به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام مهدی طاهری شامگاه سه شنبه در نشست تخصصی «در مکتب روحالله» با تاکید بر اهمیت شناخت مکتب امام (ره) در کنار چرایی بحث در عصر حاضر، اظهار کرد: برای بررسی هویت مکتب امام (ره)، بهترین کار شناخت و تحلیل شخصیت ایشان است و باید بدانیم که ایشان را چگونه تحلیل کنیم و چگونه بشناسیم.
حجتالاسلام طاهری با بیان اینکه شخصیت امام (ره) یک شخصیت عصری یعنی مربوط به برهه زمانی خاص نیست، ادامه داد: شخصیت ایشان یک شخصیت تاریخی با ویژگیهای خاص و دارای مکتب است حال آنکه بزرگان و شاگردان ائمه معصومین (ع) عارف و راوی و فقیه هستند اما صاحب مکتب نیستند.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان تصریح کرد: حتی از دیدگاه دیگران در خارج نیز شخصیت امام (ره) را یک شخصیت فراعصری و قطعاً فراملی میدانستند و این موضوع را از نوشتههایی که با رخداد انقلاب اسلامی در غرب به رشته تحریر درآمدند میتوان مشاهده کرد.
وی به کتاب «ایران روح یک جهان بیروح» به قلم میشل فوکو اشاره و تصریح کرد: با نگاهی به این اثر میتوان دریافت که قاعدتاً اتفاقی در دنیا افتاده بود که جهان از دیدگاه اندیشمندان غربی بیروح بود و آنچه به جهان روح بخشید، مکتب امام خمینی (ره) بود.
مدیر مدرسه معارف اسلامی چهارمحال و بختیاری نیز در تبیین اعتقاد به استقلال ملی و نفی سلطهپذیری در اندیشه انقلاب اسلامی امام خمینی (ره)، اظهار کرد: استقلال مورد توجه امام (ره)، استقلال در مقیاس یک ملت است و فردی نیست و این اصل یکی از اصول هفتگانه تفکر امام (ره) بود که تساهل و تسامح و تخطی از آن امکانپذیر نیست.
الهام شریفی با اشاره به گوشزدهای مقام معظم رهبری مبنی بر تخریبهایی که در این اصل انجام میشود، گفت: در جامعه دم از آزادیهای فردی زده میشود اما از استقلال کشور سخنی به میان نمیآید، حال آنکه این استقلال بسیار مهمتر است.
کارشناس مسائل سیاسی در استان تصریح کرد: این نظریهسازی قابل پذیرش نیست که بگوییم در جامعه جهانی که در حال تبدیل شدن به یک واحد و دهکده جهانی است نمیتوان از استقلال کشورها سخن گفت، این نظریه تحریف از خط امام است.
شریفی در بیان اهمیت دیدگاه نفی سلطه در تفکر امام (ره)، توضیح داد: فقط در وصیتنامه ایشان ۱۳ مورد اشاره مستقیم به نفی سلطه و ۴۰ مورد اشاره به مفاهیم زیرمجموعه این موضوع مانند خودکفایی، نفی وابستگی، نفی سلطه شرق و غرب، نفی شرقزدگی و غربزدگی و … وجود دارد.
مدیر مدرسه معارف اسلامی استان گفت: یکی از دلایل مهم مبارزه امام (ره) با رژیم طاغوت، وابستگی شاه و پذیرش سلطه بیگانگان بود و اتفاقاً، دلیل مخالفت شاه با امام و علما نیز همین بود که نمیتوانست بپذیرد که کشور از سلطه بیگانگان پاک شود. امام (ره) در هر جا ردپایی از تسلط سلطه مشاهده میکردند، خونشان به جوش میآمد که نمونه بارز آن ماجرای کاپیتولاسیون است.
مدرس حوزه علمیه ولایت شهرکرد با اشاره به تقوای امام خمینی (ع) در اجتماع و نه در زهد و انزوا، گفت: فاصله ما از محکمات و اصول امام خمینی (ره) باید مورد بررسی قرار بگیرد.
سید مصطفی هاشمی بیان کرد: معیار در این خصوص، کف جامعه است که آیا اصول و آرمانهای امام (ره) در آن ساری یا جاری است یا از آن فاصله دارد.
نظر شما