۲۶ خرداد ۱۳۹۹، ۱۲:۴۰

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان:

ابتلا به تب کریمه کنگو در اصفهان از سال گذشته تاکنون نداشتیم

 ابتلا به تب کریمه کنگو در اصفهان از سال گذشته تاکنون نداشتیم

اصفهان-مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان گفت: از سال گذشته تاکنون هیچ گونه موردی از ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو در استان اصفهان مشاهده نشد.

شهرام موحدی در گفت و گو با خبرنگار مهر، با اشاره به اینکه تب خونریزی دهنده کریمه-کنگو بیماری بومی کشور است، اظهار داشت: این بیماری حاد تب دار و خونریزی دهنده از طریق گزش کنه یا تماس با خون و ترشحات دام و انسان آلوده منتقل می‌شود.

وی افزود: ویروس تب خونریزی دهنده کریمه-کنگو در طبیعت از طریق کنه‌ها به انسان و دام منتقل می‌شود و در دام هیچ گونه علائم بالینی ظاهر نمی‌شود.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان اشاره‌ای به مخزن و ناقل ویروس این بیماری در طبیعت داشت و گفت: تا زمانی که کنه‌ها و ناقلان این ویروس در طبیعت وجود دارند نمی‌توان این ویروس را ریشه کن کرد؛ اما با رعایت اصول بهداشتی می‌توان این بیماری را کنترل کرد.

وی با اعلام اینکه بیماری تب خونریزی دهنده کریمه-کنگو در دام هیچ گونه علائم مشخصی ندارد، اظهار داشت: مدت این بیماری هفت تا ۱۰ روز است و در این مدت دام هیچ علامتی نشان نمی‌دهد و انتقال بیماری به انسان می‌تواند از طریق گزش کنه، ذبح حیوان آلوده بدون رعایت اصول بهداشتی لازم و تماس با خون و بافت بیماران صورت گیرد.

اقدامات انجام شده جهت کنترل ویروس تب خونریزی دهنده کریمه-کنگو

موحدی به اقدامات اداره کل دامپزشکی استان اصفهان جهت کنترل بیماری تب خونریزی دهنده کریمه-کنگو اشاره‌ای داشت و گفت: در سال گذشته با تخصیص اعتبارات منظور شده بیش از سه هزار و ۳۴۵ لیتر سم توزیع شد.

وی افزود: سم پاشی بیش از ۱۵ میلیون مترمربع در جایگاه‌های دام و سم پاشی ۸۰۲ هزار رأس دام سبک و بیش از صد هزار رأس دام سنگین از اقدامات دیگر سال ۹۸ بوده است.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان با توصیه به بهسازی اماکن دامی توسط دامداران تاکید کرد: با همکاری دهیاری‌ها دامداران و عشایر نسبت به تهیه سم از مراکز مجاز داروخانه‌های دامپزشکی اقدام کنند.

وی بهترین روش از بین رفتن ویروس را اتاق پیش سرد کشتارگاه‌های صنعتی دام معرفی کرد و گفت: برودت هوا در اتاق پیش سرد بین صفر تا ۴ درجه با رطوبت بیش از ۹۰ درصد است که در بازه زمانی ۲۴ تا ۴۸ ساعت و با ترشح اسید لاکتیک در لاشه ویروس از بین می‌رود.

۲۶ کشتارگاه اصفهان مجهز به اتاق پیش سرد هستند

موحدی با اعلام اینکه ۲۶ کشتارگاه دام در استان اصفهان مجهز به اتاق پیش سرد است، اظهار داشت: ۹۹ درصد گوشت استحصالی و مورد مصرف مردم از اتاق‌های پیش سرد عبورمی کندو احتمال انتقال این بیماری نزدیک به صفر می‌شود.

وی به آموزش‌های لازم به سلاخان و قصابان جهت اجتناب از رفتارهای پرخطر و استفاده از دستکش، ماسک و عینک در موقع ذبح اشاره کرد و افزود: نصب بنرها در کشتارگاه‌ها و میادین دام، تهیه کلیپ‌های اطلاع رسانی و برگزاری بیش از ۶۷ کلاس آموزش ترویجی با حضور یک هزار و ۸۰۰ نفر و آموزش چهره به چهره به ۵ هزار و ۵۰۰ نفر از اقدامات اداره کل دامپزشکی استان اصفهان جهت کنترل بیماری تب خونریزی دهنده کریمه-کنگو است.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان اعلام کرد: از سال گذشته تاکنون، هیچ گونه مورد ابتلاء به بیماری تب خونریزی دهنده کریمه-کنگو در استان اصفهان گزارش نشده و امیدواریم امسال هم همین روند با رعایت مسائل بهداشتی و توصیه‌های لازم تداوم پیدا کند.

کد خبر 4949719

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha