‌توان دریافت، افزود: حقیقت دینداری و معنی پیام پیامبران الهی بعد از عبودیت، مقاومت در برابر طاغوت است زیرا یکی از اصلی‌ترین پایه‌های دین مقاومت در برابر طاغوت است.

وی ادامه داد: کسانی که در برابر استکبار جهانی مقاومت می‌کنند و تصور دارند که با خضوع در برابر استکبار جهانی به آرامش دست می‌یابند باید بدانند که ایستادگی در برابر طاغوت نه تنها دستور اسلام بلکه دستور تمام انبیای الهی است و طاغوت تا زمانی که ما را به شکل تمام عیار عبد و بنده خود نکند دست از سر ما بر نمی‌دارد.

کد خبر 4920199

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha