۲۳ خرداد ۱۳۹۹، ۹:۱۳

آنچه در نشست نیروهای انقلابی قروه گذشت:

رنجی که قروه از بازی سیاسی می برد/آزادی رسانه مانع فساد است

رنجی که قروه از بازی سیاسی می برد/آزادی رسانه مانع فساد است

قروه- آزادی احزاب و رسانه برای جلوگیری از بروز فساد در کنار توجه به ظرفیت های موجود و انتقاد از نبود ثبات مدیریت و بازیهای سیاسی از جمله موارد مطرح شده در نشست نیروهای انقلابی قروه بود.

به گزارش خبرنگار مهر، شامگاه پنجشنبه نشست هم اندیشی احزاب و جبهه نیروهای انقلابی شهرستان قروه با تأکید بر مطالبه گری قانونی و دوری از فردگرایی و سیاسی کاری صرف برگزار شد.

در این نشست معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرماندار قروه احزاب را رکن سوم دموکراسی در حکومت دانست. «امروزه احزاب به عنوان لنگرگاهی به حساب می‌آیند که باعث می‌شوند حکومت به سمت دیکتاتوری نرود لذا با فعالیت احزاب جامعه به سمت و سوی مناسب پیش می‌رود.»

به گفته «علیرضا عبدی» نباید فعالیت‌ها به گونه‌ای باشد که هر فردی توسط ما در جایگاهی انتخاب می‌شود مورد انتقادمان قرار بگیرد.

او از فعالیت ۶ حزب مجوز دار در شهرستان خبر داد. «فعالیت احزاب در قروه چندان نهادینه نشده و بیشتر در انتخابات حضورشان دیده می‌شود لذا باید تلاش کنند تا در تمامی عرصه‌های مختلف نقش آفرینی کنند.»

«عبدی» همچنین بر اطلاع رسانی فعالیت احزاب در بخش‌های مختلف و انعکاس آن به جامعه تأکید کرد.

اصل اول بر مطالبه گری

در ادامه «اسماعیل اسفندیاری» به عنوان یکی از پیشکسوتان اصولگرای شهرستان با بیان اینکه همه ما از جبهه نیروهای انقلابی هستیم و در این جبهه اصلاح طلبی و اصولگرایی معنا ندارد، اظهار داشت که خط فکری این جبهه تبعیت از رهبری است و همه هدف ما به مطالبه گری باز می‌گردد.

به گفته او فعالیت‌های سیاسی در شهرستان آن طور که باید انجام نشده و در شهرستان فلک زده ای همانند قروه که این همه فساد در آن ایجاد شده باید تغییرات اساسی شکل گیرد.

«اسفندیاری» اندیشه‌های امام جمعه قروه و جریان فکری انقلابی را به عنوان نقشه راه مهم خواند. «جبهه نیره‌ای انقلابی فراتر از هرگونه جریانی بوده و از هر نوع طیف فکری در این جبهه می‌توانند حضور داشته باشند و برای منفعت نظام حرکت کنند.»

درد نبود ثبات مدیریت

«هادی کرمی» دیگر فعال سیاسی بود که در این نشست به نبود ثبات مدیریت در شهرستان، انتقاد کرد. «وقتی در دولتی ۶ بار فرماندار تغییر می‌کند دیگر آن دولت قابل اعتماد نیست و همین نبود ثبات مدیریت مانع توسعه منطقه است.»

به گفته او مردم مشکل معیشت دارند و تنها با حرف نمی‌شود کار کرد و باید همه با هر تفکری که هست به دنبال رفع موانع باشند.

همچنین «مهدی مظفری» هم به عنوان دیگر فعال سیاسی معتقد بود که جریان اصلاح طلبی و اصولگرایی نیاز به تعریف در جامعه دارد و اینکه این جریان را به فرد می‌شناسیم ضعف است.

او هم در تأیید تقویت جبهه نیروهای انقلاب خواستار توجه به اهداف مرتبط برای توسعه در جامعه شد.

در ادامه تعداد دیگری از فعالان سیاسی به ارائه سخنان خود پرداختند که یکی از این افراد خطاب به فرماندار قروه پرسید که برای بحران کرونا مسئولان شهرستان چه اقداماتی داشته‌اند و چگونه پیش رفته‌اند؟

کرونا و جای خالی احزاب

فرماندار قروه پس از شنیدن تمامی گفته‌های این فعالان سیاسی ابتدا به این سوال که برای کرونا چه اقداماتی شده، پاسخ داد. «در این بحران بسیاری از کشاورزان، بسیجیان، اصناف، سمن‌ها و مردم و … پای کار آمدند اما فعالان سیاسی و احزاب چه کردند؟ کجا بودند در این مدت؟ چرا می‌گوئید چه کرده‌ایم؟ در این بحران بسیاری شب و روز نداشتند و به شدت درگیر بودند.»

«حسین الماسی» هم از منفعل بودن احزاب سیاسی در قروه برای بحران کرونا انتقاد کرد. «شماها مدام می‌گوئید چه کرده‌ایم؟ سوال من این است که کدام یک از شما درخواست داشتید و خواستید که با ما باشید؟ و مشاوره و همفکری کنید؟»

توانایی مهم‌تر است

او به نگاه مردم برای تغییر در تابلوهای کاری اشاره کرد. «نباید همه را سیاه و یا فقط سفید دید، در هر دولتی سیاه و سفید بوده و اینکه کار یک نفر به همه تعمیم داده شود درست نیست.»

«الماسی» گفت که در کارهای اجرایی اصلاح طلبی و اصول گرایی و در واقع تفکرات سیاسی برایم مهم نیست بلکه این توانایی افراد است که ارزش دارد.

رسانه و احزاب آزاد سدی در برابر فساد

او در خصوص فساد اداری در شهرداری قروه هم عنوان کرد که برای یک مدیر و مسئول همان ۴ سال حکمی که زده می‌شود کفایت می‌کند و اگر شهردار قروه بعد از ۴ سال برکنار می‌شد شاید دیگر شاهد چنین اتفاقاتی نمی‌بودیم.

«الماسی» بر جلوگیری از فساد اداری تأکید کرد. «زمانی می‌توان جلوی فساد را گرفت که به رسانه‌ها، فعالان اجتماعی و سیاسی میدان داده شود و باید دانست زمانی فساد برچیده می‌شود که رسانه‌های آزاد داشته باشیم و با فعال سازی رسانه و احزاب دیگر نیازی به پلیس و بازرسی نخواهد بود.»

مطابق اظهارات فرماندار قروه هر فردی باید وقتی علم پیدا کرد که فسادی در حال رخ دادن است تلاش خود را برای اطلاع رسانی کرده و جلوی آن را بگیرد.

او تخلفات شهرداری را مورد اشاره قرار داد و خطاب به حاضران نشست مذکور گفت که چرا وقتی علم داشتید که فساد در شهرداری در حال رخ دادن است اقدام نکرده و جلوی آن را نگرفتید!؟

دیدگاه اشتباه سدی در برابر توسعه

«الماسی» به وجود یکسری دیدگاه‌های اشتباه در شهرستان انتقاد کرد. «حرکت تک بعدی ضعف به دنبال دارد و در واقع یکی از دلایل عقب ماندگی قروه این است که بیش از حد آن را سیاسی کرده‌ایم و نمی‌گذاریم توسعه پیدا کند.»

او تخریب نیروهای خودی را هم نوعی ظلم به منطقه دانست. «چرا به کسانی که اهل قروه هستند و در سطح کلان مسئولیت دارند افتخار نمی‌کنیم! باید میدان دهیم به همه آنانی که توان کار و فعالیت دارند.»

ظرفیت‌های خاک خورده

فرماندار قروه در جایی دیگر از سخنان خود یکی از موانع موجود در شهرستان را به بی مدیریتی ربط داد. «گاهی اوقات در بهره‌گیری از امکانات و ظرفیت‌های بی مدیریت هستیم و نمی‌توانیم استفاده درست را ببریم مثل استفاده از مناطق طبیعی بدر و پریشان که می‌توانند درآمدزا باشند اما هنوز در این زمینه موفق عمل نکرده نکرده‌ایم»

او همچنین دیگر منابع موجود در قروه را شامل معادن سنگ و طلا و … دانست و اینکه هنوز خام فروشی می‌شوند و بهره درستی شهرستان نبرده انتقاد کرد.

بر اساس آنچه «الماسی» می‌گوید اگر حواشی بگذارد می‌توان قروه را به توسعه و جایگاهی که حق آن است رساند و اینکه گاهی اوقات باید منطقه‌ای فکر کرد نه کشوری.

ابهاماتی که بررسی نیاز دارد

سخنان فرماندار قروه که به اینجا رسید «اسماعیل اسفندیاری» با حالت سوالی از «الماسی» پرسید که «می‌گوئید معدن طلا فرصتی است برای قروه… چرا حقی که برای مردم شهرستان قروه است به برنامه‌های دیگر اختصاص داده می‌شود؟ اینکه ۱۸ میلیارد تومان برای ساخت فیلم «سنجرخان» از معدن طلا گرفته‌اند درست است!؟ یا برای «کنگره مشاهیر کُرد» که مبلغ ۱۰ میلیارد تومان هزینه آن از معدن طلا پرداخت شده صحت دارد؟ اگر واقعیت دارد چرا برای خود قروه چنین هزینه‌هایی نمی‌شود…!؟»

«الماسی» هم در پاسخ این مطلب چنین گفت که «بعضی از اطلاعات شنیدنی است و ثابت نشده و نمی‌توان چندان به شنیده‌ها اکتفا کرد. تمامی این موارد در حالی است که معاون دیوان محاسبات خود به معدن آمد اما تا این لحظه بازخوردی نداشته است! بله مشکلاتی وجود دارد اما باید اساسی پیگیری شود.»

او به وجود یکسری محدودیت‌ها برای پیگیری موارد مرتبط به معدن طلا اشاره داشت. «من جاهایی ناچارم سکوت کنم و تنها در یک سطحی اجازه دارم حرف بزنم و نمی‌توانم بیشتر ورود داشته باشم. برای مطالبات دقیق‌تر باید از نماینده مجلس اقدام شود. فرماندار و امام جمعه تا سطحی می‌توانند پیش بروند اما تریبون اصلی دست نماینده مجلس هست و تنها کسی که می‌تواند این موارد را پیگیری کند، نماینده است.»

«حسین الماسی» در پایان بار دیگر میدان دادن به رسانه‌ها و احزاب را برای پیشگیری از فساد مهم دانست و خواستار برقراری ارتباط بیشتر احزاب شد.

کد خبر 4947354

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha