گزارش تحلیلی؛

واکاوی مقاله جنجال برانگیز سفیر امارات

واکاوی مقاله جنجال برانگیز سفیر امارات

بررسی مقاله جنجال برانگیز سفیر امارات در آمریکا نشان می دهد که ابوظبی وارد مرحله علنی عادی سازی روابط و به تعبیر گروه های فلسطینی «گدایی» برای عادی سازی روابط شده است.

خبرگزاری مهر، سرویس بین الملل - فاطمه صالحی: مقاله جنجال برانگیز یوسف العتیبه سفیر امارات در آمریکا درباره عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی که در روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت منتشر شد بار دیگر نشان داد که امارات نیز هم چون عربستان در میدان رقابت بر سر نزدیکی به تل آویو و عادی سازی روابط با دشمن نخست مسلمان و اعراب تمام تلاش خود را به کار گرفته است.

سفیر امارات در این مقاله با عنوان «یا الحاق یا عادی‌سازی» برای روزنامه یدیعوت آحارونوت نوشت: امارات طرح‌هایی را در پیش گرفت که به اسرائیل امتیازاتی می‌بخشید. الحاق کرانه باختری بلندپروازی‌های اسرائیل برای روابط امنیتی، اقتصادی و فرهنگی با جهان عرب را ناکام خواهد گذاشت. می‌توانستیم گذرگاهی برای اسرائیل به جهان عرب و کل جهان ایجاد کنیم.

العتیبه در این مقاله نوشت: از جمله طرح‌های ما این بود که حزب الله را سازمان «تروریستی» خواندیم و اقدامات «تحریک‌آمیز» حماس را محکوم کردیم. اسرائیل و امارات ارتش‌هایی قدرتمند در منطقه و نگرانی مشترکی در مقابله با «تروریسم و تجاوز» دارند. امارات و اسرائیل روابط طولانی و عمیقی با آمریکا دارند. امارات و اسرائیل می‌توانستند همکاری امنیتی نزدیک‌تر و فعال‌تری داشته باشند و کارهای بیشتری انجام دهند چراکه اقتصادی پیشرفته‌تر در منطقه دارند. امارات می‌توانست گذرگاهی باشد که اسرائیل را به منطقه و جهان وصل کند.

این مقاله سفیر اماراتی را باید بخشی از پازل امارات برای عادی سازی روابط با دشمن صهیونیستی دانست چرا که پیش از آن ابوظبی چندین گام نمادین برای عادی سازی روابط برداشته بود.

الفلسطینیون یهاجمون الامارات بعد مقالة سفیرها فی واشنطن - IRNA Arabic

مقاله سفیر اماراتی تکمیل کننده پازل عادی سازی

ارسال ۲ هواپیما به بهانه رساندن کمک‌های بشر دوستانه به دست فلسطینی‌ها و فرود آمدن این هواپیماهای اماراتی در فرودگاه بن گوریون یکی از این اقدامات است؛ این در حالیست که گروه‌های مختلف فلسطینی اعلام کردند که امارات از بحث کمک‌های بشر دوستانه برای فلسطینی‌ها در سایه گسترش ویروس کرونا سوء استفاده کرده و از دریافت این کمک‌ها خودداری کردند.

قبل از آن نیز منابع رسانه‌ای رژیم صهیونیستی اعلام کرده بودند که کشور امارات یک فروند هواپیمای لوکس در اختیار صهیونیست‌هایی که در مراکش از ماه مارس به دلیل بسته شدن حریم هوایی این کشور در سایه گسترش ویروس کرونا سرگردان بودند قرار داده است. منابع مذکور افزودند که این هواپیما بنا به دستور یکی از امیران اماراتی با هدف نجات دادن این عناصر صهیونیست از مراکش، ارسال شد.

دعوت از رژیم صهیونیستی برای شرکت در نمایشگاه بین المللی اکسپو دبی که یکی از مهمترین نمایشگاه‌ها در سطح منطقه به شمار می‌رود نیز نمونه دیگر از این اقدامات است. امارات یکی از معدود کشورهای عربی بود که به رغم مخالفت گسترده فلسطینی‌ها، در مراسم پرده برداری از طرح آمریکایی معامله قرن که در واقع برای محو مسأله فلسطین به نفع رژیم صهیونیستی ارائه شده حضور پیدا کرد.

بنابراین عجیب نیست اگر از این مقاله سفیر اماراتی شگفت زده نشده و آن را در راستای طرح و برنامه این کشور برای حرکت هر چه سریع‌تر در مسیر عادی سازی روابط بدانیم. اماراتی‌ها با بهره برداری از شرایط کنونی که توجه جهانیان به بحران کرونا و مهار آن بوده تلاش می‌کنند از مسأله فلسطین به عنوان یک پوشش برای معامله با صهیونیست‌ها استفاده کنند.

امارات حقی برای فلسطینی‌ها در تشکیل کشور مستقل نمی‌بیند

با بررسی بیشتر مقاله منتشر شده از سوی سفیر امارات درمی یابیم که کلمات این مقاله با دقت کاملی انتخاب شده تا بیانگر موضع گیری ابوظبی در قبال مسأله فلسطین و عادی سازی روابط باشد به طوری که به مسأله گسترش دایره اشغالگری رژیم صهیونیستی و الحاق کرانه باختری تنها به چشم یک «چالش» در برابر اجماع عربی و بین المللی در قبال تعیین سرنوشت فلسطینی‌ها نگریسته و هیچ اشاره‌ای به ماهیت این تعیین سرنوشت نکرده است حال آنکه موضع رسمی کشورهای عربی و گروه‌های فلسطینی، در تشکیل کشور مستقل فلسطین به مرکزیت قدس اشغالی نمود پیدا می‌کند و چیزی جز این نیست اما اماراتی‌ها به همین حد نیز قائل نبوده و آن را به رسمیت نمی‌شناسند.

امارات در این خصوص با صهیونیست‌ها و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی هم صدا شده و حقی برای فلسطینی‌ها در تشکیل کشور مستقل خود نمی بیند. صهیونیست‌ها از زمان امضای توافقنامه کمپ دیوید با مصر از ایجاد یک حکومت خود مختار بدون تشکیل یک کشور مستقل سخن می‌گویند و امروزه این مواضع از زبان سفیر امارات بیرون می‌آید.

تحقیق: علاقات الإمارات وإسرائیل.. من السر إلی العلن والترویج لعار ...

چراغ سبز ابوظبی برای امتیاز دهی به تل آویو علیه مقاومت

بنابراین امارات حتی طرح ارائه شده از سوی کشورهای عربی مبنی بر تشکیل کشور فلسطین را نیز قبول نداشته و حاضر است در ازای عدم الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری به اراضی اشغالی امتیازاتی به تل آویو بدهد که در خواب هم نخواهد دید.

امارات از زبان سفیر خود در آمریکا با تروریست خواندن حزب الله لبنان و محکوم کردن جنبش حماس که هر دو در مسیر مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی در لبنان و فلسطین حرکت می‌کنند نشان می‌دهد که موضع این کشور در قبال مبارزه با رژیم صهیونیستی چیست.

در اردوگاه صهیونیست‌ها نیز مقاله سفیر اماراتی بهترین بهانه را به دست کابینه رژیم صهیونیستی و در رأس آنها نتانیاهو داد تا در سایه شدت گرفتن احتمال شعله ور شدن انتفاضه جدید فلسطینی‌ها و اعتراضات کشورهای عربی بعد از الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری به اراضی اشغالی، بتوانند امتیازات ارائه شده از سوی امارات را بهانه کرده و به راحتی بحث الحاق را نادیده بگیرند و بدین ترتیب از زیر بار فشار داخلی از سوی گروه‌های سیاسی صهیونیستی و افکار عمومی در داخل این رژیم خلاص شوند اما در مقابل تل آویو می‌تواند حاکمیت خود را به شهرک‌های صهیونیست نشین در کرانه باختری تعمیم دهد.

در نهایت باید گفت که تلاش‌های برخی کشورهای عربی معلوم الحال مانند عربستان سعودی و امارات برای عادی سازی روابط طی دوره اخیر از پشت پرده خارج شده و کاملاً علنی و رسمی مطرح می‌شود و به نظر می‌رسد که این پازل به صورت گستاخانه ای در حال تکمیل شدن است؛ پازلی که حتی از سوی تشکیلات خودگردان فلسطین که با تل آویو همکاری دارد آن را محکوم کرده است.

کد خبر 4949340

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha