۲۵ خرداد ۱۳۹۹، ۱۶:۱۱

مهر گزارش می‌دهد؛

کلزاکاران اسفراین در منگنه/ رفع مشکلات تا ۲ روز آینده

کلزاکاران اسفراین در منگنه/ رفع مشکلات تا ۲ روز آینده

بجنورد- کشاورزان کلزاکار اسفراینی این روزها مشکلات زیادی برای فروش محصول خود دارند اما مدیرکل غله خراسان شمالی وعده داده طی ۲ روز آینده مشکلات رفع خواهد شد.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: این روزها کشاورزان کلزا کار اسفراینی در شرف برداشتِ حاصل تلاش‌های شبانه روزی شأن هستند.

کلزا کاران اسفراینی با پشت سر گذاشتن مشکلات فراوان در داشت، کاشت و برداشت این محصول استراتژیک که می‌تواند فرآورده‌های متنوعی از جمله روغن را به همراه داشته باشد، در زمان برداشت انتظار داشتند که با روی باز مسئولان مربوطه در شهرستان و به دور از هر گونه اما و اگری محصول شأن را به مرکز خرید تحویل دهند.

هزینه حمل و نقل باری بر دوش کشاورزان

کشاورزان کلزا کار اسفراینی که این روزها باید تنها دغدغه شأن برداشت محصول باشد اما متأسفانه به دلیل عدم ایجاد مرکز خرید کلزا در شهرستان اسفراین برداشت را به تأخیر انداخته‌اند زیرا در صورت برداشت باید راهی دیگر شهرستان‌های استان خراسان شمالی از جمله بجنورد، جاجرم و مانه و سملقان شوند. از سوی دیگر برای حمل این محصول به شهرستان‌های همجوار هزینه‌های هنگفت میلیونی بر کشاورز وارد می‌شود.

در اینجا این سوال به وجود می‌آید که آیا کشاورز در هنگام برداشت باید به دنبال بروکراسی اداری و سهل انگاری مسئولان مربوطه باشد یا باید با خیال آسوده بعد از ۹ ماه تلاش بی وقفه شبانه روزی و بدون هیچ دغدغه‌ای محصولش را مستقیم به مرکز خرید در شهرستان تحویل دهد؟

در چند روز گذشته و به دنبال سردرگمی کشاورزان کلزاکار اسفراینی فائزه تاج آبادی، رئیس جهاد کشاورزی اسفراین که خود متولی این امر و در جریان کاشت این محصول توسط کشاورزان اسفراینی بود و می‌بایست در ماه‌های گذشته درخواست مرکز خرید برای شهرستان اسفراین را به سازمان غله استان ارسال می‌کرد اما به هر دلیلی این کار را انجام نداد، اکنون مسئولیت اصلی این عدم خرید را بر گردن صنعت و معدن و غله شهرستان انداخت.

تلاش برای رفع مشکل کشاورزان

در این خصوص سید جلال موسوی، مدیر کل غله و خدمات بازرگانی استان خراسان شمالی در گفتگو با مهر اظهار کرد: غله هر ساله برای خرید محصول کلزای کشاورزان خراسانی انبارهایی را مشخص تا کشاورزان محصول خود را به انبارهای مشخص شده تحویل دهند.

وی افزود: در ۵ اسفند ماه سال گذشته از طریق روزنامه و مکاتبات انجام شده به تمامی شهرستان‌ها اعلام کرده بودیم که در صورت نیاز می‌توانند درخواست انبار و مرکز خرید خود را به غله ارائه دهند تا کشاورزان در زمان برداشت دچار سردرگمی نشوند.

موسوی گفت: از سوی جهاد کشاورزی اسفراین هیچ درخواستی مبنی بر اعلام نیازشان به وجود مرکز خرید کلزا ارائه نشده است و اکنون در زمانه برداشت درخواست خود را اعلام نموده‌اند.

از سوی جهاد کشاورزی اسفراین هیچ درخواستی مبنی بر اعلام نیازشان به وجود مرکز خرید کلزا ارائه نشده است

مدیر کل غله و خدمات بازرگانی استان خراسان شمالی ادامه داد: علیرغم مشکلات زیادی که در به وجود آوردن یک مرکز خرید جدید داریم، جلسه‌ای را به اضطرار و فوری برگزار و توانستیم مصوبه آن را دریافت کنیم و یک مرکز جدید خرید در اسفراین ایجاد کنیم.

وی افزود: بر اساس این مصوبه کارشناسان سازمان تعاون در اسفراین امروز از انبار مورد نظر بازدید و در صورت داشتن شرایط فنی ۱۶ گانه از جمله پروتکل‌های بهداشتی و زیر ساخت‌های مناسب این انبار آماده تحویل محصول خواهد شد.

موسوی تصریح کرد: تلاش‌های بی وقفه سازمان غله در جهت رفع مشکل تحویل محصول کشاورزان اسفراینی ادامه خواهد داشت و ما کلیه روند اداری آن را طی و بعد از بازدید و نظر مثبت کارشناسان از انبار مورد نظر و انجام سیکل اداری آن این مرکز وارد سامانه کشوری می‌شود و امیدواریم در دو روز آینده شاهد رفع مشکل کشاورزان باشیم.

انبارهای بجنورد و جاجرم آماده خدمات رسانی به کشاورزان هستند

مدیر کل غله و خدمات بازرگانی استان خراسان شمالی اظهار کرد: سازمان غله در زنجیره دوم این روند قرار دارد اما در حال حاضر تنها و تنها حل مشکل کشاورز مد نظر ما است.

وی افزود: دو انبار بزرگ شهرستان‌های بجنورد و جاجرم در صورت نیاز و برداشت محصول کلزای کشاورزان اسفراینی آماده تحویل محصول می‌باشند.

موسوی در انتها گفت: امسال با افزایش ۳۵ درصدی قیمت خرید کلزا توسط دولت این محصول به قیمت ۴ هزار و ۶۶۰ تومان خریداری می‌شود.

انتظار می‌رود با توجه به قرار گرفتن در سال جهش تولید مسئولان تدبیر لازم را برای حل مشکل کشاورزان در اسرع وقت انجام دهند.

کد خبر 4949299

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha