۲۵ خرداد ۱۳۹۹، ۲۲:۵۰

مدیرکل مدیریت بحران استان قزوین:

آتش به مراتع و مزارع شش روستای استان قزوین خسارت زد

آتش به مراتع و مزارع شش روستای استان قزوین خسارت زد

قزوین- مدیرکل مدیریت بحران استان قزوین گفت: آتش سوزی در مراتع، مزارع و منابع طبیعی شش روستای قزوین و طارم به سرمایه های ملی خسارت زده است.

قدرت الله مهدی خانی دقایقی قبل در گفتگو با خبرنگار مهر از وقوع چند فقره آتش سوزی در منابع طبیعی، مراتع و مستثنیات مناطق طارم و قزوین خبر داد و اظهار داشت: از ساعاتی قبل عصر یکشنبه متأسفانه گزارش‌هایی مبنی بر وقوع حریق در چند روستا دریافت کردیم که مأموران آتش نشانی و منابع طبیعی برای مهار آن به محل حوادث اعزام شده اند.

وی بیان کرد: حریق در روستای شفیع آباد و الوندی کوهین از توابع شهرستان قزوین و نیز روستاهای بروج، چیزه، یوزباش چای و شیرین سو در منطقه طارم رخ داده که با حضور نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی و ساکنان محلی مهار آتش آغاز شده و در برخی مناطق هم در حال کنترل است که هنوز از حجم آتش سوزی و میزان خسارت‌ها گزارشی نداریم.

مدیرکل مدیرت بحران استان قزوین یادآور شد: متأسفانه ۹۰ درصد علت آتش سوزی در مراتع ناشی از بی احتیاطی و خطای انسانی است که علیرغم اطلاع رسانی و درخواست‌ها همچنان شاهد افزایش این گونه حوادث هستیم که هزینه سنگینی به کشور و استان تحمیل می‌کند.

حریق در ۵۵۰ هکتار از منابع طبیعی استان قزوین

وی افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از ۵۵۰ هکتار از منابع طبیعی استان دچار حریق شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته این روند افزایش یافته و نگران کننده است.

مهدی خانی اظهار داشت: در حریق امسال مستثنیات، اراضی ملی، باغات انگور، مراتع و منابع طبیعی و گندم زارها خسارت دیده و نابود شده است که باید برای کنترل آن اقدام کنیم.

وی گفت: در سال گذشته ۹۲۰ هکتار از اراضی دچار حریق شد و امسال در سه ماهه اول بیش از ۵۵۰ هکتار دچار حریق شده که نگران کننده است.

روزانه ۴۰ مأموریت اطفای حریق در اراضی

مهدی خانی افزود: به طور میانگین روزانه ۳۵ تا ۴۰ مأموریت اطفای حریق در منابع طبیعی و اراضی کشاورزی، جنگل‌ها و مراتع استان توسط نیروهای امدادی آتش نشانی و منابع طبیعی صورت می‌گیرد.

وی گفت: این اراضی متعلق به مردم و ثروت ملی است و مردم باید از آن صیانت کنند تا آیندگان ما را زیر سوال نبرند لذا انتظار داریم ساکنان محلی و بهره برداران در استفاده از مراتع مراقبت بیشتری کنند تا در فصل تابستان شاهد افزایش حریق نباشیم.

مهدی خانی تصریح کرد: هر هکتار گندم زار حدود ۱۰ میلیون تومان و هر هکتار مرتع به دلیل داشتن گونه‌های گیاهی بیش از ۵۰ میلیون تومان ارزش دارد و بروز حریق می‌تواند خسارات جبران ناپذیری به استان وارد کند.

کد خبر 4949704

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha