۷ خرداد ۱۳۸۶، ۱۱:۳۹

نماینده قوه قضائیه در مجلس در گفتگو با مهر :

لوایح قضایی کارشناسی شده به مجلس تقدیم می‌شوند / هاشمی شاهرودی بر روند تدوین لوایح به طور جدی نظارت دارد

لوایح قضایی کارشناسی شده به مجلس تقدیم می‌شوند / هاشمی شاهرودی بر روند تدوین لوایح به طور جدی نظارت دارد

حجت‌الاسلام جعفر فتحعلی زاده گفت: رئیس قوه قضائیه نسبت به تنظیم لوایح قضایی حساسیت ویژه دارد و لوایح کارشناسی قابل ارائه به نهاد قانونگذاری برای بررسی و تصویب، با نظر آیت‌الله هاشمی شاهرودی نهایی می شوند.

نماینده قوه قضائیه در مجلس شورای اسلامی که در واکنش به غیر کارشناسی دانستن برخی لوایح دستگاه قضایی از سوی برخی نمایندگان ملت، با خبرنگار مهر گفتگو می کرد، توضیح داد: لوایح قوه قضائیه با استفاده از نظرات کارشناسان برجسته حقوقی و فقها و مراجع عظام تقلید تنظیم می شوند و غیر کارشناسی خواندن آنها، درست نیست.

حجت الاسلام جعفر فتحلی زاده افزود: لوایح مورد نظر، با حضور کارشناسان حقوقی و در معاونت حقوقی دستگاه قضا تنظیم شده و در جلسه شورای عالی قضائی مورد بحث و بررسی قرار می گیرند و آیت الله هاشمی شاهرودی تاکید دارد بیشترین فرصت شورای مذکور، صرف بررسی لوایح قضایی شود.

وی تصریح کرد: در جلسه مسئولان کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با رئیس قوه قضائیه که دو هفته پیش انجام شد، آیت الله هاشمی شاهرودی اعلام کرد در صورتی که لوایح قضایی نیازمند توضیح بیشتر برای رفع ابهامات موجود باشد، شخصا آماده است نسبت به این کار مبادرت ورزد.

"رئیس قوه قضائیه پیش تر نیز در خصوص رفع ابهام از لایحه مربوط به شوراهای حل اختلاف با مسئولان کمیسیون قضایی مجلس بحث و تبادل نظر کرد و توضیحاتی در این زمینه ارائه کرد که منجر به رفع ابهام و اقناع و جلب نظر اعضای کمیسیون مذکور شد".

نماینده قوه قضائیه در مجلس تاکید کرد قوه متبوعش برای انطباق لوایح قضایی با شرع مقدس نیز راهکاری اندیشیده است و با وجود آنکه آیت الله هاشمی شاهرودی و اعضای شورای عالی قضایی از فقها هستند، مرکز تحقیقات فقهی قوه در قم ایجاد شده است تا برای تنظیم لوایح از نظرات مراجع تقلید استفاده شود.

از حجت الاسلام جعفر فتحلی زاده درباره نظر دستگاه قضایی نسبت به طرح روز گذشته برخی نمایندگان ملت در زمینه ممنوع کردن تولید، عرضه و نگهداری آلات مخصوص ضرب و قتل سئوال شد که وی پاسخ داد: قوه قضائیه از این طرح که به ارتقاء امنیت اجتماعی منجر شود، استقبال می کند.

وی افزود: اراذل و اوباش که مخل امنیت اجتماعی هستند، از نظر قوانین موجود تعریف مشخصی ندارند و باید در قالب رسیدگی به جرائم سازمان یافته با آنها برخورد شود و طرح نمایندگان مجلس برای جلوگیری از تولید، عرضه و نگهداری آلاتی که صرفا برای درگیری فیزیکی استفاده می شوند، حرکتی شایسته و ارزنده برای پیشگیری از وقوع جرم است.

از نماینده آیت الله هاشمی شاهرودی در نهاد قانونگذاری سئوال شد چرا دستگاه قضایی نسبت به تعریف اراذل و اوباش و برای پیشگیری از اقدامات آنها لایحه نمی دهد تا مجلسی ها مجبور نشوند وارد این عرصه شوند و حجت الاسلام فتحعلی زاده پاسخ داد: در حال حاضر 15 طرح و لایحه قضایی که برای جامعه حیاتی هستند، در مجلس مورد بحث و بررسی قرار نگرفته اند.

وی در پایان با ابراز امیدواری نسبت به تسریع در روند رسیدگی به لوایح مذکور، متذکر شد "چنانچه قوه قضائیه بخواهد طرح یا لایحه جدیدی به نهاد قانونگذاری ارائه دهد، فقط به انباشت آنها منجر می شود و این کار سودی برای کشور ندارد".

 در رورهای اخیر برخی اعضای کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس هفتم در گفتگو با برخی رسانه ها، با اعتراض به برخی لوایح ارائه شده از سوی قوه قضائیه، آنها را کارشناسی نشده خواندند.

کد خبر 493586

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha