۸ خرداد ۱۳۸۶، ۹:۴۵

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: مساجد مهمترین سازمان غیر رسمی حکومتی هستند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: مساجد مهمترین سازمان غیر رسمی حکومتی هستند

محمد حسین صفار هرندی اظهار داشت: در کشورهای غربی مدل های حزبی برای گردآوری مردم تحت لوای یک سازمان اعمال می شود اما در ایران مساجد می توانند به عنوان مهم ترین سازمان حکومتی غیر رسمی برای تجمع مردم باشند.

به گزارش خبرنگار مهر در اصفهان ، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر روز گذشته در جمع اصحاب قرآن و کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان اصفهان با اشاره به اینکه ما در یک کشور اسلامی به سر می بریم گفت : در کشوری که برای تجمع مردم می توان از باورهای عقیدتی استفاده نمود بدون این که مسائل حزبی را به میان بکشیم ، چرا باید از ملاک های دیگری استفاده کنیم.

وی ادامه داد : در کشورهای غربی برای تجمع مردم اساس و ملاک جمع شدن فعالیت یک حزب است ولی در ایران به عنوان مثال با نصب یک پرچم عزاداری امام حسین(ع) می توانیم گروه زیادی از مردم را در یک اجتماع گرد هم آوریم.

صفارهرندی مدل مسجد و کانون های قرآنی و نظام را براساس ملاک های دینی دانست و اظهار داشت : بهترین مدل در سازمان های غیر رسمی حکومتی مساجد هستند زیرا گاهی اوقات یک سازمان غیررسمی اقتدار بیشتری نسبت به سازمان های رسمی دارد.

وی ادامه داد : همان گونه که قبل از انقلاب سازمان های غیررسمی بودند که توانستند از نظام انتقاد کنند و حکومت را تغییر دهند تاکید کرد : پس از انقلاب سازمان های رسمی و غیررسمی به نحو مطلوبی به یکدیگر نزدیک شدند که این امر نشان از همراهی سیاست های سازمان های رسمی و غیررسمی با یکدیگر دارد.

صفارهرندی تصریح کرد : گاهی اوقات مدیر یک سازمان رسمی ، مدیریت یک سازمان غیررسمی در همان حوزه را برعهده دارد همان گونه که حضرت امام خمینی(ره) رهبر این نظام بودند ولی در مواقع خاص انتقاداتی هم از نظام می کردند.

وی ادامه داد : متاسفانه در یک دوره زمانی خاص نقش کانون های مساجد کمرنگ شد زیرا مراسم مذهبی چون دعای کمیل و... از طریق صدا و سیما پخش می شد لذا مردم دیگر نیازی برای حضور در مساجد نمی دیدند اما حالا به این نتیجه رسیده ایم که دلیل بی توجهی از کجا نشات گرفته و در حال بازگشت به وضعیت مطلوب هستیم.

ایشان در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد : نگاه به مسجد باید نگاهی کاربردی در اداره کشور شود تا با انجام این کار فرهنگ را از افسردگی خارج کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد با اشاره به اینکه برای حل برخی از مشکلات کشوری می توان از نیروی مذهبی و فعال استفاده نمود گفت : نیاز داریم تا با تعامل با مساجد که نقشی اداره کننده در کشور دارند برخی از مسائل کشوری را حل کنیم.

وی همچنین در خصوص تشکیل پارلمان اهالی مساجد عنوان داشت : در این طرح می توان مجموع تجربیات مردم را جمع آوری نموده و در اداره امور کشوری بدون در نظر گرفتن مسائل سیاسی و جناح بندی بکار برد.

صفارهرندی در بخش پایانی سخنان خود با نوید دادن اینکه بیمه قرآنی در راه است ادامه داد : در مرحله اول این طرح دو هزار و 500 نفر از اهالی برتر قرآنی بر اساس نظام نامه در حال تدوین بیمه خواهند شد . 

کد خبر 494046

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha