۲ تیر ۱۳۹۹، ۱۰:۲۴

مظفر اعلام کرد

ثبت ۱۹۴۸ تخلف دریافت وجه در زمان ثبت نام در سال ۹۸

ثبت ۱۹۴۸ تخلف دریافت وجه در زمان ثبت نام در سال ۹۸

مدیرکل ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایت آموزش و پرورش گفت: سال گذشته ۱۹۴۸ مدرسه تخلف دریافت وجه در زمان ثبت نام داشتند.

به گزارش خبرنگار مهر، صبح امروز نشست خبری زهرا مظفر مدیر کل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش در محل ساختمان مرکزی این وزارتخانه برگزار شد.

مظفر در ابتدای نشست گفت: جایگاه نظارت و ارزیابی بسیار حایز اهمیت است. استقرار مدیریت عملکرد از جمله کارهای این بخش است. اقدامات و اهداف این اداره طبق برنامه ششم توسعه، سند تحول بنیادین و سیاست‌های رهبری برنامه‌های هر ساله به استان‌ها ابلاغ می‌شود. در این راستا یک سری وظایف بر عهده همه حوزه‌های ستادی و استانی محول شده است. استقرار مدیریت عملکرد و برگزاری جشنواره شهید رجایی از مأموریت این بخش در آموزش و پرورش است.

وی ادامه داد: اداره کل ارزیابی عملکرد مهمترین وظیفه اش در سال ۹۹ رصد ارزیابی و تغذیه اطلاعات به سامانه دولت و تشخیص و مقایسه آن در سطح استانی است.

به گفته وی بیش از یک میلیون و ۸۰۰ شاخص برای ارزیابی عملکرد استانی، ملی و منطقه‌ای مشخص شده است تا عملکرد آموزش و پرورش مشخص شود و نتیجه این ارزیابی ها به سامانه تسما ارسال می شود و پس از آن رتبه استان ها و مناطق و مدارس مشخص می شود. در نهایت رتبه دستگاه از سوی سازمان اداری استخدامی اعلام شود. ما برنامه اصلی امان صیانت از مردم و مبارزه با فساد و در برنامه دهم امر بازرسی است. کمیته سلامت برای مقابله با فساد با رویکرد شناسایی گلوگاه های فساد تعریف شده است.

میزان تخلفات کاهش پیدا کرده است

مظفر بیان کرد: میزان تخلفات در سال گذشته کاهش پیدا کرده و در سال جاری مصمم هستیم که جلسات و بررسی ها را افزایش دهیم. از سال گذشته تا قبل از تعطیلی مدارس بیش از ۳۹ هزار کار نظارتی توسط تیم‌ها بر روند ثبت نام مدارس تا فعالیت مدارس و مناطق صورت گرفت. بیش از ۸ هزار نفر در سطح ستاد و منطقه فعال بودند تا نظارت‌ها در سطح مدارس و مناطق صورت بگیرد.

به گفته وی در اثر این نظارت‌ها در فرایند ثبت نام سال گذشته که بیش از ۲۸ هزار بازدید حضوری بود، ۱۹۴۸ مدرسه تخلف دریافت وجه داشتند ،۸۷۷ مدرسه تخلف ثبت نام در خصوص ثبت نام خارج از محدوده داشتند و ۱۴۹ مدرسه تخلف شرط معدل داشتند. همچنین ۱۱۱۱ تخلف عدم اطلاع‌رسانی ثبت شد ه است و ۲۸۳۲ بازخورد مکتوب، ۴۸۶ استرداد وجوه، ۷۴ احاله پرونده، ۳۴ مورد لغو ابلاغ مدیر و ۶۱ ارجاع به شورای نظارت صورت گرفته است.

وی با اشاره به سامانه ثبت شکایات گفت: ۱۴ هزار و ۳۰۱ گزارش تخلف و شکایت در این سامانه ثبت شده است که شامل ۵۷۸۲ شکایت مربوط به حوزه اداری، ۲۴۴۳ شکایت مربوط به حوزه آموزشی، ۵۴۸ شکایت مربوط به حوزه پرورشی، ۴۴۰ شکایت در حوزه ثبت‌نام، ۵۵۴ شکایت در حوزه حقوقی، ۸۵۸ شکایت در حوزه مالی و۳۷۰۶ شکایت غیرمالی است.

مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش ادامه داد: در ۴۴۰ شکایت مربوط به ثبت‌نام و اخذ وجه غیرمجاز شامل ۱۲۴ فقره اخذ وجه در فصل ثبت‌نام در مدارس دولتی، ۴۶ مربوط به اخذ وجه مازاد بر شهریه در مدارس غیردولتی، ۱۲ مورد اخذ وجه مازاد بر شهریه در مدارس استعدادهای درخشان، ۱۲ مورد اخذ وجه مازاد بر شهریه در مدارس شاهد، ۱۵ مورد هزینه سرویس مدارس و ۲۳۱ مورد مربوط به عدم رعایت محدوده‌بندی بوده است.

وی خاطرنشان کرد: از امروز تیم‌های نظارتی در کشور تشکیل و در مدارس رفتند. دو تیم ۹ نفره در شهرستان تهران و البرز حاضر شدند که هم بر فرایند ثبت نام و هم بر اجرای بخش‌نامه‌های ابلاغی نظارت می‌کنند.

مظفر گفت: در بهمن ماه سال ۹۸ در یکی از مدارس ما در تهران، ۶۰۰ میلیون تومان پول بابت برنامه‌هایی که انجام نشده به همه والدین برگرداندیم.

مظفر افزود: در حوزه نظارت بر حقوق والدین و دانش آموزان مشخصاً در برنامه هفتم صیانت از حقوق مردم و شهروندان در اداره کل ما چند اقدام انجام شد که اولین جلسه ما در این زمینه بخش استرداد وجه بابت فعالیت‌های فوق برنامه‌ای بوده که به علت شیوع کرونا و تعطیلی مدارس انجام نشده بوده است. سال گذشته یک بخشنامه برای نظارت بر حقوق و ولدین در فرایند ثبت نام لحاظ کردیم که در پی آن به اسناد بالا دستی استناد کردیم که این بخشنامه به استان‌های سراسر کشور ابلاغ می‌شود و ناظران ما نیز برای این امر در مدارس حضور دارند. ما نیز این گزارش‌ها را ماهی یکبار رصد می‌کنیم، البته والدین هم در امر ثبت نام به ما کمک کنند.

مدیر کل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایت گفت: اقدام دیگر ما در سامانه پاسخگویی به شکایت طراحی دو لینک بود که یک لینک درباره گزارش‌های مردمی را طراحی کردیم و این برای همه استان‌ها فعال شده است. لینک دیگر درباره نظارت همگانی بر فرایند ثبت نام است.

اعتراض اولیا برای برگزاری امتحان حضوری پایه نهم بیشتر بود

مظفر بیان کرد: اعتراض اولیا برای امتحان حضوری پایه نهم بیشتر بود و آنها خواستار برگزاری یک امتحان منجسم بودند. از طرفی مدیران موظف شدند تک تک دانش‌آموزان مدرسه که نتوانستند در شاد بیایند شناسایی کنند و به کار آنها رسیدگی شوند. بعد از تشکیل کمیته آموزش و پرورش در ستاد ملی مقابله با کرونا، ما ۴ فرم اطلاعاتی که مصوبه ستاد بود در سامانه نظارت برای ۱۰۷ هزار و ۳۱۰ مدرسه مستقل غیر از بزرگسال و پیش دبستان بارگذاری کردیم. در آنجا دو هدف داشتیم که به واسطه این فرم نوع نظارت بر رعایت پروتکل‌ها و فعالیت معلمان بوده است. بیش از ۹۵ مدرسه ما به این ۴ نوع فرم جواب دادند و طی بررسی‌ها دریافتیم که ۸۰ درصد معلمان و دانش‌آموزان به آموزش مجازی دست یافتند.

آغاز نظارت بر شناسایی افراد دارای تعارض منافع در آموزش و پرورش

مدیرکل ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات آموزش و پرورش در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در خصوص بخشنامه وزیر آموزش و پرورش در خصوص رسیدگی به عمکلرد افراد دارای تعارض منافع در آموزش و پررورش گفت: بخشنامه تعارض منافع اخیراً ابلاغ شده و یکی از ماموریتهای ما به این امر برمی‌گردد. برای اجرایی شدن این بخشنامه یکی از دستور کارهای ما ارزیابی و احصا این موضوع است. ضمن اینکه ما مستقلاً از طریق ستاد در حوزه ستادی، منطقه و استان افرادی که مشمول این بخشنامه می شوند را شناسایی می کنیم و باید به مقام عالی وزارت گزارش بدهیم که طبق دستور وزیر این افراد اگر مسئولیتی دارند و مثلاً موسس مدارس غیردولتی هم هستند یا در شورای عالی نطارت استان ها حضور دارند باید ظرف دو ماه آینده معرفی شوند و یا لغو مجوزشان می شود و یا باید از مسئولیت خود کنار بروند.

به گفته وی از امروز در دو استان البرز و شهرستان های استان تهران کار اجرایی این بخشنامه آغاز شده است.

روند ثبت شکایات در سامانه آموزش و پرورش

وی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار مهر در خصوص اینکه ثبت شکایت والدین در موضوعات مختلف چه روندی را طی می کند، گفت: والدین برای شکایت در هر موضوعی می توانند وارد سامانه پاسخ به شکایات ما بشوند و موضوعات در سامانه مشخص شده است و دسته بندی هم صورت می گیرد. خود شاکی می تواند انتخاب کند که در ابتدای ثبت شکایت منطقه پاسخ بدهد یا استان و یا ستاد. حتی اگر شاکی منطقه را انتخاب کند ما آن شکایت را رویت می کنیم و خود من هر روز صبح در بدو ورود به ستاد شکایات را می بینم و ارجاع می دهم و یکبار عصر تا شکایت های امروز به فردا نرسد. حتی اگر به منطقه ارسال شود ما رصد می کنیم که پاسخ ها اقناع کننده باشد یا مستند نیست. چون ما در ستاد باید قانع شویم و مستندات را در بخش ضمیمه ببینیم.

وی در پاسخ به اینکه چرا نظارت نامحسوس از مدارس انجام نمی‌شود، اظهار کرد: نظارت بازرسان ما به طور مرتب انجام می‌شود و همانطور که اعلام کردیم سال گذشته بیش از ۳۸ هزار کار نظارتی و بازدید انجام شد. مطمئن باشید اگر گزارشی به دست ما برسد امکان ندارد تا به نتیجه نرسیده باشد از آن صرف نظر کنیم. اکنون هیچ گزارش بایگانی شده‌ای نداریم.

مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش درباره برخی اعتراضات مربوط به شرکت در آزمون انتصاب و انتخاب مدیران گفت: برخی مدیران امکان ثبت نام در سامانه را نداشتند و برخی به دلیل شرایط سنی از سامانه حذف شدند اما به هر طریق رایزنی‌هایی انجام شد و احتمال می رود که آزمون مجدداً برگزار شود.

شرط ارائه وجه خرید کتاب درسی هنگام ثبت نام تخلف است

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه برخی خانواده ها قصد دارند فرزندشان را در سال آینده به علت کرونا به مدرسه نفرستند و در خانه درس بخوانند بیان کرد: سه سناریو برای استمرار آموزش در سال آینده در دست طراحی است. اینکه بگوییم دانش آموزی خودش در خانه بماند و درس بخواند امکان پذیر نیست و دانش آموزان تابع قوانین هستند. آموزش و پرورش در سناریوها همه جوانب را در نظر می گیرند.

مظفر درباره الزام دریافت وجه کتاب در حین ثبت نام گفت: ثبت سفارش اینترنتی به شیوه فردی و گروهی در حال انجام است و ثبت نام در مدرسه به شرط ارائه وجه خرید کتاب درسی، تخلف است.

کد خبر 4955188

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha